זהירות, ילדים בדרך

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
עמותת 'אור ירוק' חשפה נתונים על היפגעות ילדים כהולכי רגל בעשור האחרון * מה המצב אצלנו?

שילה סעד, פעוט בן שלוש מהמושב שוקדה, נהרג בתחילת חודש אפריל השנה מפגיעת רכב במושב כפר מימון שבמועצה האזורית שדות נגב. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים 'סורוקה' בבאר שבע במצב אנוש, תוך ביצוע פעולות החייאה, אך בבית החולים נקבע מותו. שילה בן השלוש הוא אחד מחמישה ילדים שנהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל מתחילת שנת 2021. בכל שנה נהרגים בממוצע 13 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים כהולכי רגל בערים וביישובים – ילד הרוג בכל חודש בממוצע.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), נפגעו בשנת 2020 454 ילדים (0-14) כהולכי רגל בתחום העירוני. מבין הילדים שנפגעו בעת שצעדו בדרכי העיר או היישוב, 14 נהרגו. בנוסף עולה מן הנתונים, כי בשנה הקודמת נפצעו 80 ילדים באורח קשה כהולכי רגל בתחום העירוני.

בעשור האחרון (2011-2020), נפגעו בתחום העירוני למעלה מ-6,300 ילדים הולכי רגל בתאונות זאת מתוך 6,525 שנפגעו בכלל הכבישים (גם הבינעירוניים). בתחום העירוני נהרגו בעשור האחרון 136 ילדים ו-1,298 נפצעו באורח קשה.

מדו"ח מיוחד שהכינה עמותת 'אור ירוק' בשנת 2020, עולה כי מרבית הילדים שנהרגים בתאונות דרכים הם הולכי רגל. 54 אחוז מן ילדים שנהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים, מצאו את מותם כאשר הלכו ברגל – אחד מכל שני ילדים הרוגים. ניתן לשער, כי למאפייני ההתנהגות הייחודיים שלהם ישנו גורם תורם להיפגעות הגבוהה. בנוסף, חלקם הגדול נהרגים בסביבת הבית/בית הספר או בסביבת ריכוז גבוהה אחרת של ילדים ולכן הפחתת מהירות נסיעת כלי הרכב באותם אזורים היא קריטית וחשובה בצמצום ההיפגעות שלהם.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו בעשור האחרון 10 ילדים כהולכי רגל, אחד מהם במצב קשה. באבו גוש נפצעו ארבעה ילדים, מתוכם אחד במצב קשה. בעין נקובא: פצוע אחד קשה. בקרית יערים: פצוע אחד קל.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "מסוכן להיות הולך רגל במדינת ישראל, במיוחד לילדים שאינם בעלי מודעות מספקת לסכנות ולהתנהגות כביש בטוחה. המדינה צריכה לקחת אחריות לביטחונם של הילדים, להפסיק להאשים אותם בפגיעות של עצמם ולהעלות לראש סדר העדיפויות את ההגנה עליהם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות המקומיות, חייבים לקדם התקנת פסי האטה בסביבת מוסדות החינוך, פארקים ומקומות בהם מבלים ילדים רבים. פס האטה הוא אמצעי פשוט וזול ליישום, שמרסן את מהירות הנסיעה ועל ידי כך מפחית באופן משמעותי את הסיכון לתאונות דרכים".