יום שלישי, 17 בספטמבר 2019, י"ז אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

הסוד להצלחת הילד: חבבו את המורה

רוצים שהילד יצליח בבית הספר? תחבבו את המורה שלו  למה? ילד יתקשה ללמוד מאדם שאנו לא סומכים עליו

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"שמעתי מהמורה שלך שאתם שרים בכל בוקר 3-4 דקות בתחילת היום, אמרתי לבן שלי אחרי אסיפת ההורים הראשונה בכיתה א'. "לא אימא", ענה לי, "כל יום אנחנו שרים 7-8 דקות". סליחה שלא דייקנו, אך המוקד היה ונשאר: השמעתי שאני מרוצה מהגישה של המורה. שנים עברו מאז, אך לאורך כל הדרך זכרתי את הקשר עם המורות של בניי. מעולם טיפחנו את הקשר איתן, שכן זהו יסוד הכרחי לסוד הצלחת הילדים. 
מדוע קשר זה כל כך חשוב?
שייכות
: מאז ומעולם אנו זקוקים לשייכות. בתחילה זה למסגרת המצומצמת, המשפחתית, ואחר כך למבוגרים הנוספים בחיינו. ילד מרגיש את התחושה העוברת בנו כלפי המורה שלו. הוא מזהה אם אני מרוצה או שלא. לכן כדאי לזהות את הדברים שאני אוהבת ושמחה בהם ולטפח את הקשר סביב זה. כהורה, כשאני אומרת מילה טובה על המורה, הילד מרגיש רגוע בנוכחותה.
למצוא מכנה משותף: ילדים צעירים נקשרים דרך מכנה משותף בסיסי כמו תחומי עניין דומים. לכן רצוי לחפש נקודת חיבור בין הילד והמורה. למשל: הבנתי שגם למורה יש כלב, לשניכם יש עניין בכלבים. או: "השם של הבן שלה והוא כמו שלך... ". נשמע מגוחך אולי, אך לא בשבילו. אלו הן נקודות בשבילו להיאחז בהן. 
החיים בעידן המשתנה: הציפיות החברתיות מההורה בעידן הנוכחי גבוהות. גם למורים משימות לא פשוטות, הרבה מאי פעם. גם עולמם של ילדים אינו דומה למה שהכרנו בעבר. כל אלו מצריכים שיתוף פעולה מקסימלי כדי להפיק את המיטב. 
לומדים תוך כדי תנועה:  פעמים רבות יש צורך בלמידה משותפת הן של ההורים והן של בית הספר. הגיעו למפגשים. נכון שזה 'גוזל' זמן יקר אך הדבר נותן שני דברים: עוד ידע תוך כדי תנועה והילד מקבל תחושה של אכפתיות. 
יפה השתיקה: לא כל דבר נכון להגיד בנוכחותו של הילד על המורה או למורה. ישנם דברים שחשוב שיאמרו שלא לאוזניו. ילד שמרגיש חוסר נחת של ההורה, יתקשה בקשר עם המורה. ממש כמו בזוגיות, הדבר מערער את הביטחון שלו. 
כללים: זכרו שהמורה 'שייכת' לכשלושים ילדים (בממוצע) ולכן השעות שנקבעו לשיחה הן הרלוונטיות ואם יש מקרה חריג בידקו קודם אם היא יכולה לדבר. שני דברים חשובים קורים בזמן זה: המורה פנויה להקשיב בזמן שנקבע. לזמן ערך גם עבור ההורה, שכבר הצליח לעבד מעט את הדברים ויכול להיות אסוף יותר ורגוע יותר ולדבר אחרת מאשר אם ימהר.
מילה כנגד מילה: המורה התקשרה לעדכן על תקרית? אל תמהרו לקחת צד. ראשית, תנו לילד את מה שזקוק לו הכי הרבה, אתכם. רק אחרי שנתתם לו את החיבור תבררו, לא בשאלות: "הבנתי שהיה יום לא קל". תנו לו להוציא הכול, אחר כך יש מקום לתגובה, אם צריך. ייתכן והוא כבר נתן אותה. 
מעורבות או התערבות: היו מעורבים בחיי הילדים שלכם בבית הספר. הושיטו יד כשצריך, הציעו איפה שאפשר אך הקפידו שלא הגזמתם ודרשתם יותר מידי. יש הבדל בין להיות הורה מעורב לבין הורה שמתערב ובלי משים פוגם בקשר.
לסיכום: כדי שהילד יצליח דרושה לו תחושת שייכות, בטחון במבוגרים האחראים לו הן בבית והן במסגרת החינוכית. חשוב שילד ירגיש רצוי לאורך כל הדרך. הפכו את הקשר עם המחנך של ילדיכם לדמות משמעותית בחייכם. התבוננו עליה כך וחזקו אותה. תזכרו שהעולם ימשיך להשתנות וכך גם אתם וגם הילדים שלכם. לעולם קשר חיובי מוביל לדברים טובים. 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: