יום שישי, 20 באפריל 2018, ה' אייר ה' תשע"ח
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן משפחה במבשרת ציון

מכורים למשחקי וידאו

משחקי המחשב מוכרים לילדינו כמעט מיום הולדתם | הם התחילו לשחק כאמצעי העשרה, אך אט אט השתלטו אלה על עולמם | את כל זמנם הפנוי הם מבלים מול המסך, מחליפים את האינטראקציה הבין אישית, מנותקים | וההורים? מיואשים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"הוא לא יוצא מהבית. מהרגע שחוזר מביה"ס הדבר הראשון שהוא עושה זה להתחבר למשחקי המחשב. הוא משחק אמנם מול חברים אך כולם מחוברים למסכים. הגב שלו כפוף. הוא לא עושה שום פעילות ספורטיבית או חברתית. צריך לריב איתו על הכנת שיעורי בית וכדי שיצטרף עלינו לפעמים. אפילו ארוחות שישי נהיו סיוט, הוא מקציב לנו זמן משפחה. זה ממש מייאש", מספרים הורים לנער בן 13, והם אגב ממש לא לבד בסיפור. הורים רבים מדברים על אותו קושי זהה.
רבות נחקר ונאמר על משחקי המחשב, לטוב ולרע. נאמר עליהם שהם עשויים לעודד אלימות בשל הדמויות התוקפניות שבהם. בשל ההתבוננות הארוכה בצפייה באלימות המייצרת סף רגישות נמוך לתוקפנות ומגבירה את הריגוש לתוקפנות גדולה יותר. מצד שני, משחקי מחשב לא חייבים להיות אלימים. הם מאפשרים פריקת לחץ, שיפור של יכולות קוגניטיביות שונות ולמידה של אסטרטגיות חשיבה ופתרון בעיות. לילדים מסוימים הם פלטפורמה חברתית.
מחקרים חדשים בוחנים מחקרים ישנים ומשווים שינויים במבנה המוח ושינויים בתפקוד המוחי ובהתנהגות. עוד מראים כיצד משחקי וידאו עשויים לשנות את האופן שבו המוח שלנו מבצע פעולות וגם את המבנה שלו. כיצד משפיעים על יכולת המיקוד של השחקנים (תשומת לב ממוקדת או קשב סלקטיבי). המשחקים משפעים על התפיסה המרחבית. נתון נוסף מראה כי משחקי הווידאו הוכחו גם כממכרים. חוקרים זיהו שינויים מבניים ופונקציונליים במערכת התגמול העצבי בקרב מכורים למשחקים. שינויים נירולוגיים דומים לשינויים שנמצאו בקרב מכורים אחרים. משחקי הפנטזיה נוטים לשאוב אתיהם את הצעירים וליצור תחושת עולם מקביל ומטעה.
כלל ועיקר, השהיה המרובה מול מסכי המחשב מתרחשת בגיל הצעיר, בו התפתחות הוויסות חשובה להתפתחות תקינה לקראת גיל ההתבגרות. זהו גיל בו הצעיר מגבש זהות ורכישת כלים לחיים עצמאים ואלו עשויים להיפגם. הורים רבים מוצאים עצמם מתוסכלים נוכח הצורך לנתק את הילד מעולם משחקים זה כדי להוציאם לאוויר הפתוח ולשחק עם חבריהם ואחיהם.
כהורים עלינו לפתח כלים לעקור אותם לעיתים מהמחשב כדי להתקיים בעולם האמתי. כיצד עושים זאת?
• קביעת כללים וגבולות ברורים – על ההורים להציב גבולות ברורים לגבי מידת השימוש, שעות משחק. קביעת כללי עבודה בסביבת המחשב ובכלל. על ההורים להיות ערניים לגבי שעות השינה של הילדים. להקפיד שהילד ישן מספיק שעות ושההתכווננות לשינה אינה מופרת ע"י משחק מרובה לפניה שכן מאוד קשה להירדם כשהמוח מוצף.
• מודעות – חשובה מודעות ההורים לשים לב אם המשחק מחפה על לקויות חברתיות וקוגניטיביות. ולפעול בהתאם בין אם ערוב של אנשי מקצוע להנחות את הילד וההורים או ללמדם כלים וכישורים חברתיים.
• ההורים כסוכני שינוי – במידה ומדובר בקושי של ויסות רגשי, ההורים הם המתווכים של הילד ל"עולם האמיתי". ההורים יכולים לעזור לילד להתמודד עם תחושותיו, ללמד אותו תקשורת בין אישית, כדי שיהיו לו כלים נוספים לקשר עם אנשים. לתווך לו חברים במידת האפשר והצורך שכן לעיתים לילד מאוד קשה לייצר קשר זה באופן עצמאי.
• ארוחות משותפות – ישנה חשיבות עצומה לזמן הארוחות המשותפות. ההורים יכולים ללמד את השפה והקשרים החברתיים סביב הארוחה. ההמולה שסביב הארוחה, ההתעניינות בילדים ובמה שעבר עליהם במהלך היום מאפשרים לילד לתרגל את מיומנויות התקשורת הבין אישית שלו.
• משחקי קופסא – כדאי לשחק עם הילדים משחקי קופסא כדי ללמדם מיומנויות אחרות במשחק החסרות להם במשחק השטוח של המסך. מיומנויות של הפסד והתמודדות מול התחושות המלוות אותו, ניצחון הגון והתנהגות חברית ועוד.
כהורים עלינו להיות מאוד ערניים לגבי התנהלות ילדינו בעולם משחקי הווידאו. כבר בגילאים הצעירים עלינו לקבוע את הכללים ולאט לשנות אותם בהתאם לגיל הילד אך לא ללא הגבלות בכלל. עלינו להבין שזהו העולם שלהם אך אסור שישאבו לתוכו לחלוטין. הקשר הוא כל ההבדל.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: