יום שלישי, 15 באוקטובר 2019, ט"ז תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

חופש ומסכים (חלק ב')

עוד מעט יסתיימו מסגרות הקיץ | באופק: אימת ההורים מול 'שיעבוד' ילדיהם למסכים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דליה עיני

הכותבת הינה מדריכת הורים, המתמחה בהורות לילדים לקויי למידה וקשיי קשב וריכוז, יועצת זוגית ומשפחתית ומנטורית ליחסים וזוגיות. טלפון: 052-8623936

daliaeini87@gmail.com

הורים רבים פונים אליי עם חששות וחרדות לגבי תחושת 'שיעבוד' ילדם למסכים, בחופש הגדול. החופש הגדול מהווה עבור ילדינו, זמן שהם 'תופסים' כלגיטימי לצבירת שעות מסך רבות מאוד. החופשה היא זמן 'רביצה' אין סופית, מול שלל האירועים, האפשרויות והאטרקציות, שמאפשרים היום המסכים. במהלך השנה, בבתים רבים מתנהל 'קרב' יומיומי, בין הורה מודאג לבין ילדו, הנמצא שעות ברצף מול המסכים.
מאבק זה הופך למתיש יותר ולעיתים בלתי נסבל בחופש הגדול, שבו לילדים יש שעות פנאי רבות יותר, והם יושבים, שעות ארוכות מול המסכים. התנהלות זו של הילד, יוצרת קונפליקטים רבים בין הורים וילדיהם. בעוד שהילדים מרותקים למסכים ויכולים לבלות כך כל היום, ההורים מוטרדים ובצדק: מהזמן 'המבוזבז', מהתכנים שהילדים חשופים להם, מתופעת  ההתמכרות,  מהשפעת המסכים על בריאות ילדיהם, על התפתחות המוח שלהם ועל פגיעה בקשריהם החברתיים.
אז איך שומרים בחופש הגדול על שימוש מבוקר ומאוזן יותר במסכים? במאמר הקודם הובאו מספר טיפים ולהלן כמה נוספים:
עידוד:
כשאנחנו רואים את ילדינו מול המסך, אנחנו מאשימים, מבקרים, כועסים, 'חופרים', ובעצם מרעיפים תשומת לב, דווקא להתנהגות שאותה אנחנו רוצים לשנות. חשוב לרכז מאמץ ולצמצם ביקורת על 'זמני מסך' ולעודד על הפוגות מ'זמן מסך', שבהם הם מעסיקים את עצמם בפעילויות אחרות. מילות העידוד שלנו ייתנו להם מוטיבציה להמשיך עם פסקי זמן אלו ולהרחיבם.
הציעו פעילות אלטרנטיבית: חשוב לחשוב יחד עם הילד על פעילויות מהנות אחרות שמעניינות אותו ושהוא יכול לעסוק בהם בשעות הפנאי הרבות בחופש.
הכירו והבינו במה הילד עסוק כשהוא מול המסכים: שבו עמו ונסו להבין מה מעניין אותו, במה הוא צופה, משחק, ממה הוא נהנה, ובאלו רשתות חברתיות הוא מעורב. חשוב לגלות ענין, אך גם להיות נוכח וקשוב לאלו תכנים הילד חשוף ולמנוע תכנים שעלולים לפגוע בו. ישנן אפליקציות שתומכות בכך: K9, 'רמזור' ושירותי 'גלישה בטוחה' (של ספקי אינטרנט). קיימת גם אפליקציה (יישומון) בשם 'family link', אשר באמצעותה ניתן להגביל את שעות השימוש בסמארטפון.
תנו לילד תפקיד בבית: השקיית עציצים, עזרה בהכנת ארוחת הערב, שטיפת כלים או כל פעילות של עזרה אחרת בבית, המותאמת לגילו ויכולותיו. עזרה ותרומה מגבירים אצל הילד את תחושת השייכות, השותפות, החשיבות והמועילות. ילד שמרגיש נחוץ ומועיל, תחושת המסוגלות, הביטחון והדימוי העצמי שלו, גדלים ויציבים יותר. כך אנחנו, ההורים, משיגים רווחים משמעותיים עבורו בפן זה, אך גם התעסקות במשימה אחרת, שמפנה אותו מעיסוק במסכים.
חשוב לא להשתמש במסרים של 'עונש' ו'פרס': כדאי שכל ההתנהלות סביב המסכים תהיה בתקשורת פתוחה, בגובה העיניים, מאשר ביחסים כוחניים של פרסים  ועונשים. נסו לשתף ולהסביר לילדכם בשיחה נינוחה, למה חשוב לכם לצמצם את 'זמן המסך', זאת כדי שיבינו את הרציונל העומד מאחורי ההחלטה וההגבלה שלכם לגבי זמן השימוש במסכים.
עודדו את ילדכם להשתמש במחשב כדי ללמוד דברים חדשים: חשוב לזכור, שאמצעי הטכנולוגיה טומנים בחובם גם יתרונות רבים. אל תתייחסו למסכים כאויב מול ילדכם. גם אנחנו המבוגרים, מסתייעים בהם רבות ללמידה ולהתפתחות. ניתן להשתמש במסכים ללמידה על פלאי עולם, בעלי חיים וכן להרחיב ידע עולם בתחומים שונים.
לסיכום, תפקידנו ההורים לשמור על התכנים להם ילדינו נחשפים בפעילותם מול המסכים וכן ולהציב גבולות על השעות בהם הם עסוקים בימות השנה ושבעתיים בחופש הגדול. ילדינו זקוקים לנו, ההורים, כ'מצפן' בתחומים רבים בחייהם, ובעידן הטכנולוגי - אף יותר מתמיד.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: