יום חמישי, 13 בדצמבר 2018, ה' טבת ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן משפחה במבשרת ציון

המורה כהורה

לכבוד יום המורה, מאמר לכל אותם מורים, גננות וצוותי חינוך אשר מבלים שעות בחינוכם של ילדים לא שלהם, ומגיעים הביתה להיות ההורים שהם

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

השבוע נחגג יום המורה. בתי הספר חגגו בצורה שונה. האחד הכין ארוחת בוקר למורים, בשני, ההורים לימדו. כל אחד בדרכו שלו. אני זכיתי להיות חלק מהתרחשות נפלאה זו, כשהוזמנתי להרצות למורים בהרצאה 'המורה כהורה', לכל אותם מורים, גננות וצוותי חינוך אשר מבלים שעות בחינוכם של ילדים לא שלהם, ומגיעים הביתה להיות ההורים שהם. 
"אני חשה רגשות אשם מול הילדים שלי כשאין לי סבלנות לשמוע עוד 'צרות של ילדים' אחרי יום עבודה. אני עונה בחוסר סובלנות, לאחר שפיזרתי אותה בין 35 תלמידים. אני מצפה מהילדים שלי שיסתדרו, כשאחרים באים שאעזור להם. גם להורים אני זמינה בכל רגע נתון ולילדיי לא", משתפת מורה ואם לילדים צעירים.  
ריכזתי כמה טיפים למורים כדי לשמור על עצמם וכהורים:   
המורה כאדם – "החיים הם מתנה שאותה אני מקבל בכל בוקר כאשר אני מתעורר", אמר כריסטיאן בובה. כדאי לחשוב על כל יום כאילו הוא מתנה מחדש. מצאו דבר שמשמח אתכם ועשו למענכם לפני שמתחילים לטפל באחרים. זה יכול להיות קפה של בוקר שנייה לפני שמעירים אחרים למשל, כתיבה ביומן את ברכת היום שלכם וכו'. 
אל תנסו להיות מושלמים – אין סיבה לנסות. לעולם לא  תהיו מספקים במאת האחוזים. אז תעשו את הטוב ביותר שאתם יכולים וטיפ טיפה יותר. הדבר נכון לכולנו, לא רק למורים. 
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר – "את אותם הדברים אבל לאט", שר אריק איינשטיין. תבחרו את הצד שאתם קמים עליו. קמתם 'על צד שמאל', במחשבה חיובית של חוסר שמחה, כך סביר להניח שיראה היום. תרגלו לקום מתוך שמחה. זה אולי מאמץ בהתחלה אך שווה לגמרי.
מועדון ארוחת בוקר – תזכרו שלילדים שלכם יש מטרה הפוכה משלכם, להאט את הקצב כדי לא להיפרד. גם לזרז זאת אמנות. הראייה הזו שלנו משנה את ההבנה ודרך התגובה. הם רוצים עוד רגע אתנו. לכן, השמיעו להם כמה תשמחו לפגוש אותם לאחר ההתארגנות שכן אתם רוצים כמה דקות ביחד לפני שהם הולכים לפגוש את החברים שלהם בגן ובבית הספר. השמיעו שאתם מחכים לאחר הצהריים שבו יהיה לכם זמן פנוי כדי למדוד את כל הארון (לפרינססה שרוצה לבחור לבד) ולהקשיב לכל הדברים החשובים שיש להם להגיד... 
שלום ולא להתראות - לרגשות האשם. רבים חיים עם רגשות אשם על חוסר זמן עם הילדים, אנשי חינוך כפל כפליים. רגשות אשם לא יועילו אלא דיבור מדויק, מכיל ופחות בזבוז זמן על מריבות. השלימו את הפערים באמצעות המילים. מספיק שתשמיעו לילד  שחשבתם  עליו בדרך הביתה:  כמה יפה הוא מתארגן לקראת בית הספר, כיצד הוא מכין את מערכת השעות, על ערך החברות שהוא מפגין. השמיעו שאתם מעריכים את האיפוק שהפגין כשרצה לספר משהו כשהייתם בשיחת טלפון חשובה. כך תחזקו את הילד והוא ירגיש נראה ורצוי. הוא ישמח לחזור על הפעולות האלה שוב ושוב. 
הצבת גבולות – תקבעו לעצמכם שני כללים: לא לנהל שיחות עבודה בדרך הביתה. נכון שרוצים לסיים מטלות לפני שנכנסים הביתה אך בכך אין רגע של הפסקה בין עבודה לבית. חשוב ליצור מרווח זמן  בין עבודה לבית. תאכלו משהו קטן אם רעבים (תפוח, חטיף אנרגיה וכו') שלא להיכנס הביתה חסרי סבלנות מכיוון שלא נתנו לראש ולבטן מנוחה לפני משמרת שנייה. קבעו כללי התקשרות עם ההורים. עדכנו מתי תהיו זמינים להקשיב, מתי תוכלו לענות על הודעות, מיילים וכו'. תעשו סדר אצלכם, אחרים יישרו קו איתכם.
השקל למניעת שחיקה - אני תמיד נותנת את השקל כדוגמה למניעת שחיקה. קחו שקל. כדי שאפשר יהיה לתפקד כראוי, חצי שקל צריך להיות שמור לנו. הוא המנוחה שלנו, התזונה, הזמן שלנו לעצמנו ועוד. החצי השני צריך להתחלק בין הגורמים השונים: בית, עבודה, משפחה ועוד ולא באופן שווה אלא לפי צורך. זה לא אגואיסטי, זה הכרחי. 
מאחלת לכל המורים, גננות וצוותי החינוך יום מורה שמח בכל יום, כל היום. זה אפשרי לחלוטין.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: