הורים, לכו על זה

אילוסטרציה: pixabay
אילוסטרציה: pixabay
המהפכה בחינוך היא לטובת כולנו

בשעה היעודה עצרתי ליד בית הספר והמתנתי לנועה, נכדתי הבכורה. בחלוף מספר דקות יצאה מהשער נערה יפה כשחיוך רחב על פניה. כמצופה, השמחה למפגש הייתה הדדית. השאלה הטבעית הראשונה שלי נשלפה כמתבקש בפרוטוקול: "איך היו היום הלימודים בבית הספר?".

נכדתי הבכורה: "לא למדתי".

"סליחה?", השבתי בשאלה, "אז מה עשית במשך כל היום?".

"שיחקתי בחצר", השיבה נועה בלא שום היסוס או נימה של התנצלות. העפתי מבט של תמיהה בפניה המחויכות והמאושרות והגבתי בשתי מלים: "יופי לך…".

אך בלבי עלו תהיות: מה יהיה עם נועה? נכדתי השיבה בשפת המעשה: סיימה שירותה הצבאי בהצטיינות וכיום לומדת שנה ראשונה משפטים.

מדוע הבאתי את סיפורה של נועה? כי אני מבקש מכם, הורים צעירים, לשתף פעולה עם ההורים האמיצים שנטלו יוזמה ומבקשים לבצע את המהפכה החינוכית ביישוב: הקמת בית ספר ייחודי ופתוח במבשרת ציון, תוכנית שעליה מברכת גם המועצה.

כדי להמחיש את דבריי, אוסיף לספר לכם כי למעלה ממחצית נכדיי למדו ולומדים בבית הספר הדמוקרטי שבכפר סבא ובבית הספר הפתוח 'השיטה' שברחובות. אביא בפניכם מקצת מהדברים שכתב פרופ' ניר אוריון, חוקר מהמחלקה להוראת המדעים של מכון וייצמן למדע. פרופ' אוריון מקדם זה כעשרים שנה את שיטת הלימוד שדוגלת בהוצאת התלמידים מהכיתות. הוא אף מלווה תלמידי כיתות י"א מכל בתי הספר ברחבי הארץ למחנה גיאולוגי בן יומיים בהרי אילת.

לפני מספר שנים, בסוף חודש מרץ, הוא ליווה את תלמידי מגמת מדעי כדור הארץ של בית הספר הפתוח 'השיטה' שברחובות בה לומדת נכדתי ליבי. מדובר ב"אירוע לימודי בעל רמת קושי גבוהה ביותר בכל ההיבטים: קוגניטיבי, פיזי ונפשי".

בתום המחנה בהרי אילת, כתב פרופ' אוריון מכתב חם ומיוחד להנהלת בית הספר 'השיטה'. אצטט ממנו קטע קטן לטובת ההורים הצעירים במבשרת שעדיין מתלבטים: "פגשתי בתלמידים יוצאי דופן. תלמידים מאושרים בעלי יכולת וערכים שלא ראיתי אצל תלמידים אחרים בקרב אלפי התלמידים, מכל רחבי הארץ, שעשו השתלמות במכון האילתי". לסיור הזה יצא פרופ' אוריון, כך לדבריו, "עם חששות כבדים. בין היתר, כיוון שמדובר בתלמידים בגיל רך יחסית, במזג אוויר קשה (40 מעלות, כך במקור) והכנות לא מספיקות".

ומכאן למסקנות שאליהן הגיע: "ההבדל ביכולת הריכוז ורמת הלמידה בין תלמידי 'השיטה' לבין תלמידי כתות י"א שעמם אני יוצא לאילת מידי שנה היה ניכר ביותר. בעוד שבקרב תלמידי י"א המגיעים למחנה אילת בחורף עם רמת הכנה אופטימלית ניתן להצביע על 50-70 אחוז של ניצולת לימודית, אצל תלמידי 'השיטה הצעירים', שהגיעו בימי שרב עם הכנה חלקית מאוד, נמצאה ניצולת לימודית של 100 אחוז. במילים אחרות, כל ילדי 'השיטה', ללא יוצא מן הכלל, עבדו באופן מעמיק לאורך כל תחנות הלימוד".

בגיליון האחרון של 'זמן מבשרת' הובאו דברים בשמה של אחת האימהות היוזמות, שרון חן, ולדבריה "… דווקא בגלל שהרעיון הוא לקלוע ללבו של התלמיד, אנו ההורים צריכים לשבת יחד ולמפות צרכים ורצונות".

כדי להמשיך ולהעניק לכן עידוד במעשיכן החשוב, אביא מספר מלים ממחקר שעשו שני חוקרים, אלי איזנברג ועומר זליבנסקי מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה באוגוסט 2019 בנושא "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21".

"תמורות הזמן ניכרות במגוון תחומי חיים", כתבו החוקרים והוסיפו, "והציפייה היא שמערכת החינוך  – ובראשה בית הספר האמון על חינוך דור העתיד — תתאים את עצמה לתמורות אלה ותפעל להקניית הכישורים הנחוצים במאה ה־21… על מערכת החינוך להסיט את הדגש מלימוד של חומר מוגדר שמבוסס על שינון ולהתמקד בהקניית כישורים כלליים שיוכלו לשמש את התלמיד לאורך חייו".

לאורך השנים, הושקו בישראל רפורמות רבות שביקשו לחולל בה שינויים. בין השנים 1994–2014 הושקו לא פחות מעשר רפורמות פדגוגיות. ו"אולם על אף המאמצים, נראה שמערכת החינוך בישראל עדיין מתקשה להתאים את עצמה לצורכי הזמן", כתבו החוקרים.

אני בטוח, כי לצד ההישגים הרבים שרשם היישוב שלנו בשנים האחרונות, נוסיף בקרוב לרשימה המפוארת הישג נוסף: מהפכה בחינוך.