יום ראשון, 15 בספטמבר 2019, ט"ו אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

עוד מעט יוצאים לדרך...

כמעט מסתיים החופש הגדול | יש המצטערים שכן המרוץ רק מתחיל ויש המברכים "שהחיינו" | אז רגע חבר'ה, לא הסתיימה העבודה, צריך להכין אותם למסגרות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"העולם התהפך אצלנו בבית. יום הפך ללילה ולילה ליום. חוץ מזה שאת המטלות עוד לא עשו. חטיפים הפכו למזון העיקרי. גבולות? יש דבר כזה?", מתלוננת בפניי אימא לשלושה מגיל ההתבגרות ויורד לגן חובה. 
בכל שנה יש את התקופה הזו שבין ימי חופש שעוד נמשכים לבין הורדת הרגל מהגז. איזה מזל שהחגים השנה מאפשרים לנו לנשום מעט בין לבין. תקופה משונה שכזו. אז איך מביאים אותם לעשות את המטלות שטרם עשו. האם זה התפקיד שלנו? כיצד עוברים לשינה מאוזנת? 
ממה מתחילים? 
סדר מתחיל אצלנו –  כדאי להתחיל להוריד הילוך ולא לקבוע פעילויות ערב עם הילדים. רוצים לצאת, לא עם הילדים. הם צריכים לחזור לשגרת ערב ברורה. אם קבענו כלל וצריך 'לשבור' אותו עלינו לדבר על כך בבהירות כך שהילדים יבינו שאנו מודעים: "הערב נישאר מאוחר יותר משעת השינה שנקבעה". חשוב שזה יבוא מאתנו, מקנה לנו את הסמכות הטבעית.
שעות שינה – חוסר בשינה משפיע על מערכות הגוף: קשב והריכוז, המערכת החיסונית, צמיחה, הורמונים ועוד. בקיץ, הצעירים מפספסים שעות חשובות אלה. החזירו אותם לשגרת שינה. השמיעו לצעירים שאתם מחכים למחר שתיפגשו מחדש. הם לא אוהבים ללכת לישון במיוחד אם יש אחים גדולים ערים. גם מתבגרים זקוקים לכמות מרובה של שינה, אז כדאי לעצור את החגיגה.
תזונה – החזירו את  השגרה גם לתזונה. החזירו את ארוחת הבוקר לסדר היום. קצצו בחטיפים, הוסיפו ירקות. לימדו ילדים שאמורים לחזור הביתה בתום יום הלימודים לחמם את הארוחה לעצמם, כפי שיהיה בשנת הלימודים. 
מטלות – זה הזמן להשלים את מה שצריך, מה שלא נעשה. עזרו להם להתארגן לפי כמות החומר. השאירו להם להחליט אם עושים או שלא. שיתמודדו עם ההשלכות. זה שלהם, מזה לומדים וצומחים.
מסלול הליכה – אם זוהי השנה הראשונה של ילד במסגרת, צעדו אליה ביחד. דברו בדרך על הצפוי במהלך השנה. הציעו לו להיפגש בחצר בית הספר עם כמה חברים העולים אתו מהגן כדי להרגיש את הביטחון של ה'ביחד' במרחב החדש. ילדים שהולכים עם כדור לבית הספר, הזמינו אותם לקחת את הכדור בשקית ניילון ולא יחזיקו ביד (מסוכן). וודאו שיודעים כללי חציית כבישים בהתאם לגיל. 
הסעות – ילד האמור לעלות על הסעה, הראו לו מהיכן, שננו כללים להתנהלות בהסעה ומה עושים כשיש בעיה, למי פונים.
סלולרי – למדו אותם להתנהל עם הסלולר ובלי הסלולר. הסלולרי הפך שלט מרחוק שלנו בילד, הוא משאיר אותנו בשליטה לעיתים יותר מאשר להוות ביטחון עצמי לילד. הילד עשוי להתקשר אלינו כדי לפתור בעיה קטנה כיוון שיש את הסלולר ואז מפספס תהליך חשוב של צמיחה. אנו רוצים שילמד גם להפעיל שיקול דעת. 
חזרה הביתה – קבעו כללים ברורים לגבי התנהלות אחרי הלימודים החל מהחלפת תלבושת אחידה,  שיעורי בית, ארוחה. תקבעו כבר את הכללים מתי מדליקים טלוויזיה/מחשב/ושאר מכשירים. ככל שתדייקו יותר, כך יהיה קל יותר אחר כך. 
שני בתים וילד – ילדים החיים בשני בתים חשוב שיקבלו כללים דומים ככל האפשר להתנהלות בשני הבתים כדי לא ליצור בלבול אצל הילד. כדאי לחשוב ביחד כיצד עוזרים אחד לשני ליישמם לטובת הילד. חשוב שלילד יהיה ציוד בשני הבתים, כך שבמידה ומשהו נשכח בבית אחד יוכלו להמשיך לתפקד ביום שלמחרת. 
לסיכום: סוף החופש הוא תמיד הכנה לשנה חדשה. כללים משתנים בהתאם לגיל. זכרו, כולנו זקוקים לבהירות. גם ילדים ועדיף גם תרגול. בהצלחה רבה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: