השעות המסוכנות

צילום אילוסטרציה: 'איחוד הצלה' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: 'איחוד הצלה' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' חושפת: מחצית מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 נהרגו בשעות אחר הצהריים * ומה המצב אצלנו?

במהלך חופשת הפסח האחרונה, נהרג ילד בן שש מפגיעת משאית בטון ביישוב עמנואל שבשומרון. הנהג הפוגע נמלט מהמקום ואותר כעבור שעה וחצי. יום לאחר אירוע זה, נהרג רואי שושן ז"ל מפוריה עילית לאחר שהתהפך עם אביו בתאונת טרקטורון.

13 ילדים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 בשעות אחר הצהריים (16:00-19:00) – 50 אחוז מכלל הילדים שנהרגו בתאונות דרכים באותה שנה (26) – כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). עוד עולה מהנתונים, כי 70 ילדים נפצעו באורח קשה בתאונות דרכים בשעות אחר הצהריים. למעלה מ-2,000 ילדים (גילאי 0-14) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2021. כשליש מהם – 639 ילדים – נפגעו בשעות אחר הצהריים (16:00-19:00).

מזג האוויר החם של עונות האביב והאור הממושך שמביא אתו שעון הקיץ, גורמים לילדים רבים לצאת מהבתים לבילוי בשעות אחר הצהריים וחושפים אותם לסכנות שבכבישים. שעות אחר הצהריים מאופיינות בהיעדר פעילויות במסגרות החינוכיות אשר מגוננות על הילדים מפני הסתובבות בכבישים וברחובות. בשעות אחר הצהריים עד הערב, עולה העומס בכבישים כאשר רבים שבים ממקום העבודה הביתה. החיבור בין הילדים שמסתובבים ברחובות וריבוי כלי הרכב מגדיל את הסכנה של הילדים להיפגע בתאונת דרכים.

מרבית הילדים שנפגעו בשנת 2021, נפגעו בתחומי הערים והיישובים – 354 (מתוך 634) ילדים נפגעו במהלך שעות אחר הצהריים בתחום העירוני, מתוכם חמישה ילדים נהרגו (מתוך 13 שנהרגו בשעות האלה בכלל כבישי הארץ) ו-54 נפצעו באורח קשה, מתוך ה-70 שנפגעו קשה ברחבי הארץ.

ומה המצב אצלנו? תשעה פצועים במבשרת ציון (כולם במצב קל), שישה פצועים קל בקריית יערים (מתוכם שניים במצב קשה), שני פצועים קל בקריית ענבים ופצוע אחד קל באבו גוש.

מעמותת 'אור ירוק' נמסר: "מדינת ישראל נמצאת בראש המדינות המסוכנות לילדים בכבישים. הסיכון גובר בשעות אחר הצהריים כאשר ילדים משחקים ומבלים מחוץ למסגרות החינוכיות ומסתובבים ברחובות ובגנים הציבוריים. הדרך לצמצום הסכנה להיפגעות ילדים בתאונות דרכים הוא מיתון התנועה וריסונה בעיקר באותם מקומות שבהם יש ריכוז גבוה של ילדים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים וברשויות המקומיות חייבים לפעול להצבת פסי האטה בסמוך לגני שעשועים, פארקים ובתי ספר. זה פתרון זול, קל לביצוע ואפקטיבי בצמצום מספר התאונות והנפגעים. תאונות דרכים הן לא גורל. המדינה חייבת לקחת אחריות ולפעול על מנת שגם אם יטעה ילד ויתפרץ לכביש, יהיה לו סיכוי לשרוד ולא להיפגע".