בחופש נזהרים יותר

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתוני היפגעות ילדים ונוער בתאונות שאירעו בעשור האחרון בחודשי החופש הגדול * מה המצב אצלנו?

אנחנו מתקרבים לסיום השליש הראשון של חודש יוני. תלמידי העל יסודי כבר רואים את ה-22 בחודש באופק ואילו כל השאר ייצאו לחופש הגדול בסוף החודש. החופש הגדול מזמן לנו יותר ילדים בכביש, מה שדורש משנה זהירות מכולם – נהגים וילדים כאחד. בחופש הגדול נמצאים תלמידים וילדים רבים ללא מסגרות, משחקים בחוץ, מבלים בבריכה, בים, בטיולים ומשוטטים ברחובות. מצב זה הופך אותם לחשופים ופגיעים יותר לסכנות בכבישים.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), נפגעו בתחום העירוני 618 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחודשי החופש הגדול הקודם (יוני-אוגוסט 2020), מתוכם שמונה נהרגו ו-79 נפצעו באורח קשה.

מידי שנה נפגעים בחודשי החופש הגדול בממוצע 860 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בתחום העירוני. נתון קשה זה מבטא את הסכנות בדרכים אליהן חשופים אותם ילדים ונערים בחודשים שאמורים להיות עבורם המהנים ביותר בשנה.

עוד עולה מן הנתונים, כי בעשור החולף (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והיישובים 8,651 ילדים ובני נוער בחודשי החופש הגדול (יוני-אוגוסט), מתוכם 83 ילדים נהרגו ו-845 נפצעו באורח קשה. בסך הכול נפגעו ברחבי ישראל בשנת 2020 בחודשי החופש הגדול 1,090 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, מתוכם 14 נהרגו ו-112 נפצעו באורח קשה.

ומה המצב אצלנו? שמונה פצועים קל במבשרת ציון במהלך העשור האחרון בחודשים המדוברים ובחתך הגילאים הנ"ל (השנה הקשה ביותר: 2015 – שלושה פצועים). ביישובי המועצה האזורית מטה יהודה באזורנו – ארבעה פצועים, מתוכם אחד קשה והיתר קל. באבו גוש – שלושה פצועים קל. בקרית יערים – שני פצועים קל.

נתונים ארציים נוספים

13 ילדים ובני נוער נהרגו בחודשי הקיץ והחופש הגדול בשנת 2019 כנוסעים ברכב, המהווים 50 אחוז מסך הילדים ובני הנוער שנהרגו בחודשי הקיץ. נתון זה דומה גם לנתוני העשור האחרון, שמראים כי 40 אחוז מן הילדים ובני הנוער שנהרגו בחודשי הקיץ והחופש הגדול בתאונות דרכים נהרגו כשנסעו ברכב, 36 אחוז מן הילדים ובני הנוער נהרגו כהולכי רגל, 10 אחוז נהרגו כאשר נהגו ברכב הפרטי, תשעה אחוזים נהרגו כאשר נהגו באופנוע, ארבעה אחוזים נהרגו כאשר רכבו על אופניים ואחוז אחד מן המקרים הוא של ילדים שנהרגו כאשר הורכבו על אופניים.

רוב הילדים ובני הנוער נפגעים כנוסעים ברכב: בדומה לילדים ובני הנוער שנהרגו בחודשי הקיץ, גם בקרב הנפגעים בולטת לרעה היפגעותם כנוסעים ברכב. 66 אחוז מן הילדים ובני הנוער נפגעו בעשור האחרון בחודשי הקיץ כנוסעים ברכב, 15 אחוז נפגעו כהולכי רגל, 10 אחוז כנהגים ברכב הפרטי, שישה אחוזים כנהגי אופנוע, שני אחוזים נפגעו כרוכבי אופניים ואחוז אחד מן המקרים הוא של ילדים שנפגעו כאשר הורכבו על אופניים.

יולי, החודש האדום ביותר בשנת 2019: 12 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים בחודש יולי 2019, החודש האדום ביותר מבין חודשי השנה. בחודש אוקטובר נהרגו שמונה ילדים ובני נוער ובחודשים יוני, יולי ודצמבר נהרגו שבעה ילדים ובני נוער.

חודשי הקיץ מובילים בהיפגעות: מבחינת נתוני ההיפגעות הילדים ובני הנוער שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2019, בפילוח לפי חודשי השנה, עולה כי בשלושת חודשי הקיץ והחופש הגדול נרשמה ההיפגעות הגבוה ביותר. 482 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות בחודש אוגוסט, 456 נפגעו בחודש יוני ו-426 נפגעו בחודש יולי.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ילדים ובני נוער מצויים בסיכון להיפגע בתאונות דרכים במיוחד בחופש הגדול, מאחר והם נמצאים מחוץ למסגרות ומבלים שעות רבות בגני השעשועים, בפארקים ובכלל מחוץ לבתים. כדי לעזור להם לעבור את ימי החופש בשלום, חייבים במשרד התחבורה – בשיתוף הרשויות המקומיות – להגביר את ההסברה ולהעלות את המודעות לסכנות האורבות לילדים בדרכים ולעסוק בנושאים כמו חצייה בטוחה של הכביש, רכיבה בטוחה על אופניים ועוד. בנוסף, עליהם לדאוג להתאים ולשפר את התשתיות כך שאלה יהיו בטוחות לילדים ולהתקין פסי האטה בסביבות בהן צפוי להיות ריכוז גבוה שלהם. פסי ההאטה יסייעו בריסון מהירות כלי הרכב ויקטינו את הסיכון לתאונות ולנפגעים".