אל תזיעו

צילום: יח"צ
המדריך המלא לקיץ חם ללא זיעה

חיכינו הפעם הרבה יותר מכל שנה והנה מתחיל להפציע הקיץ. אצל לא מעטים מאתנו הקיץ לא מעורר אסוציאציות של שמש מלטפת וכיף אלא של פחד מזיעה. הדבר הבסיסי והחיוני הזה אצל חלק מהאנשים הופך למטרד של ממש – תפקודי ומנטלי – שמרים ראש יחד עם הטמפרטורות שמתחילות לעלות.

זה המקום להסביר מהי זיעה ומהן הדרכים הכי יעילות להתמודדות עם בעיה של הזעת יתר. זיעה, תאמינו או לא, עושה טוב לבריאות שלנו. הבעיה שרוב האנשים נרתעים ממנה היא בעיקרה אסתטית. תהליך של הזעה הוא נורמלי והכרחי. בלעדיו הגוף שלנו לא היה מצליח להתקרר. כאשר חום הגוף עולה, לא משנה הסיבה, הזיעה היא זו שעוזרת לווסת אותו על ידי קירור. למעשה, התאיידות נוזל הזיעה מפני העור היא זו שגורמת לקירור הגוף.

אז כיצד נוצר ריח זיעה רע ומה הפתרונות?

לזיעה עצמה אין ריח. הריח עצמו נוצר כאשר נוצרים באזור מיקרואורגניזמים (חיידקים, פטריות) שנמצאים בסביבה חמה ולחה שיש בה חלבונים ושומן שמופרשים מהבלוטות והם הופכים לקרקע טובה לגדילה.

יש כאלה שמזיעים יותר ויש כאלה שפחות. זו כמובן נטייה אישית ואת זה לא ניתן לשנות. אבל על מה כן אנחנו יכולים להשפיע?

יש מאכלים מסוימים (אלכוהול, חריף, שום, עמבה, קפה חם, קפאין בכלל) – שמאותתים למוח שהגוף מתחמם ולכן כאשר צורכים אותם תופרש יותר זיעה. מי שסובל מהזעת יתר צריך לנסות להימנע ממאכלים אלה במקרים שחשוב להזיע פחות.

כמובן ששהייה באזור עם טמפרטורות גבוהות ועם אחוזי לחות גבוהים תאותת לגוף להזיע יותר על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה.

ישנם בדים שהם סופגים יותר לחות כמו כותנה, ויש בדים סינתטיים – פוליאסטר, לייקרה וכו' שפחות סופגים את הזיעה ואז הגוף עוד יותר מתחמם ועוד יותר מזיע. למי שנוטה להזעה, מומלץ ללבוש בדים סופגים ומאווררים ואף להחליף לעיתים קרובות בגדים מסוימים, גרביים למשל.

כאשר אנחנו שמים תכשירי טיפוח – לחות, הגנה וכו' בעלי מרקם שמן ודביק – מיד כשנצא החוצה זה יתחיל לנזול. לכן, מומלץ להשתמש בתכשירים בעלי מרקם קליל וכן לחסוך בשכבות.

כמה טיפים:

1. מומלץ להשתמש בתכשירים כמו דאודורנטים או אנטיפרספירנטים להפחתת הזיעה ו/או הריח. ניתן למצוא בשוק מוצרים שונים בצורת ספריי או סטיק – אשר אין ביניהם הבדל מבחינה בריאותית. התכשיר חייב להיות פעיל ויעיל. ישנם שלל סוגי דאודורנטים שמצד אחד יעילים להרבה שעות אבל מצד שני שומרים על העור (למשל לא מכילים אלכוהול, היפואלרגנים, מכילים מים טרמליים, ויטמין B וכמוכן ללא מלחי אלומיניום).

2. אחת הבעיות העיקריות היא גירוי של העור או פיתוח של תגובה אלרגית, בדרך כלל לחומרי הבישום והחומרים המשמשים כמו פרבן או גירוי מהאלכוהול. ברגע שהעור מזיע הרבה, הוא מראש יותר פגיע ורגיש. לכן, קריטי להשתמש בתכשיר היפואלרגני ועדיף ללא בישום. מה שעוד קריטי בתכשיר זה שהוא לא יהיה דביק ושלא יותיר סימנים וכתמים על הבגדים. ושוב, חשוב בעיקר למי שמזיע. הדיאודורנטים היום מסוגלים לתת מענה לשעות רבות. יש גם תכשירים מיוחדים ללא בישום וללא אלכוהול וזה טוב בעיקר לאחר הסרת שיער או לעור רגיש. יש גם תכשירים ידידותיים יותר לכדור הארץ – כמו למשל דאודורנט ספריי אנטיפרספירנט לגבר אשר נמצא באריזה קטנה יותר ומכיל פי שניים פחות גז – וכל זה מבלי לפגוע ביעילות מתמשכת של עד 72 שעות.

3. מקלחות עם מים וסבון: בעיקר באזורים שמועדים להזעת יתר – קיפולי הגוף, כפות רגליים – כפי שצוין, הריח הרע נובע מצמיחת מיקרואורגניזמים ולא מהזיעה עצמה. לאחר המקלחת יש לייבש טוב את האזור ולאוורר את האזורים הבעייתיים עד כמה שניתן – בגדים מאווררים, בדים סופגים, נעליים פתוחות וכו'.

4. טיפולים נוספים: למי שסובל מהזעת יתר משמעותית בבתי שחי, יש פתרון של הזרקת בוטולונום טוקסין – טיפול יעיל לחצי שנה, בעיקר להזעה בבתי שחי. למי שמזיע בכפות הידיים והרגליים, יש אמבט מלחים שנראה יונטופורזיס שיכול לתת הפוגות בהזעה (חיסרון: צריך להשתמש כל הזמן אבל הטיפול ללא תופעות לוואי) וכמובן יש אופציה ניתוחית שיש לשקול היטב לפני הביצוע כיוון שזה כרוך בתופעות לוואי משמעותיות כמו הזעת יתר מפצה.

5. חייבים להתאים את שגרת הטיפוח למזג האוויר ולהזעה. למי שנוטה לסבול מהזעת יתר, מומלץ מאוד לחסוך בשכבות ולהשתמש בתכשירי טיפוח והגנה מהשמש בעלי מרקם מאוד קליל.