אומנות ללא תנאי

מתוך 'תמר ותמרה' (צילום: אבירם מגוז)
מתוך 'תמר ותמרה' (צילום: אבירם מגוז)
קבוצת התאטרון הירושלמי מציגה: 'פסטיבל בAזAק' ★ הראשון מסוגו בארץ שמעניק במה למופעים קצרים ולרעיונות מקוריים של אומנים צעירים או אנונימיים

זו השנה השנייה שבה מתממש הרעיון של קבוצת התיאטרון הירושלמי, לפיו יש צורך להקים בית רשמי ליצירות קצרות, חדשניות וראשוניות. למעשה, התולדה של היוזמה המבורכת היא 'פסטיבל בAזAק'. יוזמת ומנהלת: אסנת גיספאן. מנהלת אומנותית: גבריאלה לב.

הפסטיבל מבקש ליצור מרחב אומנותי ליצירות פורצות גבולות. כמו כן, גם לעודד מצוינות ושיתופי פעולה בין אומנים ובין קהל, לפתוח דלת לז'אנר המופע הקצר, לרעיונות מקוריים ולחדשנות בימתית ומעל הכול – להעניק הזדמנות וחשיפה ליוצרים ותיקים וחדשים וליצירה ניסיונית. אם להסתמך על התוצרים של הפסטיבל הראשון ועל התוכנית לפסטיבל הנוכחי, מדובר בפסטיבל מפתיע ומסקרן, עתיר כישרונות וצעיר ברוחו, אינטליגנטי ומלא בהומור.

בפסטיבל לוקחים חלק כ-80 אומנים מז'אנרים שונים של אומנות הבמה. מידי ערב יעלו על הבמות כ-15 מופעים שונים, 30 אומנים ופרפורמרים מתחומים שונים של אומניות הבמה.

בין היתר, יעלה המופע 'רפואת הלב' של הזמר והיוצר המוזיקלי נדב לב. בתקופת הקורונה, תפסו חייו של נדב תפנית דרמטית וקשה לאחר שאובחן במחלה כרונית – דלקת מפרקית שגרונית, אשר מנעה ממנו את היכולת לנגן, לתפקד כאבא לילדיו ולעיתים אף לעמוד על רגליו. במופע הקצר שיצר, מספר לב את סיפור מסעו בדרכים העקלקלות של הרפואה הקונבנציונלית ופיתוליה הקשים בתקופה ההזויה המדוברת. לב לא יכול היה למצוא מזור למכאוביו, אלא רק בדמות תחזוקת מצב תפקודי מינימלי בעזרת כימותרפיה. באמצעות משחק, הומור ושיריו הנוגעים, הוא חושף כמה סודות על חייו ועל מציאת הרפואה שלו, טיפולי עקיצות דבורים ותפריט תזונתי מינימלי וקפדני מאוד.

כמו כן, תועלה גם הצגת התאטרון 'תמר ותמרה', שמביאה את הסיפור של אישה חרדית בת 40, רווקה, שומרת נגיעה, שרוצה להרות בהפריה מלכותית אל מול התנגדות הממסד הרבני. במהלך המופע, מביאה הכותבת והבימאית, אירית קוסובר, את הדילמה של תמרה, אשר רוצה להתחתן ולהקים משפחה, אבל זה פשוט לא הולך לה. בעוד החברות שלה מביאות ילד חמישי, היא עדיין מחפשת את החתן. כשהיא מבינה שהיא עלולה לפספס את האימהות, מנסה תמרה לקבל אישור מהממסד הרבני ומאימה להביא ילד באמצעות בנק הזרע. היא נתקלת בהתנגדות עזה. היחידה שתומכת בה היא תמר אשת יהודה, חברתה הדמיונית. תמרה ניצבת בפני פרשת דרכים ועליה לבחור בין הרצון להמשיך להשתייך לקהילה לבין להיות נאמנה לרצון שלה להיות אימא. משחקות בהצגה – שיקמה הופמן זיו, אורית פרס ומתן סמין.

גבריאלה לב: "פרויקט זה קרוב לליבי במיוחד בגלל שהוא מהווה בית ונותן הזדמנות לאומנים חדשים וליצירתם המקורית. המפגש עם עשרות אומנים אלה הוא מרתק בעיניי. אנו נותנים להם במה להשמיע את קולם ומאפשרים להם לפרוץ את גבולות היצירה הקונבנציונלית כדי ליצור רגעים יוצאי דופן של אינטימיות בין אומנים לצופים".

קבוצת התיאטרון הירושלמי ב'בית מזיא' המיתולוגי בבירה, היא למעשה הראשונה בארץ שהחלה ליצור תיאטרון פרינג'. למעלה מ-35 שנים שהקבוצה מייצרת תרבות על כל גווניה, החל מהצגות תיאטרון, דרך פסטיבלים ייחודיים וכלה בסדנאות תוכן.

הקסם בקבוצת התיאטרון הירושלמי הוא בהקשבה, תשומת לב והתחשבות למה שקורה בחברה, בירושלים, בארץ ובעולם היהודי. מידי שנה מעלה הקבוצה הפקות חדשות שמועלות מתוך קשב ומעורבות בשיח המקומי ותוך מתן דגש על שיתוף בין אומנים צעירים לוותיקים.

לצד העבודה היצירתית, מקיימת הקבוצה מידי שנה פרויקטים קהילתיים וחברתיים במטרה ליצור שיח ולגשר בין מגדרים ומגזרים. הפרויקטים מועברים בטכניקות ייחודיות של שפה ושל ביטוי לחיים, אותם מובילים מיטב שחקני הקבוצה שמשמשים גם כמורים לתיאטרון בימים של שגרה. מיזמים אלה זכו להכרה ולהערכה גבוהה, ביניהם: 'תבלין לחיים' – לגיל השלישי, 'חלום של תיאטרון' – לבני נוער ולמבוגרים אוטיסטים, ו'העצמה נשית' – לנשים חילוניות ודתיות ועוד.

12-14.7, 'בית מזיא' ירושלים.

לתכנית המלאה ולרכישת כרטיסים: www.tcj.org.il.