גוף בריא בנפש בריאה

אילוסטרציה: pixabay
אילוסטרציה: pixabay
כאשר הנפש נמצאת במצב מצוקתי, הגוף עלול להיות לא בריא והתופעות עלולות להיראות על עור הפנים, להשפיע על תהליכים להשמנה או ירידה במשקל, לשנות הרגלי אכילה, לגרום לנדודי שינה ועוד * מה עושים בכדי להתגבר על רגשות אלה?

החיים מלאים מצבי לחץ וחרדה. כשנדמה היה שהסתיימה הקורונה החלה מלחמה, ומשם לחצים לאומיים בנוגע לעתיד המדינה. כל אלה מתווספים ללחצים אישיים יותר הקשורים בסביבתו ובחייו של כל אדם, בילדים ובמשפחה. האמרה "נפש בריאה בגוף בריא" תקפה גם בהיפוכה, כאשר הנפש נמצאת במצב מצוקתי, הגוף עלול להיות לא בריא והתופעות עלולות להיראות על עור הפנים, להשפיע על תהליכים מטאבוליים שיגרמו להשמנה או ירידה במשקל בצורה חדה ושאינה הדרגתית, לשנות הרגלי אכילה, לגרום לחוסר ונדודי שינה וכן הלאה. אם כן, מה עושים בכדי להתגבר על רגשות אלה, להפחית מתחים ולדאוג לבריאות הנפש והגוף? מומחים מתחומים שונים מפרטים על ההשפעות השונות וכיצד נימנע מהן.

לחץ וחרדה הם מצבים נפשיים אשר במצבים קיצוניים יכולים לקבל סממנים פיזיים. המושג לחץ הוצג לראשונה במאה ה-14 במטרה לבטא קושי, מצוקה, צרה, סבל ומכאוב. לחץ הוא קשר דינמי בין האדם לסביבה והוא נובע כתוצאה מחוסר איזון בין דרישות הסביבה לצרכיו ומשאביו של האדם. חרדה היא מצב פסיכולוגי ופיזיולוגי שבו האדם חש פחד ואי שקט פיזי ונפשי בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. כאשר  אדם נמצא במצבי לחץ וחרדה, ההשפעות כאמור לעיתים עוברות מן המישור הנפשי אל זה הפיזי.

המציאות החדשה שנגזרה עלינו, מביאה לחששות ופגיעה בשגרה הכול כך חשובה שבנינו לעצמנו. אך צריך לזכור שהכול מתחיל מאתנו. אם נדאג לעצמנו וננסה להפוך את הלימון ללימונדה, נצליח לבנות שיגרה ואורח חיים בריא שירפאו גם את הגוף וגם את הנפש.

"החיבור בין גוף ונפש בא לידי ביטוי בהשפעה של מצבים רגשיים על תפקוד פיזיולוגי. מתח יכול לגרום להופעה של פצעונים על הפנים, עור מחוספס, קמטים ועד בעיות עור מהותיות כמו פסוריאזיס ואקזמה. המומחים מכנים את התופעה 'פסיכו-דרמטולוגיה', שכבר הפכה לתחום מחקר נפוץ במחלקות דרמטולוגיות רבות בבתי חולים ברחבי העולם", מסבירה מיכל חלילי, מדריכה בכירה במעבדות GIGI.

לדברי חלילי "חשוב לזהות כיצד הלחץ פוגע בעור ולהגיב בהתאם. כך למשל, לחץ כרוני מגביר באופן דרמטי את ההורמון קורטיזול שפוגע בלחות העור ולכן פעמים רבות העור מגיב ביובש קיצוני. ניתן להתאים לעור יבש טיפול באמצעות מוצרים ייעודיים לעור יבש העשירים בלחות. אם העור מתקמט עקב מתח, כדאי להשתמש במוצרי טיפוח המעודדים ייצור קולגן ותורמים למוצקות העור ולטשטוש הקמטים. אם העור מתכסה בפצעי אקנה, ניתן להשתמש בג'ל לריפוי פצעים. הוא מחטא ומזרז את תהליך הריפוי. אם הלחץ מדיר שינה מעיניכן ואתן מסתובבות עם שקעים וסימני עייפות מתחת לעיניים, כדאי לאושש את האזור באמצעות קרם מרענן שמטפל בכלי דם ומיועד לאזור הדק סביב העיניים, מעלה את רמת הלחות ומעודד התחדשות תאים אלסטיים. רצוי לשלב בשגרת הטיפוח גם פילינג עדין שיזרז את חידוש העור מבלי לגרום לנזק נוסף".

