חג בריא

צילום: יח"צ
חוששים שנעלה במשקל בגלל ריבוי ימי החג והחופש שמלווים בסעודות דשנות? * להלן כמה טיפים שיעזרו לכם להצליח לעבור את החג ללא חששות, בבריאות ובשלום עם עצמנו

בכל שנה, והשנה במיוחד, אנו מתפללים על בריאותנו. נכון, יש דברים שלא תלויים בנו, אבל יש כאלה שכן, התזונה שלנו לדוגמה. תקופת החגים מאתגרת מהבחינה הזו. למרות הפיתוי והאווירה, אפשר ליהנות וגם לשמור על עצמנו. כך נעשה זאת נכון.

מתחילים בילדים: שיפודי פירות במקום קעריות סוכריות. כבכל שנה, האורחים המרוגשים ביותר בסוכה הם הילדים. קופצים להתארח, להציץ, להשוות וכמובן לטעום מקערית הסוכריות. השנה, במקום לקנות להם המון מתוקים שלהם ולנו הם ממש לא טובים, נשקיע בשיפודים ובחיתוך פירות. נרוויח פעמיים – גם תהיה חוויה ביחד של יצירת שיפודים משותפת וגם יהיה לנו קל מאוד לבחור בריא ולהרגיש שעשינו משהו טוב עבור ילדינו ועבור עצמינו.

חג סוכות הוא חג של טבע: את אווירת הטבע של החג מכניסים גם לסוכה ולפיה עורכים את השולחן. כל ארוחה מתחילה בירקות ובסיומה, אחרי הפינוי והניקיון, מניחים קערת פירות וירקות שטופים ומזמינים לאכילת ביניים בריאה ומספקת.

מים זה הכי טבעי שיש: ואם בטבע עסקינן, אז אי אפשר כמובן לפספס את המים. המים, כמו שהם, מקוריים וטובים, הם הבחירה הכי טובה עבורנו. השנה נשתדל להקפיד שבסוכה שלנו מגישים יותר מים ופחות משקאות אחרים עם תוספות מתוקות וצבעוניות.

עריכה בריאה: צלחות וכוסות קטנים וכפות הגשה בגודל רגיל (ולא ענקיות) יעזרו לנו לא להגזים עם הכמויות שאנחנו מעמיסים בצלחת בחג הסוכות. חג הסוכות נמשך שבעה ימים, עם הרבה חגיגות, אירוחים ואירועים. לכן, הקפדה על מידות תעזור לנו במיוחד בחג הזה, אחרת החריגות מצטברות ונהיות משמעותיות כתוצאה מריבוי הארוחות.

מזנון זה בריא: כאשר משאירים את המזונות העיקריים קצת רחוק, על השיש, מחוץ לסוכה או בשולחן נפרד, זה מחייב חשיבה נוספת לפני לקיחת תוספת. הרי כדי לקחת עוד צריך לקום, לזוז ולפעמים אפילו לעמוד בתור. הדקות האלה מספקות לנו הזדמנות לחשוב ולהחליט אם באמת אנחנו רוצים תוספת או שנסתפק במה שכבר אכלנו. 

בלי טלוויזיה: שמתם לב שבסוכה אפשר סוף סוף לשבת ולאכול בשקט בלי קולות רקע של הטלוויזיה? החג הזה ממש מכריח אותנו לצאת מנקודת הנוחות ומההרגלים הלא כל כך בריאים. אז השנה מנצלים את ההזדמנות ולא מעבירים את כבל הטלוויזיה לסוכה. כך נצליח ליהנות מהתרכזות באכילה, משיחה ומקצת שקט – כל מה שצריך לארוחה בריאה וטובה.

קישוטים ספורטיביים: השנה נקשט את הסוכה גם בתמונות יפות של טבע שצילמנו בסביבה. התמונות יעודדו אותנו ואת האורחים לצאת לסיור, להניע את הגוף, לנשום אוויר ולהתבונן בהשתנות הטבע בעונת המעבר היפה הזו. הכי בריא שיש.

תכנון מראש: כדי שחג הסוכות לא יהפוך לחג של רביצה בסוכה ואכילה בלי סוף, כדאי לתלות בכניסה לסוכה הצעה לתכנית של סדר יום: זמני הארוחות (כדי שלא נמצא את עצמנו מגישים, אוכלים ומנקים כל היום) והצעה לפעילויות – אטרקציות בסביבה, טיול משפחתי, זמן קריאה ומשחק וכו'. כהורים זה יעזור לנו להעביר את ימי החג בשפיות ובבריאות, והילדים ישמחו גם הם לתכנן ביחד ולמצות את ימות החג בצורה טובה עם פחות מריבות ורביצות משועממות.

חג הסוכות מעודד אותנו לצאת החוצה לסוכה ומהווה בכך הזדמנות מצוינת לטעימה מהרגלי אכילה בריאה, הרגלים אחרים שהבית לא תמיד מאפשר בגלל שבבית הכול כל כך זמין, קרוב וקורץ. הסוכה בחוץ מנתקת אותנו לרגע, עוזרת לנו לחשוב מחדש ומזמינה אותנו להתנסות בהרגלים בריאים. מתוך חוויות האכילה ועיצוב הסוכה שהצענו, מומלץ לקחת הרגל אחד ולהמשיך אתו לאורך השנה וכך סוכתנו הבריאה לא רק תעזור לנו לשמור על הגזרה במשך החג עצמו, אלא גם תהווה עבורנו קפיצת מדרגה להרגלים טובים על פני השנה כולה.