האותיות הקטנות שמאחורי הריח

צילום: יח"צ
האם מוצרי קוסמטיקה שמריחים טוב טובים גם לעור הפנים? או שמא "מה שמשמח את האף אינו בהכרח משמח את העור"

יום הניחוח הבינלאומי נערך מידי שנה ב-21 במרץ והוא נועד להזכיר לנו כמה הריח הנעים מוסיף תחושות חיוביות לחיים. הניחוחות יכולים להגיע מבשמים, מקרמים וממוצרי טיפוח ולהם תפקיד חשוב בחיי היום יום. כולנו  רוצים להריח טוב ורובנו משתמשים בבשמים, אך מעטים האנשים שיודעים שהבושם לאוו דווקא טוב לעור, בושם עלול לגרום להזדקנות מואצת של העור וליצור פיגמנטציה.

חברות קוסמטיקה רבות מייצרות מוצרי טיפוח המשלבים בקרמים לעור הפנים והגוף מבשמים שונים אשר יכולים להיות אגרסיביים ומחלישים את היכולת של העור להגן על עצמו מפני נזקי קרני UV. משמעות הדבר היא שעור מבושם הופך לרגיש יותר לנזקי השמש ולכתמי פיגמנטציה.

תפקיד מרכיבי הבושם (FRAGRANCE) הוא יצירת מצג 'ניחוח' נעים וממכר לקולטנים הקיימים בקצה האף. בבשמים רבים קייםOlfactory Receptor , קולטן ריח שעליו נאמר "מה שמשמח את האף אינו בהכרח משמח את העור". ידוע כי מופעי אלרגיות וסוגי אטופיק למיניהם נגרמים בגלל רגישות העור למיני בשמים סינתטיים שונים (רובם שמורים בסודיות בפורמולה). הוכח כי אותם הפאטלטים נמצאים במרכיבי בושם רבים.

מומלץ להשתמש אך ורק במוצרי טיפוח לעור הפנים המשלבים תרכובות ארומטיות ידידותיות, המצויות בצמחים רבים כמו: לבנדר, מגנוליה, כמהין ועוד. 'הניחוח הטבעי' נקרא 'טרפנים'. בנוסף לריח, למוצרי הקוסמטיקה הללו השפעות וסגולות רפואיות הנתמכות על ידי מחקרים מדעיים אשר בודקים תועלות ברמה הרפואית לעור הפנים. צמחים אלה הם ברמת השפעה של מרגיעים, אנטי דלקתיים ואנטיספטיים.

איכותו של תכשיר קוסמטי יעיל ומותאם אינו תלוי ריח או מארז. מומלץ לכל אישה לקרוא בקפידה את האותיות הקטנות על אריזת המוצר הקוסמטי ולחפש מילה אחת גורלית "Fragrance" – ממנה להימנע. כי אם זה מריח טוב מדיי, אז… "די לחכימא ברמיזא"…