זהירות, רוכבי אופניים לפניך

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתוני היפגעות של רוכבי אופניים בעשור האחרון * מה המצב אצלנו?

תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים הם קשים מאוד. שיעור ההרוגים והפצועים קשה בתאונות אלה גבוה בחס לתאונות מסוג אחר. לפני כחודש רכב ההרפתקן רועי (ג'ינג'י) סדן בן ה-39 על אופניו שאיתם הקיף את העולם. לאחר רכיבה של כשלוש שעות הגיע לכניסה לראש הנקרה, הקיבוץ בו התגורר ושם התנגש באוטובוס. סדן נפגע אנושות מהפציעה ולאחר יומיים נפטר מפצעיו. סדן הוא אחד מארבעה רוכבי אופניים רגילים שנהרגו בתאונות דרכים מתחילת 2021, זאת לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה במהלכה לא נהרגו רוכבי אופניים כלל.

מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בשנת 2020 חלה עלייה של 15 אחוז ברוכבי האופניים הרגילים שנפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני לעומת שנת 2019 וזאת למרות מגפת הקורונה, הסגרים וצמצום נסועת כלי הרכב בכבישים. ההערכה היא שישנם כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישי ישראל. התשתית במקומות רבים אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית ולבתי הספר ולרכב בין כלי רכב ממונעים, משאיות ואוטובוסים.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 205 רוכבי אופניים לעומת 178 שנפגעו בשנת 2019 ו-178 שנפגעו בשנת 2018. ארבעה מבין הרוכבים שנפגעו בשנת 2020 נהרגו כאמור ו-78 נפצעו באורח קשה. בכל רחבי ישראל נפגעו בשנת 2020 בתאונות דרכים 234 רוכבי אופניים רגילים. גם במקרה הזה מדובר בעלייה לעומת השנה שקדמה לה, במהלכה נפגעו 219 רוכבים.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו במהלך העשור האחרון שני רוכבי אופניים, שניהם במצב קשה. בקריית יערים מקרה אחד של פציעה קשה וביישובי המועצה האזורית מטה יהודה שבאזורנו שני מקרים – קשה וקל.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "רוכבי אופניים רבים נפגעים באופן קשה וקטלני מכיוון שאין להם שכבת הגנה כמו שלדת הרכב וחגורת הבטיחות וכאשר רכב מתקרב לעברם במהירות גבוהה הם מצויים בסיכון ממשי לחייהם. האופניים הם כלי רכב שמסייע לשמירה על הכושר הגופני והבריאות והשימוש בו מצמצם זיהום אוויר. האופניים זולים ונגישים לרוב האוכלוסייה. חייבים להגן על רוכבי האופניים ולאפשר להם לרכוב בבטחה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה ייעודים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים, הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפריד אותו מכלי הרכב שבכביש בהקדם לפני שייפגע הרוכב הבא".

טיפים לרכיבה בטוחה:

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שלישים מתמותת רוכבי האופניים הם עקב פגיעת ראש. לכן בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה לעשות את ההבדל בין חיים למוות.

שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב ייראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר: מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר. מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה ייעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.

שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט '2B Community' ומשפחת חשין, שבטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, במהלכן משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה על פי החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים. בנוסף, נערכת הסברה גם לציבור הנהגים כיצד להתייחס לרוכבים, לחפש אותם ולהיות ערניים אליהם.