זהירות, הולכי רגל לפניך

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתוני היפגעות של הולכי רגל בעשור האחרון ביישובי ישראל * מה המצב אצלנו?

בשבועיים הראשונים לשנת 2022 נהרגו 12 בני אדם – חמישה מהם, כמעט מחציתם – הם הולכי רגל. מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 2,503 הולכי רגל, רובם המוחלט (2,350) נפגעו בתחומי הערים והיישובים. 91 הולכי רגל נהרגו בעשרת חודשי השנה הראשונים של שנת 2021, מהם 59 נהרגו בתאונות בתחום העירוני – יותר מהולך רגל הרוג בכל שבוע בממוצע. בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני למעלה מ- 30 אלף הולכי רגל, מהם 702 נהרגו ו-5,612 נפצעו באורח קשה.

התחום העירוני מוכר כזירת היפגעות ידועה של הולכי הרגל וכך מתוך כ-32,017 הולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בעשור החולף (2012 – נובמבר 2021), נפגעו 31,445 הולכי רגל בזירה העירונית בתחומי הערים והיישובים.

ומה המצב אצלנו? הרוג אחד ו-63 פצועים (מתוכם 12 קשה) במבשרת ציון בעשור האחרון (השנה הקשה ביותר הייתה 2017 – 10 נפגעים). באבו גוש – 12 (מתוכם ארבעה קשה); ביישובי מטה יהודה שבאזורנו – חמישה (מתוכם שניים קשה); בקרית יערים – שניים (מתוכם אחד קשה).

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ללכת ברגל זה בריא, חסכוני וגם תורם לצמצום תאונות הדרכים. בישראל, לא רק שלא מתחשבים בהולכי הרגל, אלא מסוכן ללכת ברגל. רוב הולכי הרגל נפגעים בתחום העירוני והנתונים גם מראים כי מעבר החצייה הוא המקום שבו נפגעים הכי הרבה הולכי הרגל בעת חציית הכביש. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים ללחוץ על ראשי הערים למפות את הרחובות האדומים והמסוכנים להולכי הרגל ולשפר את התשתית בהם ובכך להגן על הולכי הרגל. במקביל, צריך להגביר את האכיפה והנראות המשטרתית באותם רחובות מרובי הנפגעים. שיפור תשתיות עירוניות על ידי ריסון ומיתון תנועה, נוכחות משטרתית גבוהה יותר והגברת ההסברה בקרב הולכי הרגל והנהגים – יובילו לצמצום היפגעותם של הולכי רגל ולמעשה יכולים פתרונות אלה לעשות את ההבדל שבין חיים למוות".

הולכי הרגל הם אוכלוסייה חלשה ופגיעה מאחר ומערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות אחרות, תוכננה ברובה מנקודת מבטו של המשתמש ברכב ללא התחשבות ממשית בצרכים של ההולכים ברגל. ישראל היא מהמדינות שבהן שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים הוא גבוה מאוד בהשוואה לממוצע במדינות אחרות, נתון שדורש התייחסות ממוקדת ופתרון לבעיה.

האחריות לשלומם של הולכי הרגל וצמצום היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים היא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וזאת בשיתוף כלל הגורמים שעוסקים במאבק בקטל בדרכים. על קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות להציב את שיפור בטיחות הולכי הרגל כיעד מחייב וראשון במעלה וליישם אמצעים ופתרונות הולמים לבעיה חמורה זאת.

היפגעותם של הולכי הרגל עשויה להתגבר בשנים הקרובות בשל הריחוק החברתי הנובע מהתפשטות נגיף הקורונה וצמצום השימוש בתחבורה הציבורית. לכן, יש לפעול ביתר שאת לצמצום היפגעותם של הולכי הרגל בתאונות דרכים, כאשר במקביל יש לעודד יותר ויותר אנשים ללכת ברגל במקום לנסוע ברכב הפרטי.

ממצאים עיקריים מדו"ח שהופק ב'אור ירוק' בשנת 2021:

האזרחים הוותיקים מהווים כ-11 אחוז מכלל האוכלוסייה אבל נהרגים כמעט פי ארבעה יותר כהולכי רגל.

חודשי הקיץ וחגי תשרי מאופיינים בעלייה במספר הולכי הרגל ההרוגים בהשוואה לחודשי החורף.

ימי ראשון וחמישי הם הימים המסוכנים להולכי הרגל.        

השעה המסוכנת ביותר להולכי הרגל: 18:00-19:00.

70 אחוז מהולכי הרגל שנפגעו – בשל אי מתן זכות קדימה.

אי מתן זכות קדימה להולך הרגל – הסיבה השנייה לתאונות דרכים קטלניות.

על פי תצפית של מתנדבי עמותת 'אור ירוק', ב-59 אחוז ממעברי החצייה שנבדקו אין פסי האטה.

דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים: ישראל במקום הרביעי והגרוע בשיעור הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים.