זהירות, רכבים כבדים בדרכים

צילום אילוסטרציה: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים ביישובי ישראל בעשור האחרון * מה המצב אצלנו?

שלושה בני אדם נהרגו ושישה נפצעו בתאונה בין משאית לכמה כלי רכב בכביש 3703 בין המושבים עזריקם ובאר טוביה ביום שלישי שעבר (3.5). המשאית, שהובילה תוצרת חקלאית, התהפכה על שניים מכלי הרכב ושלושה מהנוסעים בהם נהרגו. ההרוגים הם אישה בת 38 ואם לעשרה ילדים, גבר כהן 30 ואב לשלושה ילדים (הקטן כבן חודש) והרוגה נוספת כבת 40.

89 תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות (מעל 3.5 טון) אירעו בשנת 2021, זאת לעומת 72 תאונות דרכים קטלניות שאירעו בשנת 2020 במעורבות אוטובוסים ומשאיות – עלייה של 23 אחוז. כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

עוד עולה מניתוח הנתונים של 'אור ירוק', כי בשנת 2021 נאמד מספר תאונות הדרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות בכ-1,250 תאונות – עלייה של חמישה אחוזים בהשוואה לנתון הדומה בשנת 2020.

בתחום העירוני אירעו בשנת 2021 729 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות, כאשר 31 תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים היו תאונות דרכים קטלניות – תאונות שבהן היה הרוג אחד לפחות.

ומה המצב אצלנו? 11 תאונות אירעו במעורבות רכב כבד במהלך העשור האחרון במבשרת ציון, כאשר השנה הקשה ביותר הייתה 2012 – שלוש תאונות. ביישובים הבאים אירעה בכל העשור האחרון תאונה אחת בלבד שבה היה מעורב רכב כבד: אבו גוש, הר אדר, עין ראפה, קריית ענבים וקריית יערים.

מעמותת 'אור ירוק' נמסר: "מעורבותם הגבוהה של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות מהווה את אחת מנקודות התורפה המרכזיות בבטיחות בדרכים בישראל. לכלי הרכב הכבדים מאפיינים ייחודיים אשר מעצימים ומגבירים את חומרת הפגיעה במקרה של תאונת דרכים. לכך יש להוסיף את תנאי הנהיגה של הנהגים שנוהגים במשך שעות רבות בעייפות ובתשישות. למרות שהתכנסו מספר ועדות ועסקו בנושא בשנים האחרונות, מסקנות רבות כלל לא יושמו ולקחים לא הופקו. יש לפעול בדחיפות להטמעת הטכוגרף הדיגיטאלי, אשר יצמצם משמעותית את שעות העבודה הרבות של הנהגים, כמו גם נהיגה במהירות מופרזת. יש לחזק ולהגדיל את מערכי האכיפה של משרד התחבורה והמשטרה כדי לייצר הרתעה בקרב נהגים אשר נוסעים במשאיות לא תקינות".

מעורבותם של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים בישראל – בפרט בתאונות דרכים שיש בהן פצועים קשה או הרוגים – גבוהה יחסית לסוגים אחרים של כלי רכב ומצבה של ישראל בתחום זה חמור משל מרבית המדינות המפותחות. אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2021 נהרג בתאונה עם אוטובוס או משאית. משקל הרכב הכבד, מהירות הנסיעה וגודל כלי הרכב הם הגורמים המרכזיים להחמרת הפגיעה. בנוסף לכך, יש לתקינות כלי הרכב חשיבות רבה ביכולת של הנהג להימנע מתאונת דרכים.

27 אחוז מהאוטובוסים בתחבורה הציבורית שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל בשנת 2021 נמצאו עם ליקויים; ו-57 אחוז מהמשאיות שנבדקו נמצאו עם ליקויים וחלקן אף הורדו מהכביש בגרירה.

עוד נמסר מ'אור ירוק', כי הדרך לצמצום תאונות הדרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות מתחילה בהגדרת גורם מתכלל, אשר יקבל אחריות ואמצעים מתאימים לצורך הובלה ותיאום של כלל הנושאים הנוגעים לטיפול בנושא בטיחותם של כלי הרכב הכבדים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד העבודה, והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) צריכים לפעול במשותף על מנת להגדיל את מספר נהגי הרכב הכבד – הן באמצעות ייעול תהליכי רישוי והן באמצעות שיפור תנאי עבודתם. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד המשפטים, המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והרלב"ד לשתף פעולה על מנת להסדיר בהקדם את השימוש בטכוגרף דיגיטלי שימנע שעות עבודה מעל המותר בחוק. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לפעול להגברת אפקטיביות הבדיקות לכלי הרכב הכבדים. שילוב זרועות של כלל הפעולות יוביל לצמצום תאונות הדרכים במעורבות כלי הרכב הכבדים ויצילו חיי אדם.