הקסם של לינקדאין

צילום: Chan Mina, Pixabay
צילום: Chan Mina, Pixabay
איך רשת הלינקדאין הפכה להיות פלטפורמת הסברה טובה, במלחמה על דעת הקהל העולמית, בקרב הקהילה העסקית?

כבר עבר מעל חודש מהשבת השחורה, שגבתה את חייהם של אנשים רבים, אזרחים ולוחמים, גבתה מחיר כבד של חטופים מכל שכבות הגיל, אזרחים, חיילים, תושבי חוץ ועובדים זרים, ושינתה בין רגע את חייהם של משפחות רבות בישראל ואת החברה הישראלית.

החברה הישראלית מתגלה במלוא הדרה; מתנדבים רבים פועלים במגוון ארגונים מוכרים ולא מוכרים, קבוצות הפייסבוק גועשות ומלאות בתגובות רבות של "היכן אפשר להתנדב?", איפה אפשר לתרום בגדים ומשחקים?" ועוד.

קיימות קבוצות נוספות בפייסבוק של עורכי וידאו, שחברים בהם עורכי וידאו ישראלים מהארץ ומחו"ל, שמחפשים להשתלב בפרויקטים של הסברה, ולתת מזמנם ומרצם בהתנדבות, בכדי לערוך חומרי וידאו ולקדם את ההסברה הישראלית, במאבק על התודעה הציבורית וחלקם אף מאתרים את חומרי הגלם בעצמם.

ינון סופר, עורך וידאו ישראלי שמתגורר באנטוורפן, בלגיה מספר: “רוב חיי גרתי בישראל. כשפרצה המלחמה, רציתי לתרום מכישוריי למאמץ המלחמתי, זאת בשל העובדה שאני לא מגויס למילואים. ראיתי פרסום בפייסבוק של מפיק סרטונים עבור מיזם הסברתי, שפרסם שצריך עורכי וידאו מתנדבים לתרום לקידום ההסברה ומיד התנדבתי. כשהתחלתי לעבוד הייתה תיקיה מוכנה עם הסרטים לעריכה ממצלמות הגוף של המחבלים, וסרטונים נוספים מהרשתות החברתיות. מעבר לעריכה הרגילה הכוללת בחירת הפוטג׳ים ומוזיקה, היה עליי לעשות אדפטציה לסרטונים לשפות זרות ולייצר כתוביות בהתאם. בעזרת כלי AI, הצלחתי תוך מספר שעות להפיק כחמישה עשר סרטונים בשפות שונות. העברתי את הסרטונים למפיק, שהעביר למנהלי המיזם. מנהלי המיזם בדקו את תקינות הסרטונים והכתוביות, שכן התוצרים המתקבלים בכלי AI אינם מושלמים וצריך לבדוק אותם. את הסרטונים הללו הם שלחו לדיפלומטים בכל העולם, מתאילנד ועד ברזיל.


לא רק הפייסבוק, גם רשת הלינקדאין שינתה את פניה ללא היכר.

לכל רשת חברתית יש את הייחוד ואת קהל המטרה שלה, שמאפיין את המשתמשים בה, רשת הלינקדאין היא רשת עסקית שבה חברים עובדים ומנהלים בארגונים, מנהלי HR, יזמי הייטק וסטארטאפיסטים, בעלי עסקים עצמאיים ועוד, שייכים לקהילה עסקית גדולה וענפה.
הקשרים בלינקדאין מבוססים על מעגלים וככל שמגדילים את מעגל הקשרים, כך מרחיבים את רשת החברים.

אנשים רבים בעלי פרופיל ברשת הלינקדאין הן מתחום ההייטק והן מתחומים אחרים, מקושרים, במסגרת מעגלי הקשרים שלהם, עם אנשים מחו"ל, ישראלים ולא ישראלים, וכן שייכים לקבוצות ולקהילות, מהארץ ומחו"ל, סביב תחום עיסוקם.

משתמשים רבים, שעד לא מזמן, נחשפו בפיד שלהם ברשת הלינקדאין לפוסטים של מגייסים ומגייסות למשרות, מודעות לקידום עסקי, מאמרים נותני ערך לקידום עסקים, תמונות מכנסים ואירועים של יזמים,הצגת הצלחות ועוד, כיום נחשפים לתכנים אחרים לגמרי, של ישראלים במגוון תפקידים ודרגים. החל מעובדים ועד למנהלים בכירים, שמשתפים בסיפורים אישיים, רגשות, תחושות, דעות, סרטונים עם כתוביות בערבית ועל גביהם מוטבע מלל בעברית לצרכי הסברה(הרבה מהם לא מסוננים ומראים מראות קשים לצפייה), תכני הסברה שונים מגופים מוכרים ולא מוכרים, של התארגנויות עצמאיות כמו שציינו קודם לכן ועוד.

כמו כן יש קבוצות קיימות בלינקדאין, שפועלות סביב תחומי עיסוק מסוימים, וקבוצות כדוגמת friends of Israel, ו-  Israel business network (בשמה המקוצר1 ), Israel deal flow  ועוד קבוצות שונות ומגוונות שחברים בהם גם ישראלים וגם כאלה שאינם ישראלים, שבחלקם משתפים תכנים.

הפעם זה שונה, להבדיל מההסברה שהיתה לנו בשנים קודמות, הפעם אנשים רבים- אזרחים, עומדים כתף אל כתף, לצד חברות שמפגינות סולידריות חברתית בפרסומים, משפיענים, משפחות החטופים, ורבים אחרים, ללא כל הכשרה מקצועית או זיקה לתחום הפרסום והשיווק, עומדים לצד הגופים האמונים לכך מטעם המדינה, מביאים את הידע העסקי והקשרים שלהם, הסיפורים האישיים ונרתמים לסייע ולקדם את ההסברה הישראלית, בשאיפה, בתקווה וברצון שאלו יוכלו להשפיע על דעת הקהל העולמית, לסייע ולהשפיע ככל שאפשר, להצגת הצד שלנו והשבת החטופים בהקדם.