חוויה אוניברסיטאית

צולם על ידי הכותבת
צולם על ידי הכותבת
על ביקור תלמידי מגמת פילוסופיה מתיכון 'הראל' בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה

תלמידי תיכון הלומדים במגמות מסוימות לא בהכרח ילמדו את תחום הדעת של מגמתם באוניברסיטה. זה דבר די ברור. אבל כמה זוכים לפחות למשך יום אחד להרגיש איך זה להיות סטודנט בתחום זה בשלב האקדמי של החיים?

מי שכן זכו לחוויה כזו הם תלמידי מגמת פילוסופיה בתיכון 'הראל', שביקרו בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה, שהזמין את תלמידי מגמות הפילוסופיה מכל הארץ לכנס שעסק בנושא "משמעות החיים". בכנס השתתפו תלמידים יהודים וגם ערבים ישראליים תושבי ירושלים. "זו הייתה הזדמנות מצוינת עבורי להכיר עוד תלמידים שלומדים פילוסופיה וכל כך שונים ממני", מספרת נועם, תלמידה במגמה.

התלמידים, כמו סטודנטים אמתיים, שמעו הרצאות מפי מיטב המרצים בתחום: ד"ר ליאור לוי דיברה על "הטרגדיה הפילוסופיה ומשמעות החיים". הטרגדיה, לטענתה, עוסקת בקושי שלנו לחיות ובקושי להיות בן אנוש אך למרות זאת אנו עומדים איתנים מול החיים בפליאה. החיים שלנו הם חידה מופלאה וחידה זו היא הזדמנות למחשבה פילוסופית ממש כמו שטען אריסטו "הפליאה היא זו שהביאה את האדם להתפלסף".

פרופ' עידו לנדא, פרופ' שאול סמילנסקי ופרופ' דני סטטמן ערכו פאנל שבמרכזו שאלו את שאלת "משמעות החיים". שאלה זו מעניינת מאוד את כולנו והתלמידים הראו עניין רב בעיסוק בשאלה זו. נשאלו שאלות כגון: האם משמעות החיים היא ערך? האם אפשר לשנות את תחושת הערך ותחושת משמעות החיים? איך הופכים חיים לא משמעותיים למשמעותיים? "התובנה שיצאתי איתה היא לנסות לגלות מה הוא הערך שיש לי בחיים או איך אני מכניסה ערך לחיים שלי", מספרת יעל, תלמידה במגמה ומוסיפה "יש המון דברים שיכולים להיות ערך עבורנו – אומנות, מוסיקה, אהבת הזולת, רגישות ועוד. נסו להכניס ערכים לחיים שלכם ותחושת המשמעות בחייכם תגדל".

החלק החשוב ביותר בכל היום הזה היה חלוקת התלמידים לסדנאות בכיתות התרגול עם מיטב המרצים באוניברסיטה. תלמידים מרקעים שונים לחלוטין – יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, ישבו יחד, חשבו ודנו בשאלות פילוסופיות. המפגש הזה הוליד שיח פלורליסטי מעניין ומעשיר.

מגמת הפילוסופיה בתיכון 'הראל' נפתחה לפני 24 שנים בעידודו של אלי מלמד וממשיכה מאז ללמד עשרות תלמידים סקרנים ויצירתיים שאוהבים ללמוד, לחשוב, להתדיין, לשאול שאלות אודות החיים עצמם, על היקום ובכלל. תלמידים אלה מודעים לעובדה שלא ימצאו תשובות לשאלות, אך עצם העלאתן והעיסוק בהן גורם להם להרחבת האופקים, להנאה ולפליאה.

מתיכון 'הראל' נמסר: "אין ספק כי למגמת הפילוסופיה יש אופי מיוחד ושונה מיתר מקצועות הלימוד. התלמידים לומדים לחשוב, להיות ביקורתיים, לנהל דיון ולהעלות טענות. הפילוסופיה הופכת להיות חלק משגרת היום יום שלהם וכמובן רלוונטית עבורם ברגעים שונים בחייהם. ליאת שגב, מנהלת בית הספר, תומכת לאורך כל הדרך ואפילו משתתפת בשיעורים ועושה יחד עם התלמידים פילוסופיה. אנו מצפים ומקווים שבשנה הבאה נשלח נציג מתיכון 'הראל' לאולימפיאדת הפילוסופיה העולמית שתתקיים במדריד. בינתיים, זכרו את דבריו של אריסטו 'אם ברצונכם להיות מאושרים, עסקו נא בפילוסופיה'".