"והדרת פני זקן": גם בדרכים

צילום: באדיבות 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה השבוע נתונים על היפגעות אזרחים ותיקים בתאונות דרכים * מה המצב אצלנו?

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בשנת 2020 חלה עלייה במספר האזרחים הוותיקים שנהרגו כהולכי רגל בתאונות דרכים. בעוד בשנת 2019 נהרגו 29 קשישים הולכי רגל, בשנת 2020 נהרגו 35 – עלייה של 21 אחוז.

בירושלים נפגעו בעשור החולף (2011-2020) בתאונות דרכים 682 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 54 קשישים הולכי רגל, מהם שניים נהרגו.

קשישים נמצאים בסכנה משמעותית בעיקר כהולכי רגל, שכן עוצמת הפגיעה של רכב בהם גבוהה יותר. אחד הקשיים הגדולים של הולכי רגל קשישים הוא הזמן הממושך שלוקח להם לחצות את הכביש ביחס לצעירים. בנוסף, קשישים רבים חווים קשיי ראייה ושמיעה המשפיעים על האופן והמהירות של חציית הכביש.

לא מזמן (14.4) חצתה את הכביש קשישה בת 85 ברחוב משה רחמילביץ' בירושלים כשרכב שעבר במקום פגע בה בעוצמה. לכוחות ההצלה שהגיעו למקום לא נותר אלא לקבוע את מותה. הקשישה שנהרגה בכביש היא חלק מהמציאות היומיומית איתה נאלצים להתמודד האזרחים הוותיקים (65+) כהולכי רגל במדינת ישראל.

בכל שנה נפגעים בממוצע 730 אזרחים ותיקים בעודם הולכי רגל בתחום העירוני, כך עולה מן הנתונים. בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בערים וביישובים 614 קשישים (65+) הולכי רגל, 35 נהרגו ו-161 נפצעו באורח קשה.

בסך הכול ברחבי הארץ נפגעו בשנת 2020 בתאונות דרכים 632 קשישים הולכי רגל, 614 מהם, כאמור נפגעו בתחומי הערים והיישובים. 38 קשישים נהרגו ברחבי הארץ בשנה זו, מהם 35 נהרגו בתחום העירוני. גם בבחינת הנתונים הכלל ארציים מדובר בעלייה במספר הקשישים שנהרגו כהולכי רגל לעומת השנה שקדמה לה: 38 הרוגים בשנת 2020 לעומת 31 שנהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל בשנת 2019.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נהרג אזרח ותיק אחד במהלך העשור האחרון (2017) ונפצעו 10, מתוכם ארבעה במצב קשה. באבו גוש נפצעו במהלך העשור האחרון ארבעה אזרחים ותיקים בלבד, כולם במצב קל.

בנקיטת מספר פעולות פשוטות, אותן חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ליישם ולהוציא לפועל מוקדם ככל האפשר, ניתן למנוע נפגעים רבים בדרכים:

ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם נמצאים קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40 אחוז במקומות שבהם הם מוצבים.

באותם אזורים בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך הופעת האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל, על מנת לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.

יש לרכז וליישם את הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חצייה, שיפור הנראות של מעברי החציה על ידי סימונם באופן מובלט..

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "הקשישים הם קבוצת אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. נתוני ההיפגעות שלהם ממשיכים להיות גבוהים בכל שנה ולא ניכר צמצום במספר הנפגעים. המדינה לא עושה די על מנת לצמצם את מספר הקשישים הנפגעים וכך אנו מגיעים למצב שאנשים ששרדו חיים שלמים, עברו מלחמות, מחלות ותקופות לא פשוטות, מוצאים את מותם על הכביש בתאונות דרכים. כדי למנוע את התאונה הבאה ולהציל את הקשיש הבא, חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לדרוש מהרשויות להתקין פסי האטה בסביבה בה ישנו ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש ויחד עם זאת להאריך את משך האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל. מדובר בצעדים פשוטים לביצוע שאינם דורשים עלויות גבוהות ובעיקר מאוד אפקטיביים בצמצום כמויות הנפגעים והצלת חיים".