בשורה בלבן

צילום: ארנון בוסאני
צילום: ארנון בוסאני
ראש עיריית ירושלים בהודעה דרמטית: "תוכנית רכס לבן במתכונתה הנוכחית לא תקום"

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, קיים אתמול (שלישי, 8.3) אירוע הכרזה דרמטי שבו חשף בפני הציבור תוכנית חלופית לרכס לבן, אותה כינה בשם 'בשורה בלבן'. ראש העיר הודיע כי תוכנית רכס לבן במתכונתה הנוכחית לא תקום, וכי על פי התוכנית החדשה יתאפשר בינוי רק בשטחים המופרים, כבר היום, בשטח של כ-300 דונם לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו מחוץ לתוכנית הבינוי יוכרזו כגן לאומי.

הוצאת 500 הדונמים (65 אחוז משטח התוכנית המקורית) מתוך השטח הבנוי תשמור על 99 אחוז מאזורי החלחול של המעיינות, יצילו כעשרת אלפים עצים מפני כריתה וישמשו מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג' וד'. מחסום נוסף והגנה של ממש היא מניעת כניסה של קו רכבת קלה לתוך השכונה, דבר שיקשה על כל תוכנית עתידית.

הבשורה בלבן אינה מוותרת על הצורך ביצירת פתרונות דיור, ואולם, על ידי תכנון מתקדם, ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי, כמו גם 'ויתור' על קו רכבת קלה פנימי, מתאפשרת בניית 6,000 יחידות דיור – 1,000 יותר מאשר בתוכנית המקורית. כ–2,000 יחידות דיור ייועדו לשכירות ארוכת טווח מפוקחת.

ראש העיר משה ליאון: "הבשורה בלבן אינה תוכנית נקודתית שבאה לפתור קושי מסוים או לענות על צורך ממוקד. מדובר על בשורה רחבה הרבה יותר. זו בשורה בעלת ערך היסטורי, אשר מעמידה את הסביבה ואת ההגנה עליה לדורות,  כבעלת ערך משל עצמה – ערך העומד בגאון ואינו נסוג מפני צרכי הפיתוח. הבשורה בלבן קובעת: הטבע, הסביבה וההגנה עליהם אינם נסוגים מפני הפיתוח. לא היה עד היום כדבר הזה בישראל ואני מקווה שזה אות וסימן לבאות, לא רק בירושלים, אלא במדינת ישראל כולה. לא נאפשר קידום תוכניות בנייה במורדות 'הדסה' ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה".

מועד ההכרזה אינו מקרי. תוכנית רכס לבן קודמה במשך שנים ארוכות ועמדה בימים אלה בפני מתן תוקף לאחר שצלחה את כל ההתנגדויות ואת כל ההליכים המשפטיים הרבים. זו פעם ראשונה בישראל שתוכנית בהיקף כזה ובמצב כה מתקדם אינה מקבלת תוקף.

ראש העיר ביקש להודות ליו"ר הוועדה לתכנון ולבניה הרב אליעזר ראוכברגר, למנכ"ל העירייה איציק לארי אשר ליווה את התוכנית מראשיתה, למהנדס העיר יואל אבן שהיה הגורם המקצועי המוביל ולצוות התכנון בראשות מוטי קפלן.

מוטי קפלן: "נער הייתי וגם זקנתי ולא זכיתי לראות ניצחון כה גדול של הטבע והסביבה. אני גאה היום יותר מתמיד בהיותי איש ירושלים. הבשורה בלבן היא המורשת שאני משאיר לילדיי".

מקבוצת פעילי הסביבה 'מצילים את הרי ירושלים' נמסר: "דברי ראש העיר משה ליאון מוכיחים קשיבות לנושא שמירת שטחים פתוחים בירושלים, אך לצערנו צמצום תוכנית אחת מיני רבות המקודמות היום על חשבון הריאות הירוקות של תושבי מרכז הארץ, אינה מספקת בלשון המעטה. אנו חוששים שתוכנית הבנייה המחודשת עליה הצהיר ליאון לא תצליח לשמור על יתר השטחים הפתוחים כפי שהוא טוען. באשר לתוכניות נוספות ברכס לבן, הגן הלאומי שאותו ציין ראש העיר כולל רק את השטחים שאינם מאוימים בתוספת 300 דונם בלבד. מלבד אמירה רפה על כך שבהיעדר מסילות לרכבת הקלה 'קשה יהיה מאוד לבנות את רכס לבן ב' ג' וד", לא הייתה התחייבות למניעה טוטלית של תכניות הרסניות אלה. אין זה תואם את חזון הגן הלאומי הרחב בהרי ירושלים שכבר היום מקודם על ידי המשרד להגנת הסביבה. עד אשר יוכרז מעמד חוקי השומר על השטחים המאוימים ברכס לבן, סובב 'הדסה', המחצבה בהר חרת ומניעת כביש הטבעת המערבי – כל הנאמר ברמת הצהרות בלבד. קבוצת 'מצילים את הרי ירושלים' תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה לקידום הגנה לאומית על הרי ירושלים".