גם ברכב לא הכי בטוח

ילדים ברכב (צילום: באדיבות 'אור ירוק' - אילוסטרציה)
ילדים ברכב (צילום: באדיבות 'אור ירוק' - אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' חשפה נתונים על היפגעות ילדים כנוסעים ברכב * מה המצב אצלנו?

1,705 ילדים בגיל 0-14 נפגעים בכל שנה בתאונות דרכים כאשר הם נוסעים ברכב – חמישה ילדים בכל יום בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מניתוח הנתונים של עמותת 'אור ירוק' עולה, כי בעשור האחרון (שנת 2014 עד נובמבר 2023) נפגעו 17,048 ילדים בתאונות דרכים כאשר נסעו ברכב הפרטי – 99 ילדים נהרגו ו-487 ילדים נפצעו קשה.

כאשר בוחנים את הנתונים בפילוח לערים וליישובים, עולה כי בעשור האחרון נפגעו 7,605 ילדים בתאונות דרכים כאשר נסעו ברכב בתחום העירוני. אלה מהווים 45 אחוז מכלל הילדים שנפגעו בתאונות דרכים כאשר נסעו ברכב – כמעט אחד מכל שני ילדים.

היפגעות ילדים עד גיל 14 כנוסעים ברכב הפרטי מהווה את סוג הפגיעה המרכזית והשכיחה ביותר בתאונות דרכים. מניתוח של 'אור ירוק' לנתוני הלמ"ס עולה, כי 70 אחוז מהילדים שנפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון נפגעו כאשר נסעו ברכב, הרבה יותר מאשר היפגעותם של ילדים כהולכי רגל. גם בשנת 2023, היה חלקם של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים כנוסעים ברכב הגבוה ביותר מבין סוגי הנפגעים – 65% אחוז.

ומה המצב אצלנו? תשעה ילדים ממבשרת ציון נפצעו במהלך העשור האחרון כנוסעים ברכב – כולם במצב קל. ארבעה פצועים קל באבו גוש, שני פצועים קל בקריית יערים ו-13 פצועים קל ביישובי המועצה האזורית מטה יהודה באזורנו.

כללים להושבת ילד באופן הבטוח ביותר ברכב:

תינוק עד גיל שנה חייב תמיד לשבת במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה. במידה ומושב התינוק מותקן ליד הנהג, יש לוודא שכרית האוויר מנותקת. במידה והתינוק יושב במושב האחורי, עדיף למקם את מושב הבטיחות בכיסא האמצעי.

פעוטות מגיל שנה ועד גיל ארבע יכולים לשבת במושב בטיחות מותאם עם רצועות פנימיות עם כיוון הנסיעה.

ילדים מגיל 4 ועד לגובה של 145 ס"מ, חייבים לשבת על מושב מגביה (בוסטר), המאפשר לחגורת הרכב להתמקם בצורה נכונה, בטיחותית ונוחה על הגוף.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "כאשר מסיעים אנו את ילדינו ברכב, אנו חייבים לוודא שהם חגורים בחגורת בטיחות או יושבים במושב בטיחות מותאם לגובה שלהם. כאשר ילד לא חגור, הוא עלול לעוף ולהיזרק בתוך הרכב באותה מהירות שבה הרכב נוסע. כמאה ילדים נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים, חלקם לא היו חגורים בחגורת בטיחות. אולי ניתן היה למנוע את ההיפגעות שלהם ולהציל אותם לו רק היו חגורים. אכיפה וחיזוק הנוכחות המשטרתית בכבישים תייצר הרתעה בקרב ההורים ותצמצם את ההסעה שלהם לא חגורים בחגורת בטיחות. במקביל, הגיע הזמן לחייב מערכות בטיחות שלא יאפשרו נסיעה עם נוסעים לא חגורים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים".