איור ומילים בזמן מלחמה

יצירה של אסתר ביברפלד
יצירה של אסתר ביברפלד
'אאוטליין' ה-7 בירושלים: תערוכות, פעילויות וסדנאות במספר מוקדים בבירה

עיריית ירושלים מוציאה את האיור אל קדמת הבמה. על רקע המלחמה,  'אאוטליין-איור ומלים בירושלים' משנה השנה את מתכונתו ויתקיים בלוח זמנים מתמשך: החל מאמצע דצמבר ולאורך ינואר ייפתחו עשרות תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות, פרשנויות וסיפורים, לצד מגוון פעילויות וסדנאות במרחבים שונים, סגורים ופתוחים, בגלריות, במבנים ייחודיים ובמרחב הציבורי.  מאות מאיירים.ות, אנימטורים.ות, מעצבים.ות, אמנים.ות, משוררים.ות ואוצרים.ות, ייקחו חלק במגוון רחב של תגובות שכולן אהבה לאיור ואהבה לאדם.

'אאוטליין – איור ומילים בירושלים' מתקיים זו השנה השביעית ביוזמת האגף לתרבות ואמנויות, עיריית ירושלים, בניהולה האמנותי של המאיירת נועה קלנר. השנה, נבחרה לראשונה האוצרת ליטל מרקוס מורין לניהול הראשי של אאוטליין, שהפך לאורך השנים לאירוע המוביל והמרכזי בתחום האיור בישראל, בעיר שהתברכה בסצנת אמנות מצוינת ומביאה אותה אל קדמת הבמה מדי שנה, כל השנה.

החזון לשנתו השביעית של הפסטיבל נראה שונה בתכלית עד ה-7 באוקטובר. אוצרים.ות ומאיירים.ות כבר עמלו על תערוכות ועבודות לנושא העל "שפה", ואז הכל קפא במקום. המאיירות והמאיירים היו בין הראשונים להגיב למצב ברשת, עם עבודות בודדות ופרויקטים מתמשכים שכבר – זמן קצר אחרי – הפכו לוויראליים ואייקוניים. צוות אאוטליין החליט שלא לבטל את האירוע ולתת את הבמה השנה לתגובות המאוירות למצב. התערוכות יציגו תמהיל נרחב של עבודות – כאלה שזכו לתהודה רבה ברשת בגרסתן המוגדלת, המודפסת והמוצגת לראווה, לצד עבודות חדשות שנוצרו במיוחד ויוצגו לראשונה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אאוטליין – איור ומלים בירושלים הוא אירוע חשוב ומשמעותי בעיר ובמדינה כולה, והשנה הוא מתקיים בפורמט מיוחד לאור הנסיבות. איור הוא כלי משמעותי לתקשורת ולביטוי, והוא יכול לסייע לנו להבין את העולם סביבנו ולעבד רגשות מורכבים גם בתקופה מאתגרת זו. בירת ישראל נותנת במה לעבודותיהם של מאיירים ומאיירות מהארץ ומהעולם, ואני מזמין את כלל תושבי העיר והמתארחים בה מדרום ומצפון להגיע לאירועי אאוטליין הייחודיים, זו השנה השביעית. בערבות ההדדית וברוח הירושלמית – ננצח!".

נועה קלנר, מנהלת אמנותית 'אאוטליין': ״איור כשמו כן הוא – ביכולתו ובתפקידו להאיר למרחקים, וברגעים חשוכים להדליק אור בלבבות. איור יכול לשמח ילד בן 7 ולרגש אדם בן 70, הוא מתקשר, נוגע ומצליח להציג נושאים רגישים באופן אחר. גם בשעת מלחמה. השנה אאוטליין מציג איור שהרגיש שיש לו מה לתת, איור שרצה להביע, לחזק ולרפא. נבחרו השנה מגוון תערוכות ועבודות – בהן תערוכות המייצגות את החוסר, את הבלבול והשכול, ולצידן תערוכות שרוצות לתת לנו נחמה וחיזוק. תערוכות שנולדו מתוך שבר גדול ונותנות במה להרבה אור.״

למידע נוסף על כלל התערוכות ואירועים מיוחדים: https://outlinejerusalem.com

בין התערוכות שיוצגו במסגרת ״אאוטליין״ ה-7:

