הפסיון של מתיאוס 2727

צילום: כפיר בולוטין
צילום: כפיר בולוטין
להקת המחול 'קמע' במופע חדש מאת הכוריאוגרף: תמיר גינץ

גינץ הוא הכוריאוגרף השני בהיסטוריית המחול העולמית שהתמודד עם יצירה זו. כבן לניצולי שואה הוא התקשה לקבל את מסריה, אולם בתום עבודה של שנתיים הוא מצא את הפרשנות שלו. הבלט של תמיר גינץ מתקיים בעתיד, אלף שנים אחרי חיבורו של באך, עם מסר אוניברסלי של אנשים שמשוועים לאהבה ועידוד.

היצירה תעלה בארץ פעמיים בלבד אחרי סבב הופעות בגרמניה שזוכה בימים אלו לשבחים והדים בעיתונות ובקרב הקהל.

להקת המחול קמע תעלה במרכז סוזן דלל ב10 וב11 בנובמבר בבכורה ישראלית מחודשת את "הפסיון של מתיאוס 2727" – יצירה של הכוריאוגרף תמיר גינץ, לצלילי יצירתו האדירה של י.ס.באך, "מתיאוס פסיון".

ההפקה, שעולה בימים אלו בגרמניה, זוכה לשבחים והדים רבים בעיתונות ובקרב הקהל, וכבר מוזמנת להופעות נוספות בחו"ל בהמשך השנה.

סיפור לידת ההפקה הוא סיפור של סגירת מעגל של בנו של ניצול שואה – הכוריאוגרף תמיר גינץ, ושל בנו של נהג רכבות המוות בשרות הרייך השלישי – יו"ר הנהלת המקהלה, ארנו גרלך.
"מתיאוס פסיון" מאת באך נחשבת לאחת מיצירות המופת של המלחין ולאחת החשובות בעולם הנוצרי. היא מספרת את ספור צליבתו של ישו ובגידתו של יהודה איש-קריות כפי שמתארת המיתולוגיה הנוצרית, סיפורים אשר ליבו את השנאה כלפי יהודים במשך מאות שנים.

תמיר גינץ הוא הכוריאוגרף השני אשר התמודד עד כה עם יצירה זו  (לאחר ג'ון נומייר מבלט המבורג). בפניו ניצבה התמודדות גדולה בשל מסריה של היצירה שהיו קשים לו לעיכול כבן לניצולי שואה. אחרי עבודה בת שנתיים בה הוא חקר את הברית החדשה ואת היצירה של באך, הוא הגיע לפרשנות משלו שאותה הוא מבטא בכוריאוגרפיה. גינץ בחר למקם את הבלט שלו בעתיד, בשנת 2727, 1000 שנים אחרי חיבורו של באך והוא רואה בדמיונו אנשים שבורים המחפשים הצלה ומשיח, בני אדם הכמהים לאהבה ועידוד. הוא אומר: "אני מאושר שנפלה בחלקי הזכות לעבוד על יצירה שהייתה האתגר הקשה ביותר בכל הקריירה שלי ולסגור מעגל עם הזהות שלי כיהודי וכבן לניצולי שואה". תמיר גינץ בונה ביצירתו גשר בין עמים ובין דתות בעולם שבו כל אחד הוא ישו, וישו חוזר להיות רק אחד מהעם. ביצירה שזכתה לביקורות נלהבות באירופה המיתוס הישועי של באך הופך לאירוע אוניברסלי מרגש ומפתיע שאין לו מקום או זמן.

הקשר של גינץ ליצירה נוצר על ידי ארנו גרלך, יו"ר אגודת הידידים באר-שבע  – וופרטל  ויו"ר הנהלת המקהלה בוופרטל. גלרך סוגר גם הוא מעגל עם הפנייה אל תמיר גינץ בבקשה ליצור כוריאוגרפיה ליצירה. אביו של גרלך ספר לבנו על חייו כנהג בכפייה בשרות הרייך השלישי. הוא השביע את בנו בסוף המלחמה שיקדיש את חייו לבניית קשר בין גרמנים ליהודים ולכפר על זוועות השואה.

ההפקה נולדה אחרי שענקית התרופות "באייר" נענתה לבקשת מקהלה כנסיית וופרטל לסיוע פיננסי להפקה בימתית מלאה של יצירתו של באך. תזמורת הבית של החברה הוצמדה למקהלה וביחד הם ביקשו לקיים גשר לשלום בין נוצרים ליהודים, עם העצמת מסרי האהבה והסליחה בנצרות ומיגור השנאה כלפי היהודים, שהסיפור המיתולוגי ליבה. מסר זה הועבר ללהקת המחול קמע בפנייה אליה לשיתוף פעולה ביצירה. קמע, מלהקות המחול המובילות בארץ, פועלת בעיר באר שבע אשר חתומה על ברית ערים תאומות עם העיר הגרמנית וופרטל.

הביצוע המוזיקלי המיוחד של התזמורת המקהלה והסולנים הגרמנים הוקלט בבלעדיות עבור להקת המחול קמע בפסקול המערער את המיתוס של באך בכך שהיצירה מנוגנת מהסוף להתחלה והופכת את הסיפור על פניו.

מגיל 16 ומעלה/ המופע כולל עירום מלא.

משך המופע: 90 דקות ללא הפסקה

הפסיון של מתיאוס 2727 – להקת המחול קמע

כוריאוגרפיה: תמיר גינץ | מוזיקה: י. ס. באך  St. Matthews Passion |

מנצח: Werner Ehrhardt| תלבושות: לימור דרור | עיצוב במה: אדם קלר |

עיצוב תאורה ופיסול תאורה: ירון אבולעפיה

הבלט הופק על ידי חברת "Bayer" – גרמניה 2017.

יום רביעי 10 בנובמבר בשעה 20:30 | יום חמישי 11 בנובמבר בשעה 20:30

אולם דלל- מרכז סוזן דלל | מחירי כרטיס:120-160 ₪

לינק להזמנת כרטיסים –

https://bit.ly/3b1YLuY