כוהנת הביוטי אלונה שכטר, העומדת בראש מותג 'ביוטי' המבוסס על צמחי מרפא ומינרלים מסבירה: "את המתח שאנו חווים בימים אלה, נוכל לראות מיד בתגובות של עור הפנים והגוף ולא רק. חשוב לזכור שביטויים מגוונים למתח בעור יכולים להיווצר כתוצאה ממצבים נוספים: תזונה לקויה או דיאטה לא מאוזנת, עישון אקטיבי ופאסיבי, נטילת תרופות וחשיפה לקרינה ולמזהמים סביבתיים. כל אלה יחבלו במערכת ההגנה הטבעית של העור ויגרמו לו להיות פגיע יותר. והמראה? יכול להתבטא ביובש, חוסר חיות וזוהר, גוון אפרורי, גירויים, קמטוטים, אדמומיות והזדקנות העור. כיום, אחרי שנים של מחקר וניסיון, אני יכולה לומר שמילת המפתח בעיניי היא איזון. ראשית, יש לאמץ הרגלים הנחשבים כמאזני מתח כמו שינה טובה, פעילות ספורטיבית שמשחררת אנדורפינים, עיסויים וטכניקות אלטרנטיביות נוספות להרפיית הנפש ואפילו יציאה לסיבוב מחוץ לבית. אל כל אלה חשוב לאמץ כמובן גם תכשירים קוסמטיים שבהם אפשר למצוא חומרים המסוגלים לאזן את העור, להגן עליו מפני הרדיקלים החופשיים המזיקים ולסייע לו להבנות מחדש".

שכטר מוסיפה, כי בעת יציאה, גם הקצרה ביותר, לטיול בחוץ או ישיבה במרפסת, קרני השמש עדיין יוקדות בשמיים ובאות במגע עם עור הפנים. חשיפה לא מבוקרת לקרני השמש בשילוב עם מדד הלחץ העולה, עלולים להחמיר מצב עור קיים ואף לגרום להופעתם של כתמים חדשים ולכן מומלץ להשתמש במקדם הגנה של SPF30 לפחות.

"זמן של לחץ מאופיין בחוסר ודאות, בו בדרך כלל העניינים יוצאים משיגרה ומשליטה: מפחיתים ביציאות החוצה, הריכוז פוחת וגם הסבלנות. החשק לאכול עולה והגירוי לשבת עוד ועוד מול הטלוויזיה ומול החדשות ומול המחשב עם משהו בפה", מסביר איתמר רוזנברג, מנחה בחלי ממן, רשת תמיכה לאורח חיים בריא. רוזנברג מוסיף, כי המציאות שנכפתה עלינו היא הכרח שאין לנו יכולת לשנות. אז מה עושים? לוקחים בחזרה את השליטה לידיים שלנו, אנחנו השולטים, לא נגררים אחרי המציאות, גם אם היא מאתגרת, אלא יוצרים אותה, בתנאים שהיא מאפשרת כמובן".

"השקעה בארוחה ביתית ומאוזנת המבוססת על ירקות, פירות, דגנים מלאים ומזונות דלים בשומן תעזור לנו להרגיש טוב עם עצמנו בזמן לחץ. הקפידו לשלב בתזונה מזונות העשירים באומגה 3, זה טוב לבריאות הלב ומחקרים מראים כי הוא מגן גם מפני דיכאון וחרדה. אומגה 3 נמצא בדגים שומניים כמו סלמון, אנשובי וסרדינים. מומלץ להגביר שתיית תה ירוק. ה-L-theanine הנמצא בתה ירוק מסייע לאזן את קצב הלב ולרסן לחץ דם עולה ומפחית רמות חרדה", מוסיף רוזנברג.

בנוסף לתזונה, לא לשכוח לתכנן גם פעילות גופנית. נכון, אלה זמנים שקשה לצאת החוצה לחדר כושר, אך במקום זאת הקדישו זמן לפעילות ספורטיבית בבית או קרוב אליו (100 מטר) כמו: אופני כושר ביתיים, פעילות אירובית, יוגה, ריקוד ועוד. פעילויות רבות שיש כיום באופן נגיש ביותר ובחינם ברשת, יעזרו לנו ולשוהים איתנו בבית לחזק את הגוף ולשפר את מצב הרוח גם בעת הזו.

והכי חשוב, נצלו את הרגע ותעשו משהו יצירתי. אם אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות המלחיצה, אנחנו יכולים לשנות את ההתייחסות אליה. עשו משהו יצירתי ונחמד כמו לשזור פרחים, להכין חפצי נוי מפריטים הנמצאים בסביבה וכך יהיה לכם משהו יפה בבית.