להחזיר את השליטה: לידיים וללב

צילום: Pete Linforth
צילום: Pete Linforth
לא צריך לעצור את זינוקי הטכנולוגיה, לרדת מהעגלה ולחזור שפופים למערות, בוודאי שלא. אבל את המושכות חייבים לקחת בחזרה לידיים, לרסן ולכוון אותן שלא יגררו אותנו חס ושלום למלחמת עולם

הרבה שנים פסעו להם חידושי הטכנולוגיה בעולם והייתה לנו שליטה עליהם. רתמנו אותם לפני עגלת חיינו, הם סחבו אותה קדימה ושירתו אותנו בנאמנות: חידושי הרפואה הצילו חיים, תגליות המדע עזרו לחקלאים ועוד דברים רבים וטובים.

בשלב מסוים פרצו החידושים בדהרה פרועה ואיבדנו עליהם שליטה. המון חידושי טכנולוגיה פנו נגדנו להרוס לנו את החיים. פצצות אטום לדוגמה. מאז, במקום שהם יירתמו לשירותנו, החידושים שועטים על גבנו ורומסים אותנו תחתיהם.

לא צריך לעצור את זינוקי הטכנולוגיה, לרדת מהעגלה ולחזור שפופים למערות, בוודאי שלא. אבל את המושכות חייבים לקחת בחזרה לידיים, לרסן ולכוון אותן שלא יגררו אותנו חס ושלום למלחמת עולם שלישית או רביעית – כי אז באמת נחזור למערות בשן ועין, לפחות מי שיישאר אחריהן.

לקחת את המושכות לידיים לא אומר למסמר את הטכנולוגיה בחוקים שלא ייתנו לה לעוף. זה לב האדם שצריך לעבוד אתו וגם כאן – לא בהגבלות של מוסר, אלא דרך חינוך סבלני. יש להמחיש לו בעדינות כמה מזיקה לנו האנוכיות וכמה טובה החברות. יש לחנך את האדם עד שנותנים בידיו את המושכות לנהל את יצריו ואז הוא יכניס בכל דבר כוונה נכונה כדי להיטיב לנו. כל חידוש יכול לפתח ולתת חיים ויכול גם להזיק ולהרוג. הכול נקבע בכיוונון הלב, היצרים והרצונות.

כל ההיגררות שלנו לשימוש נבזי בחידושי הטכנולוגיה נבעה מחוסר טיפול בלב ומחוסר חינוך לאהבת הזולת. בשל כך, נעשו האנשים לוחמניים ותככנים, מחשבים חשבונות איך להשתמש בטכניקה כדי לסובב ולרמות ולשלוט בכוח. לטפל בלב הכוונה ללמד אותו להתקרב אל הזולת, להתחבר אליו ולראות בו את עצמך. "ואהבת לרעך כמוך" זה כלל התורה לחיים וזו תמצית החינוך לחיים טובים. חינוך עובר דרך דוגמה אישית.