האם זה בריא לגדל ילד טבעוני?

צילום אילוסטרציה: שליס
צילום אילוסטרציה: שליס
טבעונות יכולה להיות בחירה לגיטימית, במידה והיא מתוכננת היטב ומאוזנת * אפשרי בהחלט לגדל ילד בריא עם תזונה טבעונית * על התפריט להיות עשיר, מגוון ומאוזן ולחשוף את הילדים למאכלים מזינים מאוד

כאשר הילד בוחר בטבעונות או שההורים בוחרים לגדלו בדרך זו, יש להקפיד על מספר דגשים על מנת שהתפריט יהיה מאוזן. תזונה בריאה היא תזונה מאוזנת, המכילה את כל אבות המזון בכמות המתאימה לגוף. אפשרי בהחלט לגדל ילד בריא עם תזונה טבעונית. התפריט יכול להיות עשיר, מגוון ומאוזן ואף יכול לחשוף ילדים למאכלים מזינים מאוד, אליהם יכול להיות שלא היו נחשפים לו אכלו מידי יום בשר, ביצים וגבינות. מצד שני, תפריט טבעוני עלול להכיל עודף פחמימות ומזון מעובד ולהיות חסר בחלבון.

להלן מספר כללים לתזונה טבעונית של הילדים:

למדו לבשל קטניות והימנעו ממזון מעובד

כאשר אנו מוותרים על בשר, גבינות וביצים, התפריט הופך מצומצם הרבה יותר. תחליפים קנויים כגון שניצל צמחי, ממרח חומוס, גבינה צמחית ועוד, יכילו בדרך כלל כמויות גבוהות של מלח ושומן ופחות מדיי חלבון, ויטמינים ומינרלים. תחליפי הבשר העיקריים הם הקטניות: סויה, גרגירי חומוס, שעועית אדומה או לבנה, עדשים כתומות, ירוקות, שחורות, שעועית מאש ועוד. למדו להכין מאלה קציצות, ממרחים ותבשילים ושלבו אותם בארוחות.

חוסר בוויטמינים ובמינרלים

אצל רבים מהטבעוניים והצמחוניים קיימים חסרים שכיחים בוויטמינים ובמינרלים, בעיקר ברזל, יוד, סידן ו-12B. ילד, שנמצא עדיין בשלבי גדילה ומחליט להיות טבעוני, צריך להיות במעקב במרפאה ולקחת תוספים בהתאם. ישנם רופאים שייעצו לקחת תוספים גם ללא בדיקה חד משמעית המראה על חוסר, זאת לשם מניעת הבעיה מלכתחילה.

גיוון ויצירתיות

ילדים מטבעם בררניים יותר ממבוגרים. כשמדובר בתפריט טבעוני, הגיוון מאתגר יותר עבור הילד, זאת משום שהרבה מאכלים שבדרך כלל נצרכים על ידי ילדים – כמו שניצל, גבינה וחביתה – יורדים מהתפריט. היו יצירתיים בהכנת המנות, בשלו יחד עם הילדים והבהירו להם שחלק מבחירתם בטבעונות מחייבת אותם להיחשף למאכלים שאולי פחות ייראו להם בהתחלה, כמו טופו, טחינה ועוד.  

התייעצו עם מומחה

איזון תפריט טבעוני הוא מטלה חשובה ולא תמיד פשוטה בפני עצמה, קל וחומר אצל ילדים. לכן, מעבר לחיפושים ברשת ולידע האישי שלכם, גשו לפחות פעם אחת להתייעץ עם דיאטנית מומחית בטבעונות.

לסיכום, טבעונות יכולה להיות בחירה לגיטימית במידה והיא מתוכננת היטב ומאוזנת. אין המלצה של ארגוני הבריאות להעדיף לצרוך תפריט טבעוני על פני תפריט מאוזן אחר, כיוון שאין הוכחה מחקרית מובהקת בנושא.

כותבת המאמר משמשת כדיאטנית קלינית ותזונאית הבית של חברת 'לאנץ' טיים'

המאמר מוגש באדיבות חברת 'לאנץ' טיים', יצרנית וספקית של ארוחות בריאות, טריות ומזינות להסעדת ילדים בגני הילדים, בתי הספר והצהרונים