  • מצב.רוח  (גלריה ביתא) – אוצרות: רינת הדר ובת-אל בן חורין, תערוכה מתמשכת שתשלב עבודות מצטרפות לאורך כל הצגתה, ובה עשרות מאיירים ומאיירות יתארו דרך האיור את המצב, את הרוח ואת מצב-הרוח המשתנה בימים אלו: המעבר מיגון עמוק, לפחד ולדאגה, ומשם אל תחושות של הקלה, נחמה ותקווה לטוב שיגיע.
  • כלניות (מתחם שערי צדק הישן) אוצרות: קולקטיב הסלון, הפרויקט שכבר נכנס לכולנו ללב מודפס ויתלה לראשונה על עשרות עבודותיו כמחווה נוכחת לשדה כלניות רחב. הכלנית- כסמל לסולידריות ולהנצחה בימים המורכבים והקשים, וגם מחווה מרגשת לטבע האייקוני של צפון ומערב הנגב ("דרום אדום"). 
  • אור ראשון (מלון הנשיא) מלון הנשיא הוא מתחם חדש ששופץ בידי המרחב החברתי לטובת מרחבי יצירה, בו תעלה תערוכה חדשה בשם ״אור ראשון״ עשרה מאיירים ומאירות מעניקים בתערוכה את פרשנותם האישית לרעיון שהאור אינו מנוגד לחושך – אלא דווקא נובע ממנו ומציגים את האור הפרטי שלהם בתצוגה ייחודית.
  • אור יוגב- קו העימות (מתחם שערי צדק הישן) – בשיתוף מוזיאון ישראל, אוצרת: אורנה גרנות, תערוכת יחיד של המאייר והאנימטור המוערך אור יוגב. בסדרת האיורים – כל איור החל כתגובה לצילום חדשותי, לסיפור, לתיאור מילולי או לסרטון שהופץ ברשת ובסמיכות אליו. סדרת הכרזות אליה נחשפנו לראשונה כדימוי דיגיטלי קטן הופכת בתערוכה ליצירות גדולות בצבעוניות עזה, שהודפסו באופן ידני (דפוס רשת). העבודות מציגות בחלל אחד את הסיפורים, האנשים, והנשים שהפכו לסמלים של התקופה.
  • שמות ופנים (כיכר ספרא)  – עמוד האינסטגרם של אור סגל בהדפסה ראשונה לתערוכה באאוטליין ובעיצוב בהשראת שלטי החטופים: עשרות מאיירים שנרתמו לפרויקט מקדישים את עבודותיהם לאנשים שונים בסיפור הקולקטיבי של 7 באוקטובר, בהם חטופים, לוחמים, גיבורים ומשפחות שנחרטו בזיכרונם.
  • מישהו שר את זה קודם (תחנות הרכבת הקלה): אהובה עוזרי, חיים נחמן ביאליק, הדג נחש, אריק איינשטיין, אהוד בנאי ועוד רבים ואהובים כתבו ובצעו שירי אהבה וגעגוע, שירים המתארים את הטבע המקומי לצד שירים אישיים ושירי נונסנס, היוצרים יחד את הפסקול הישראלי. בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל בחרו שיר ישראלי אהוב שמתחבר עבורם לתקופה ונתנו לו פרשנות איורית אישית.
    אוצרת: אורית ברגמן.
  • זיכרון עוטף (בצלאל אקדמיה לאמנות ולעיצוב ירושלים) – מיזם איור ביוזמת עמית טריינין, ראש תחום איור במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, המבקש להנציח את יופיו של חבל הארץ עוטף עזה, על ישוביו ותושביו, לפני האסון הנורא. בתערוכה לוקחים חלק  מרצים.ות, בוגרים.ות וסטודנטים.יות בשנה ד׳ מהמחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל ומוצגים לראשונה כל 70 האיורים המשתתפים במיזם.
  • מה שקרה (מוסררה ביה"ס לאמנות ולחברה) – בהשראת השיר של ט.כרמי משנת 1973, ״מה שקרה – קרה באמת״, ומתוך התחושות השונות של הלם וחרדה לצד געגוע ותקווה, איירו תלמידים ומרצים מהמחלקה לתקשורת חזותית במוסררה, בית הספר לאמנות ולחברה. אוצרת: רינת גלבוע
  • קופסה שחורה (בניין כלל) – התערוכה הזוגית של שרון רמר ביאל ויערה אשת יוצרת דיאלוג בין איור לרקמה, בן פנטסטי וריאליסטי. איוריה של עשת הנושאים עולמות דמיוניים ומכושפים בסגנון נאיבי, ומשיקים לעבודות רקמת המציאות העדינות של ביאל, האוספות את פיסות המציאות הפרומה ומנסות לאחות אותן. אוצרים: אסף כהן ויצחק מזרחי.
  • אנימה וריטה (Wild Gallery) שתי במאיות אנימציה עוסקות בפיתוח שפה חדשה, שלא כוללת שימוש במילים מן המוכן או נרטיבים מוכרים.  מיצב בשפת ההנפשה, שעניינו החיבור בין הזיכרון לדמיון. בתערוכה מוצגים שני סרטי אנימציה חדשים שלהן ואת תהליכי יצירתם. 
  • בין בתים (גלריה חוצות) כיצד גרים באופן זמני? שישה מאיירים ומאיירות ירושלמים יפרשו באמצעות איור שיחות עם מפונים מהעיר שדרות, שנאלצו להעביר את חייהם לירושלים עם פרוץ המלחמה. אוצרת: נעמה להב.

תערוכות נוספות יוכרזו לאורך התקופה.