זהירות, רוכבי אופנועים וקטנועים לפניך

צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על היפגעות רוכבי אופנועים וקטנועים במהלך העשור האחרון ביישובי ישראל * מה המצב אצלנו?

33 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (15-24), נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 – מספר שיא של עשור. בהשוואה לשנת 2020, מדובר בזינוק של 50 אחוז במספר הרוכבים הצעירים שנהרגו, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

כלי הרכב הדו גלגלי, שמאופיין בחוסר יציבות ובחוסר הניסיון בכביש של הרוכבים הצעירים שאך זה קיבלו את רישיון הנהיגה, מציב את אותם צעירים בני 15-24 בקבוצת סיכון מוגברת להיפגע בתאונות דרכים. בשנת 2021 נפגעו 839 רוכבים צעירים על אופנועים וקטנועים, זאת לעומת 820 שנפגעו ב-2020 ו-779 שנפגעו בשנת 2019.

כאמור, 839 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים נפגעו בתאונות בשנת 2021 ברחבי הארץ, רובם (647) נפגעו בתחום העירוני. בבחינת מספרי ההרוגים, ניתן לראות כי קרוב למחצית מהם, 14 מתוך 33, נהרגו בתחומי הערים והיישובים.

בעשור החולף נפצעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והיישובים למעלה מ-6,700 רוכבים צעירים בני 15 עד 24, 96 מהם נהרגו. מדובר ב-670 נפגעים בממוצע בכל שנה ותשעה הרוגים בממוצע בתחום העירוני בלבד.

ומה המצב אצלנו? עשרה נפגעים במבשרת ציון (השנה הקשה ביותר: 2018, שלושה נפגעים), שניים בעין נקובא ואחד בכל אחד משני היישובים הבאים – מוצא עילית והר אדר.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "בשנים האחרונות נרשמה עלייה קבועה ודרמטית ברוכבים ההרוגים. במקרים רבים מדובר בנערים שחלקם עוד לא סיימו את התיכון ומאחורי כל הרוג עומדת משפחה שנהרסו חייה. מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים כאשר בשנים האחרונות קוצצו תקציבי הבטיחות בדרכים. יותר ויותר בוחרים לעשות שימוש באופנועים וקטנועים, בעיקר בתחום השליחויות, כאשר ישנן חברות שדואגות לחיי הרוכבים ומחזקות את ערכי הבטיחות בקרב השליחים; ומנגד ישנן לצערי חברות שהשליחים שלהן נוסעים על כלים לא בטיחותיים, ללא הדרכה וללא אמצעי מיגון מתאימים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להכריז על  מצב חירום ולהוציא לפועל תוכנית בטיחות למען רוכבי האופנועים והקטנועים. כך נוכל לעצור את מגמת העלייה החדה במספר הרוכבים ההרוגים".

רוכבים צעירים – אחד מכל שלושה הרוגים

בישראל רשומים כ-50 אלף בעלי רישיונות צעירים (עד גיל 24) לאופנועים ולקטנועים, המהווים שמונה אחוזים מכלל בעלי הרישיונות לאופנועים ולקטנועים. בשנת 2020 נהרגו 22 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים בתאונות דרכים, אשר היוו 32 אחוז מכלל הרוכבים שנהרגו באותה שנה, פי ארבעה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות. 189 רוכבים צעירים עד גיל 24 נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2011-2020), המהווים 37 אחוז מכלל הרוכבים שנהרגו – אחד מכל שלושה רוכבים הרוגים.

רוכבים צעירים ערבים נהרגים ב-68 אחוז יותר מחלקם בבעלי הרישיונות

בתוך אוכלוסיית הרוכבים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון, בולטת אוכלוסיית הרוכבים הצעירים מהחברה הערבית. 12,774 בעלי רישיונות מהחברה הערבית מהווים 25 אחוז מכלל הרוכבים הצעירים. בעשור האחרון נאמד חלקם של הרוכבים הצעירים הערבים ההרוגים בתאונות דרכים מכלל אוכלוסיית הרוכבים הצעירים בשיעור של 42 אחוז – גבוה ב-68 אחוז בהשוואה לחלקם היחסי מקרב בעלי הרישיונות.