איזה חודש הכי מסוכן אצלנו?

צילום: 'איחוד הצלה'
צילום: 'איחוד הצלה'
עמותת 'אור ירוק' פרסמה את נתוני העשור האחרון של תאונות הדרכים * החתך הפעם: איזה חודש הכי מסוכן?

שנת 2021 מסתמנת כשנה קטלנית ביותר בכבישים. שלושת החודשים האחרונים היו קטלניים ביותר והמגמה המפחידה נמשכת גם בחודש יולי. חודש אפריל 2020 היה החודש הקטלני ביותר בשלושת השנים האחרונות (2018-יוני 2021) ובו נהרגו 46 בני אדם בתאונות דרכים. חודש יוני 2021 היה 'יוני הקטלני' ביותר בשלוש השנים האחרונות, כאשר במהלכו נהרגו 36 בני אדם בתאונות דרכים.

העלייה בנפגעים ובהרוגים בחודשי הקיץ אינה מקרית. בחודשי הקיץ יותר אנשים מבלים בחופשה, בנסיעות ארוכות בכבישים פחות מוכרים, הילדים נמצאים מחוץ למסגרות, החום הכבד מגביר את העייפות בקרב הנהגים וקשה יותר להתרכז, רבים בוחרים לרכב על אופניים או אופנועים. בחינת חמשת החודשים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים במהלך השנה, חושפת כי ארבעה מתוך שישה חודשים עם מספר הנפגעים הגבוה הם חודשי הקיץ.

על פי ניתוח של עמותת 'אור ירוק' לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בבחינה של חמש השנים האחרונות (2016-2020), עולה כי בחודשי הקיץ והחופש הגדול (מאי-אוגוסט) ישנה היפגעות גבוהה יותר בתאונות דרכים מאשר בחודשי החורף. החודש שבו נפגעו הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות הוא חודש יולי, שבמהלכו נפגעו בתקופה זאת 10,464 בני אדם. החודש הבא במספר הנפגעים הוא אוגוסט, שבמהלכו נפגעו 10,400 בני אדם, לאחריו מאי שבמהלכו נפגעו 10,267 בני אדם בתאונות. החודש בו המסוכנות הנמוכה ביותר על פי הניתוח של 'אור ירוק' הוא חודש ספטמבר, כאשר בחמש השנים האחרונות נפגעו בתאונות בחודש זה 8,616 בני אדם.

ומה המצב אצלנו? החודש הקשה ביותר במבשרת ציון הוא חודש אוקטובר, בו נפגעו במהלך העשור האחרון 13 בני אדם מתוך כלל 87 הנפגעים בעשור האחרון. החודש שאחריו, נובמבר, הוא החודש הקשה של אבו גוש, עם שבעה מתוך כלל 33 הנפגעים. ועל הרצף נעבור לדצמבר, שהוא החודש הקשה ביותר של יישובי מטה יהודה שבאזורנו עם תשעה מתוך כלל 43 הנפגעים. בקרית יערים החודש הקשה הוא יוני (ארבעה מתוך חמישה) ובהר אדר מדובר בספטמבר (שלושה מתוך ארבעה).

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "לכל עיר המאפיינים הייחודיים לה. בחינה של נתוני ההיפגעות בכל עיר ויישוב יכולה לסייע לרשויות להבין מה הם החודשים האדומים שבהם נפגעים רבים יותר ועל ידי כך לאפשר פעילות מדויקת ונכונה לצמצום מספר הנפגעים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף הרשויות המקומיות חייבים לרכז מאמץ להגברת הבטיחות בקרב האוכלוסיות שבסיכון להיפגע בתאונות דרכים – ילדים, אזרחים ותיקים, רוכבי אופניים רגילים וחשמליים ורוכבי האופנועים והקטנועים. שילוב כוחות ופעילות מאומצת של הגורמים האחראיים לבטיחות התושבים, יכולים למנוע תאונות ונפגעים. ראשי הרשויות חייבים להקצות יותר משאבים לאיתור נקודות התורפה ביישובים ולטיפול מהיר ויעיל כדי להציל חיי אדם".