יום ראשון, 16 ביוני 2019, י"ג סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

הורים למחוננים

הורות, זו המשימה הכי חשובה שלנו, אבל גם מאתגרת ביותר | הורות לילדים מחוננים עשויה להעלות את רף האתגר האינטלקטואלי והיצירתי שלנו | יחד עם זאת, כמו עם כל ילד, צריך ללמוד את הצרכים המתאימים לילד המחונן שהוא

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"הבן שלי הובחן כמחונן בכיתה ב'. כיום לומד בכיתה ה' ואין לא שום עניין במחוננות זו. הוא לא אוהב את היום בשבוע שאינו נמצא עם חבריו, רב אתנו בכל שבוע שאינו רוצה ללכת,  מרגיש שזה פוגע בו חברתית. אנחנו לא מוותרים לו מכיוון שאנו מאמינים שזו הזדמנות נפלאה. הוא לא אוהב את ההערות שמשמיעים בכיתה הן המורים והן הילדים שהוא 'בטח יודע את התשובה' שכן לא תמיד הוא יודע והדבר גורם לו לחשוש להשתתף. כמה שהוא יכול לדבר על נושאים מורכבים, כך הוא ילדותי מחבריו ואפילו מהאחים הצעירים שלו. כל דבר מביא אותו לידי בכי. אשמח לעצה", פונה אימא מתוסכלת. 
ילדים מחוננים, ככל הילדים, הצרכים שלהם הם כמו של ילדים אחרים. הם עוברים את אותם שלבי התפתחות והם זקוקים תמיכה כדי לצמוח ולהיות מבוגרים מאושרים. העבודה ההורית שלנו איתם מתחילה דרך ההתבוננות שלנו ספציפית על הקושי ולא על הגדרת המחונן ככזה. כן, גם פה, כל אחד שונה:
מחוננים, לא בהכרח מצטיינים – מחוננות היא לא ערובה להישגים לימודיים. זה שהילד מחונן לא מחייב ש'צריך' לדעת את החומר הנלמד. הוא לא תמיד יהיה בטופ, ציונים עשויים להלחיץ אותו שכן הוא חושב שמצפים ממנו. כוונו אותו להתמודד עם תהליכים, לא עם הישגים.
הצרכים האישיים – כן, גם ילד מחונן יכול לסבול מלקויות למידה. לעיתים, היכולות הקוגניטיביות שלו מסתירות את הלקויות שלו, והמאמץ שמפעיל עולה לו בהרבה קשיים. היו ערניים, אם עולה שאלה, עדיף לבדוק שלא לפספס אותו ואת האיכויות שלו.
התפתחות לא אחידה – פעמים רבות ישנו פער בין היכולת האינטלקטואלית המתפתחת מהר יותר מהמיומנויות המוטוריות שלהם. ילד כזה עשוי לראות את ה'תמונה' של מה שרוצה, אך אינו מצליח לעשות זאת. מצב זה יכול לעורר תסכול רב עד כדי התפרצות רגשית. עזרו לו דרך התקשורת שלכם, שיספר לכם מה רצה להכין. 
לעמוד בציפיות – לעיתים חוסר נחת שלנו, המבוגרים, מהתנהגות של ילד כזה עשויה לבלום או לגרום לצורך לרצות את המבוגרים. הוא עשוי  לנסות לחיות לפי ציפיות. קשה לו לקבל ביקורת. על ההורה להקפיד להשמיע את הדברים בצורה אמפתית ובמשנה זהירות (כמה נכון כלפי כל אחד). 
התמודדות עם תסכולים – ילד כזה עשוי לבכות בנקל, להתקשות לעמוד בכישלון, להגיב קשה אם מפסיד במשחק. הראו לו כיצד אתם מגיבים כשמפסידים במשחק. השמיעו כהערת אגב, שלא הצלחתם בדבר מה שניסיתם להשיג, את האמביוולנטיות של "מצד אחד, מאוד רציתי. מצד שני, הכול בסדר". 
חיי חברה – ייתכן קושי במציאת חברים בני גילו, עם אותם תחומי עניין אינטלקטואליים, המבינים את ה'מוזרות' שלהם. גם היציאה ממסגרת הלימודים לא תורמת. היו קשובים, קבלו את רגשותיהם לפני שמנסים לעזור להם. הקשבה תעזור להם לסדר את המחשבות ואולי יגיעו להבנה ויישום לבד.
גידול ילדים בכלל, ומחוננים בפרט, מצריך זווית התבוננות נוספת, שכן ילדים אלה עשויים להגיע עם 'חבילה' שלא רואים: שיקולי חינוך לילד, התמודדות עם רגישות יתר ועוד. נקודת המוצא שלנו שיש לו צרכים שונים שצריכים לקבל מענה. התקשורת אתו צריכה להיות כזו המעודדת סקרנות, יוזמה אישית, תעוזה לנסות ויחד עם זאת לתת את הביטחון שבסדר לטעות. תעבדו עם הקשבה ואמפתיה. הזמינו אותו להיות שותף להתלבטויות מסוימות לגביו (כשנכון, אל תשכחו שאתם המבוגרים האחראיים), שכן, כאשר הוא מבין את הרציונל, הוא יהיה זמין לסיעור מוחות ולפתרון. בהצלחה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: