גוף, נפש ומוזיקה

צילום: המרכז למוזיקה מן המזרח
צילום: המרכז למוזיקה מן המזרח
מיזם חדש שנפתח במרכז למוזיקה מן המזרח בירושלים

מיזם וקורס חדש ומרתק ייפתח בקרוב במרכז למוזיקה מן המזרח. המיזם הוא מסע יצירתי ורוחני בשילוב עם המוזיקה האיראנית על גווניה העשירים, וכולל העברת ידע והתנסות חווייתית עם שלושה מרצים בו זמנית: ד"ר אבי שושני, מנהל המרכז למוזיקה מן המזרח, שיביא משלל כישרונותיו ומניסיונו האומנותי, הרוחני והפילוסופי, ויתמקד בקשר ובשילוב שבין חוויה לידיעה; ד"ר נתנאל כהן מוסאי, מרצה במרכז למוזיקה מן המזרח, שיציג מקצבים במוזיקה המזרחית ובקשר שלהם לתנועה במובן הגופני, הקוגניטיבי והנפשי עם שילוב של השראה בנגינה על סנטור; וד"ר ז'נט רוטשטיין יהודיאן, שתביא למיזם קטעים בשירה ובווקליזה במוזיקה הפרסית ותחבר זאת לקשר בין גוף לנפש מעולם המדע והריפוי במובן הרחב ביותר ותחת הכותרת 'התנגנות דינמית'. תלמידי המיזם, על פי תחושתם, יגיבו וייצרו מעולמם הפנימי והרוחני.

ד"ר נתנאל כהן מוסאי, מדגיש כי המוזיקה במזרח התפתחה במאות השנים האחרונות באופן שונה מזו שבמערב. לדבריו, במערב מלחינים שחידשו במוזיקה נחשבו כגאונים ויצירותיהם כבנות אלמוות. הם כתבו את יצירותיהם בתווים והמבצעים הרגישו חובה להיות נאמנים למלחינים ולביצוע מדויק של יצירותיהם כפי שהן נכתבו. הם הרשו לעצמם לשנות חלק מהפרמטרים המוזיקאליים (תלוי אם מדובר ביצירה של מוצרט או של הביטלס), אך אף פעם לא את המנגינה עצמה.

לעומת זאת, במוזיקה במזרח הודגשה ההלחנה תוך כדי ביצוע, או כפי שיש מכנים אותה – אלתור. כוחו של האומן נמדד ביכולתו לבצע יצירה שתשמור על מסגרת סגנונית, אך בו בזמן תבטא את רגשותיו ורגשות מאזיניו. אמנם במאות ה-19 וה-20 החל שימוש בתווים גם במזרח, אך עדיין תפיסת העולם נותרה שאין לתת לתווים להגביל את המוזיקה. דגש רב ניתן במזרח ליצירות במקצב חופשי וחסר פעימה קבועה שמאפשר למבצע חופש רב יותר בביצוע ובהלחנה.

ד"ר כהן מוסאי מגלה, כי באיראן ישנם אומנים רבים שממשיכים עד היום במסורות של ריפוי נפשי באמצעות מוזיקה, מסורות אודותן ניתן לקרוא בכתבי ימי הביניים ואליהן יש התייחסות גם בתנ"ך, בסיפור שאול ודוד. לדבריו, המאפיינים התרבותיים הללו של המוזיקה במזרח נותנים לה יתרון ככלי טרנספורמטיבי ואפילו טיפולי שדרכו אפשר לחוות שליטה, יצירתיות, עיבוד רגשי, הפחתת לחץ ותחושת יחד.

מטרת הקורס והמיזם היא מצד אחד לחקור את המוזיקה המזרחית ובמיוחד הפרסית ולנסות לזהות בה מרכיבים שיכולים לקיים יחסי גומלין עם מצבנו הנפשי והגופני, ומצד שני לנסות ולשכלל מוזיקה זו ואת השימוש בה מתוך ניסיון ומחקר, על מנת להגביר את כוחה הטרנספורמטיבי.

המרכז למוזיקה מן המזרח הוקם בירושלים בשנת 1996 על ידי יהורם גאון וד"ר אבי שושני והעמיד מאז הקמתו מאות רבות של בוגרים ובוגרות, המהווים כיום את השדרה המרכזית של המוזיקה המזרחית הקלאסית בישראל. במרכז ניתן ללמוד על כלי נגינה רבים ומגוונים ועל סגנונות זמרה, בהם מוזיקה צפון אפריקאית, יוונית, הודית, טורקית, פרסית, פלמנקו, מוזיקה יהודית, פיוטים ועוד. תוכנית הלימודים כוללת גם את העושר של התרבויות הקנוניות שהתפתחו במזרח החל מימי הביניים ועד היום הזה. לאחרונה, זכה המרכז לאקדמיזציה ובוגריו זכאים להכרה אקדמית חלקית. לדברי ד"ר שושני, הפך המרכז למוזיקה, במיוחד הקמפוס החדש בלב העיר ירושלים, לבית חם ולאבן שואבת לאוהבי המוזיקה ותרבויות המזרח.

כתובת הקמפוס: רח' מנורה 3, ירושלים.

אתר המרכז: www.musicenter.org.il.