יום שישי, 19 באפריל 2019, י"ד ניסן ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

צרכני המותגים

להתבגר בעידן השפע זהו נושא מורכב | בחברה צרכנית בה יש טשטוש בין מבוגרים לצעירים, אנו מגלים יותר ויותר צעירים המפתחים לעצמם תרבות שופינג מותגים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"הבת שלנו מתביישת להוציא את הסלולרי בבית הספר מכיוון שהוא לא מה'נחשבים'. היא עושה לנו סצנות בבית מכיוון שאנו לא מוכנים לרכוש לה מכשיר חדש ויוקרתי.  אנחנו מבינים שיש עניין חברתי, אך אנחנו לא בהכרח מוכנים להשתעבד לתכתיבי החברה", משמיעים הורים למתבגרת בכיתה ו'.
אכן אחד האתגרים של הורים בעידן המודרני הוא אורח החיים  של הצעירים. הדבר מתחיל בסגנונות הבילוי שלהם: ישיבה בבתי קפה, סושי עם חברים בדרך הביתה וקנייה של מותגים המייצגים את 'מעמדם' החברתי.
"אם זה לא מותג זה לא נכנס לארון", משתפים הורים במפגשים הדנים במתבגרים. אכן, כאשר מגיל צעיר מזמינים את הילדים להיכנס לעולם המבוגרים, שיחות על המותגים שרכשנו, כשהסלולרי של ההורה הופך לכלי משחק עבורם (שלרובנו משמש כלי עבודה), כשחיים בסביבה של שפע, קשה שלא ליפול למלכודת המותגים. הם אינם מבינים התמודדות עם תקציב.

נקודות למחשבה:

רגשות אשמה - הורים עובדים כל כך קשה כדי לספק את מקסימום הצרכים מצד אחד, ומצד שני בשל חוסר הזמן עם הילדים בשל עבודה קשה, 'מפצים' אותם ב'זמן איכות' שלרוב מסתכם בבית קפה ושופינג. אולי צריך להגדיר לעצמנו זמן איכות באופן שונה כדי שהילדים יבינו אותו אחרת. 
היררכיה כבסיס לדמוקרטיה -  תפקיד ההורה הוא לייצר היררכיה לפני שמלמדים דמוקרטיה. אכן, לא כל מה שההורה רוכש לעצמו נכון גם בשביל הילד. לא צריך להתנצל על זה. זה עניין של צרכים ושיקולים נוספים שמותר להורה לעשות. רק לא להתנצל.
מידע – שיחות הן לא ממש הכלי לעבודה עם מתבגרים על נושאים ביתיים. הם נמצאים בבועה שלהם (ככה זה) ולכן לעיתים מידע עובר טוב יותר באופן של 'דרך אגב'. ציינו שבנוסף להוצאות השוטפות אתם צריכים להקצות סכום לרכישה נוספת.
בקשת עזרה – הזמינו אותם לעשות סקר שוק של מציאת המחיר הטוב ביותר עבור מוצר שרוצים, התנאי רכישה. הזמינו אותם לאתר 'מציאות' בתחום שמחפשים ואולי תוכלו להתגמש מעט. כך ילמדו לעשות סקר שוק, לנהל שיחה ותקציב. נפלא לעשות בזמן שאתם במטבח והם לידכם. 
אורך השיחה – ניהול שיחות קטנות. אלה מספקות זמן איכות נפלא עם המתבגר. שיחות אלו מספקות את כמות המידע שהם מסוגלים להכיל (שלוש מילים, זה מה שיעשה את ההבדל בין מידע ל'חפירה').
מותג ככרטיס ביקור – מאז ומעולם מותגים היוו כרטיס ביקור חברתי. ילדים מודדים ילדים (כך גם מבוגרים) לפי הלבוש. ונכון שהיינו רוצים אחרת אך בואו נחזור לגיל ההתבגרות שלנו, נעלי ספורט עם שלושה פסים היו סמל סטטוס. ילדים שההורים קנו להם נחשבו לעשירים. כאשר הביטחון העצמי של המתבגר גם כך מעורער, לפחות הסמל שעל הבגד משרת את מה שהפלטה בשיניים והחצ'קון לא מסתירים. 
לסיכום: בהחלט נכון להגביל את נושא המותגים למשהו מאוד משמעותי ובמה ניתן להתפשר, או לפחות להסביר את הסיבות לקנייה. השמיעו לצעיר שאתם מבינים שהיה רוצה ושהחודש יהיה מורכב יותר לרכוש מוצר אחר. אם מאוד חשוב לו, תכניסו לשיקולים הכלכליים שלכם ותראו אם ומתי. תנסו לא להטיף מוסר על הנושא שכן זה רק מרחיק אותו מכם ואינו תורם. כשיתחילו להתפרנס ויבינו כמה הדברים פחות פשוטים הם יבינו בעצמם. בינתיים היו אתם הדוגמה, תחשבו אם לרכוש מותגים ונהלו שיחה פומבית בגין קנייה זו. ולא פחות חשוב, זכרו שהם רוצים גם לשמוע 'לא' לפעמים, זה מאמן אותם בתהליכי סיעור מוחות, חשיבה ודחיית סיפוקים שהם נחוצים להתבגרותם. והכי חשוב, זכרו את עצמכם בגילם ושגם ההורים שלכם, לא תמיד הצליחו לספק את הדרישות ועברתם את זה בשלום. בהצלחה רבה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: