זהירות, רוכבי אופניים לפניך

צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתוני היפגעות של רוכבי אופניים בעשור האחרון בחתך יישובי * מה המצב אצלנו?

בתחילת חודש נובמבר 2021 רכב דוד לויאל בן ה-64 על אופניו ברחוב יגאל אלון בראשון לציון. לויאל היה בדרכו חזרה לביתו לאחר אימון כושר לתחרות ספורט כשרכב נהוג בידי נהג צעיר פגע בו וברח מהזירה. לויאל מפגיעה קשה מאוד, אולם למרבה הצער לא צלחו פעולות ההחייאה ומותו נקבע. דוד לויאל הוא אחד מתוך 11 רוכבי אופניים (רגילים) שאיבדו את חייהם בתאונת דרכים בשנת 2021.

כאמור, 11 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 לעומת חמישה שנהרגו בשנת 2020, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). עוד עולה, כי בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 222 רוכבי אופניים, מהם נפצעו 76 באורח קשה. מבין הרוכבים שנפגעו בעשרת חודשיה הראשונים של שנת 2021, נפגעו 187 בתחום העירוני, מתוכם חמישה נהרגו ו-57 נפצעו באורח קשה.

ההערכה היא שישנם כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. התשתית במקומות רבים אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית ולבתי הספר ולרכב בין כלי רכב ממונעים, משאיות ואוטובוסים.

בנוסף ל-11 רוכבי האופניים שנהרגו כאמור, מצאו את מותם 14 רוכבי אופניים חשמליים וארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים – שיחד הם 29 רוכבים הרוגים בתאונות דרכים. על מנת להילחם בתופעה ולצמצם את מספר הנפגעים, מובילות יחד 'אור ירוק' וקרן 'עזריאלי' את נושא קידום הבטיחות בקרב הרוכבים ובעיקר רוכבי הכלים חשמליים. במסגרת זו מתקיימות פעילויות הדרכה והסברה בדגש על קהלים בסיכון כבני נוער, קמפיינים ציבוריים להעלאת מודעות, קידום תשתיות וחקיקה בטיחותית.

ומה המצב אצלנו? בעשור האחרון נרשמו באזורנו ארבעה מקרים של היפגעות רוכבי אופניים, כולם במצב קשה. תאונות אלה אירעו במבשרת ציון, באבו גוש, בקריית יערים ובבית נקופה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': לרוכבי אופניים אין שכבת הגנה כמו שלדת הרכב וחגורת הבטיחות. לכן, כאשר מתקרב רכב לעברם במהירות גבוהה, רבים מהם נפגעים באופן קשה ולעתים קטלני והם מצויים בסיכון ממשי לחייהם. האופניים הם כלי רכב שמסייע לשמירה על הכושר הגופני והבריאות, השימוש בו מצמצם זיהום אוויר והם זולים ונגישים לרוב האוכלוסייה. לכן, חייבים להגן על הרוכבים ולאפשר להם לרכב באופן בטוח. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה ייעודיים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כשרוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים, הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפריד אותו מכלי הרכב שבכביש בהקדם, לפני שייפגע הרוכב הבא".

טיפים לרכיבה בטוחה:

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופניים היא עקב פגיעת ראש. לכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה לעשות את ההבדל שבין חיים למוות.

שימוש במגיני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגיני גוף כגון מגיני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב ייראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר: מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר. מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה ייעודיים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.