להישאר חזקים

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
כך נפתח שנה אזרחית חדשה עם חוסן נפשי

התקופה הקשה שעוברת עלינו מלווה בתחושות של מתח, עצב וחרדה שפוגעות בחוסן הפיזי והנפשי. חוסן משקף את היכולת להתמודד עם מצבי דחק (סטרס) ומשבר ולהסתגל לנסיבות שנגרמו בעקבות מצבים אלה. גם אם לא מודעים לכך, לכולנו יש דרכי התמודדות או משאבים פנימיים שמעניקים לנו חוסן. לדוגמה: אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית קבועה שמשפרת את החוסן הפיזי; וקשרים חברתיים תומכים – בעבודה, בחיים הפרטיים, בלימודים ובקהילה – שמשפרים את החוסן הנפשי.  

לפניכם מספר טיפים לעזרה עצמית בפיתוח חוסן נפשי.

טיפוח מערכות יחסים: יחסים בין אישיים תקינים ואיכותיים, שומרים על בריאותנו הנפשית ותורמים לתחושת האושר שלנו. לכן, יש חשיבות רבה בהשקעה ביחסי חברות – קבלת סיוע, מילה טובה, אמפטיה ואוזן קשבת. פעילות בקבוצה ושייכות אליה מספקות תמיכה ומעניקות משמעות ותקווה. סיוע לאחר בעת צרה מחזק את האדם העוזר לא פחות מהאדם הנזקק.

פרשנויות: שימו לב לאופן שבו מפרשים אתם את אירועי החיים. לא ניתן לשנות אירועים קשים הנכפים עלינו, אבל ניתן לשלוט על הדרך בה מפרשים אנו אותם וכן את דרך התגובה שלנו אליהם. במצב משבר, נסו להביט לטווח הרחוק ולהבין שמדובר במצב זמני שיחלוף. התמקדו עד אז בדברים הטובים שקורים בהווה. זה יחזק העמידות ואת ההתמודדות ברגעים הקשים. מה כן? התמקדו במה שכן ניתן לעשות ולא במה שלא ניתן לעשות או להשיג מסיבות שונות. דרך חשיבה זו תסייע לכם לזהות אלו הזדמנויות עדיין פתוחות עבורכם וכדאי לפעול להשגתן.

ריאליות: קבעו מטרות ריאליות שניתנות להגשמה והציבו לעצמכם מטרות שתוכלו לעמוד בהן כדי לחוות תחושת הצלחה. התחילו בצעדים קטנים והתקדמו לאחר כל הצלחה. אחרי כמה זמן תוכלו להביט לאחור ולראות איזה מרחק מרשים עברתם מקו ההתחלה.

פעיל זה יעיל: במצב משברי, חשוב לקבל החלטות ולבצע פעולות לשיפור המצב עד כמה שאפשר. התנהלות פעילה תחזק את תחושת השליטה שלכם בנסיבות ותאפשר פיתוח שרידות מנטלית במצבים קשים.

חפשו הזדמנויות צמיחה: בכל משבר טמונה הזדמנות לצמיחה אישית. אנשים רבים מדווחים כי תקופה קשה גילתה להם עוצמות נפשיות שלא הכירו בעצמם. עם כל מאבק הנפש מתחזקת.

חיזוקים חיוביים: חזקו עצמכם לאחר שהצלחתם להתמודד עם קושי או עם מציאות מאיימת. חיזוק עצמי משפר את החוסן הנפשי ואת האמונה העצמית במסוגלות שלכם.

פרספקטיבה: בזמנים קשים, מצטמצמת ראיית הדברים בעיקר למשבר עצמו, אך חשוב לנסות להסתכל על המצב בראייה רחבה יותר. ראייה זו מקלה על ההתמודדות, נותנת פרספקטיבה נכונה יותר למצב ושומרת על פרופורציות.

חיוביות: השתדלו להגדיל את החיוביות. התמקדות בצדדים השליליים מחלישה מאוד ומונעת ראייה של החיובי.

טיפול עצמי: אל תזניחו את הגוף. הקפידו על אכילה נכונה ובריאה, שימרו על פעילות גופנית סדירה ודאגו למספיק שעות שינה, כמו שנאמר “נפש בריאה בגוף בריא”.