איזה לחץ…

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
בתקופה מתוחה זו, המלווה בחרדות וגורמת ל'תגובת דחק': טיפים לצמצום השפעות המתח על הבריאות

ימים אלה מאופיינים במתח, אי ודאות וחרדה בשל המצב הביטחוני בישראל. לאלה עלולה להיות השפעה עצומה על גופנו. הגוף אינו מבחין בין הגורמים למתח – הוא פשוט מגיב אליו. בין אם המתח נגרם מאירוע ממשי או רק ממחשבות, עלול הגוף להגיב בצורה דומה.

תגובת דחק היא תגובת נגד טבעית של הגוף למצבי איום או לחץ שנועדה להישרדות ומתרחשת כשנמצאת התודעה בכוננות איום (גם אם הוא ממשי וגם אם הוא טבעי). תפיסת האיום היא זו שיוצרת תגובת דחק. במסגרתה, מגביר הגוף את זרימת האדרנלין (המכונה אפינפרין), שמגביר את קצב הלב ולצד זה ממריץ את שחרור הגלוקוז והשומן ממאגרי האחסון כמקור לדלק. אם נמשך הדחק, מתרחשת תגובה שנייה, הגורמת לשחרור ההורמון קורטיזול אל זרם הדם. קורטיזול מגדיל את כמות הגלוקוז במחזור הדם ועלול לגרום לתחושת רעב, שתגרום לאכילת יותר קלוריות ממה שאנחנו באמת צריכים ולעלייה במשקל.

בימים אלה, חווים אנו מתח כתוצאה מהמצב הביטחוני. במצב זה, מופעל הגוף באופן רציף, מה שגורם לעלייה בלחץ הדם ולעלייה במשקל – שני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, מפחית הקורטיזול את ייצור התאים המגנים במערכת החיסון שלנו המכונים לימפוציטים. בשלב האקוטי, עשויים אנו לראות עלייה במספר תאים אלה; אך ככל שעוברים אנו למצב מתח כרוני, מוביל שחרור הקורטיזול לירידה במספר הלימפוציטים, מה שהופך אותנו רגישים למלחמה לא יעילה בזיהום. כמו כן, גורם מתח אקוטי ללחץ הדם שלנו לעלות ולקצב הלב שלנו להאיץ. לאלה שסובלים ממחלות לב וכלי דם, עלול הדבר לגרום להתקף לב או לשבץ מוחי.

איך מתגברים על 'תגובת הדחק'?

בשל ההשפעה האפשרית של תגובת דחק על המשקל ולחץ הדם, עלולה היא לפגוע בבריאות שלנו, אם היא אינה מנוהלת היטב.

ניתן לסייע בהפחתת המתח ובשיפור הבריאות שלנו בעזרת מספר תרגולים פשוטים:

1. מנוחה: ראשית, אל תוותרו על שעות שינה. שינה מספקת מסייעת במיוחד בהרגעת תגובת הדחק.

2. טכניקות הרגעה – נשימה עמוקה: בין אם היא מתבצעת עם תרגילי מדיטציה ובין אם מבצעים אתם תרגילי יוגה – המפתח הוא נשימה עמוקה ומכוונת.

3. עיסוק: היו פעילים. פנו זמן לעצמכם כדי לעשות משהו מהנה וכרוך בפעילות כלשהי (נפשית או פיזית). זה יסייע בהפחתת המתח. הליכה רגלית, טיול קצר וקריאה בספר יכולים לעשות את העבודה.

4. יחסים: להישאר מחוברים הוא דבר כל כך חשוב. אנחנו, בני האדם, חיים בקהילה. חשוב לשמור ולחזק את הקשרים האנושיים. זו תמיכה שאין שנייה לה. שיחות טלפון או וידיאו הן דרך נפלאה לשמור על קשר.

5. שמירה על שגרה: אנחנו נמצאים בתקופה של אי ודאות. על מנת לא להוסיף עליה, היו עקביים. צריכים לעבוד מהבית בתקופה זו? התעוררו באותה שעה, ארגנו פינת עבודה נוחה והמשיכו לעבוד כפי שנהגתם לעשות עד כה.