בין מגדל דוד למגדל בבל

צילום: לידיה אלרון
צילום: לידיה אלרון
תערוכה לכבוד יובל ה-90 לצייר ברוך אלרון במוזיאון 'קסטל' במעלה אדומים

מוזיאון הצייר משה קסטל גאה לארח תערוכה רטרוספקטיבית של אחד הציירים המרתקים ביותר שעבדו אי פעם בארץ מלאת הכישרונות שלנו. למעלה מ-30 יצירות שמן וטמפרה שצוירו במהלך תקופה של שלושה עשורים, מחזירים לתודעת הציבור אומן ענק, גם בקנה מידה בינלאומי.

ברוך אלרון (במקור ברבו תיאודורסקו) נולד בבוקרשט בשנת 1934 למשפחה יהודית ספרדית ועלה לישראל בשנת 1963. בהיותו אחד הציירים הישראלים המקוריים והחשובים ביותר, הוא זכה לתהילה בינלאומית עוד בימי חייו. על אף שהלך לעולמו לפני למעלה מ-17 שנה, לא איבדו יצירותיו מחשיבותן. להיפך, יצירותיו מקבלות ביטוי מחדש ומתעוררות לחיים ברלוונטיות שלהן: הקרעים, השסעים והשברים החברתיים, מציאות של מלחמות, פעולות טרור, קורבנות וכאב – כל הנושאים הללו מלווים אותנו גם עכשיו ויצירותיו העמוקות של אלרון נותנות להם ביטוי אומנותי ייחודי ומרגש. תערוכה זו מציגה גוונים ושלבים שונים בדרכו האמנותית.

חריצותו יוצאת דופן הצדיקה את עצמה. כבר בשנת 1966 התקיימה תערוכת היחיד הראשונה שלו בתל אביב ואחריה תערוכות רבות גם בחו"ל, ביניהן מספר תערוכות שהתקיימו בארצות הברית, קנדה וגרמניה.

ברוך אלרון עבר דרך ארוכה באומנות. הוא התחיל בתור חסיד של ריאליזם פילוסופי והתפתח לסוריאליסט (הוא עצמו העדיף להזדהות כמשתייך לזרם של 'ריאליזם פנטסטי'), אבל תמיד נשאר אומן פיגורטיבי. בין האומנים שהשפיעו עליו במיוחד היו ענקי הציור מימי הביניים הירונימוס בוש וג'וזפה ארצ'ימבולדו. כמו כן, הושפע מגדולי הציירים הסוריאליסטיים של המאה ה-20 – רנה מגריט, ארנסט פוקס, פול דלבו וסלבדור דאלי. יצירותיו של אלרון – כדוגמת 'מגדל דוד' ו'זמן שאול' – ממחישות זאת היטב. עם זאת, החוויה הישראלית לגווניה הייתה חשובה מאוד לאלרון. גם נופים מוגדרים וקונקרטיים בערים ובדרכים שונות בארץ ישראל בולטים ברבות מיצירותיו. אסכולת הריאליזם הפנטסטי, כמו גם האסכולה הסוריאליסטית, לא הומצאו בארץ, אבל ברוך אלרון – לצדם של ציירים חשובים אחרים כמו אנטול גורביץ', זאב קון ושמואל בק – הצטיין בסגנונות ציור אלה כדי לבטא את תחושותיו, הרגשותיו וחוויותיו כיהודי וכישראלי.

ברוך אלרון היה צייר ופילוסוף. אחת הדוגמאות הבולטות לחזונו הפילוסופי העמוק היא סדרה בת 15 ציורים שכותרתה 'תנ"ך בראי הצייר של המאה ה-20', המתייחסת למגוון נושאים, ביניהם מעמד הר סיני, תיבת נח, מגדל בבל, עקדת יצחק, כיבוש יריחו, יונה הנביא וכו'. עבודות אלה הן גדולות ממדים (140×120 ס"מ כל אחת) והן מעולם לא הוצגו במרחב המוזיאלי (התערוכה היחידה התקיימה בגלריה 'ברנרד' בתל אביב בשנת 2005). אנו גאים ונרגשים להציג שבע יצירות מסדרה פנומנלית זו בתערוכה שלנו.

אלרון ראה את הציור לא כתחביב או כעבודה, אלא כשליחות אזרחית. יצירתו 'דיוקן עצמי במסכת גז' משנת 1991, שמוצגת בתערוכה, ממחישה זאת היטב. הייתה זו שנה דרמטית שבמהלכה ספגה ישראל יותר מ-40 טילים ששוגרו מעיראק. היה אז חשש לכך שהטילים הללו יכללו ראשי נפץ כימיים או ביולוגיים. בכל פעם שהופעלה מערכת אזעקת התקיפה האווירית, הופיע באולפן הטלוויזיה דובר צה"ל דאז נחמן שי שקרא לאזרחים לשים מיד מסכות גז ולרדת למקלטים. ביום 23 בפברואר 1991, התפרסמה תמונתו של הכנר אייזיק שטרן, שניגן יחד עם התזמורת הסימפונית ירושלים, כאשר לפתע נשמעה האזעקה המעידה על מתקפת טילים. התזמורת הפסיקה לנגן ועזבה את הבמה. רוב המאזינים עטו את מסכות הגז שהיו איתם ואילו אייזיק שטרן נשאר על הבמה והחל לבצע את ה'צ'אקון' המפורסם של יוהאן סבסטיאן באך לכינור סולו. כך גם ברוך אלרון, שגם באותם ימים לא נטש את ייעודו האומנותי והמשיך לעבוד וליצור עבורנו תמונות יוצאות דופן, אשר מעוררות השראה ומחשבה מעמיקה ופותחות צוהר לעולמות חדשים ולהרפתקאות נפלאות.

אוצר המוזיאון והתערוכה: ד"ר אלק ד. אפשטיין.

שעות ביקור בתערוכה: ראשון, שני, שלישי וחמישי – 9:30–17:00, רביעי – 12:00–20:30.

להזמנת סיורים: טל' 02-5357000.

אתר המוזיאון: www.castelmuseum.co.il.

פייסבוק: Moshe Castel  (מוזיאון הצייר משה קסטל).

התערוכה תיפתח חגיגית ביום רביעי (7.2, 18:30) ותינעל ב-3.4.

מוזיאון משה קסטל, רח' החצוצרה 23, מעלה אדומים.