לחגוג ולא להשמין

צילום אילוסטרציה: FotoshopTofs, Pixabay
צילום אילוסטרציה: FotoshopTofs, Pixabay
חג מאכלי החלב לפנינו וזה הזמן לקבל כמה טיפים מנצחים לחגוג את שבועות מבלי לעלות במשקל

לרובנו חג השבועות הוא סמל לחג חלבי שבו אוכלים בעיקר מאכלים חלביים כמו פסטות, פשטידות, גבינות ומאפים שונים.

לארוחות החלביות ישנה 'סטיגמה' של ארוחות קלילות ומכאן יש שחושבים שאלה ארוחות שמכילות כמות קלורית קטנה יותר מארוחה בשרית 'כבדה' יותר ולכן ניתן לאכול יותר. חשוב להבין, כי הכמות הקלורית נקבעת מהכמות הנאכלת, אחוזי השומן של המוצרים (ישנן גבינות עם יותר מ-30 אחוזי שומן) הרכב הארוחה ופרמטרים נוספים.

לפניכם כמה טיפים להתנהלות נכונה בערב החג:

1. בחירת הגבינות: בחרו בגבינות דלות שומן להכנת מנות החג בבישול ובאפייה. לדוגמה: שמנת לבישול 9-10 אחוז, גבינות עד חמישה אחוזי שומן וכו'. תוכלו להפחית את אחוזי השומן ואת הערך הקלורי ולהפוך את הארוחה לבריאה יותר.

2. רטבים ותיבול: השתדלו לבחור בתיבול טרי. לדוגמה: רוזמרין, בזיליקום, שום, פטרוזיליה, שמיר ופחות להתבסס על רטבים מוכנים שמכילים סוכר ומלח בכמויות גדולות. כמו כן, נסו להתבסס על רטבים חלביים על בסיס גבינות ופחות על בסיס שמנת והשתדלו לתבל אותם בעצמכם. כך תוכלו לשלוט על כמות המלח, השמן והסוכר שבהם. טיפ נוסף: ניתן לדלל את רוטב השמנת עם חלב ובכך להפחית את הערך הקלורי של הרוטב.

3. ירקות וסלטים: הקפידו שבערב החג יהיה מגוון גדול של סלטים טריים, ירקות חתוכים בכל המינים והגוונים כמו קישואים, פלפלים, חצילים, עגבניות, גזרים, ברוקולי, כרובית ועוד. הירקות דלים בשומן ובקלוריות ועוזרים לתחושת שובע גדולה יותר. העדיפו להתחיל את הארוחה עם סלט.

4. צלחת מנצחת: הקפידו שבצלחת יהיו גם ירקות טריים. מלאו את הצלחת לאחר חשיבה, כך שתוכלו לטעום מכל המטעמים שתכננתם.

5. אין צורך 'לצום' לפני ארוחת החג: הגיעו לערב החג כאשר אכלתם באופן מסודר ומאוזן במהלך היום ולא פספסתם ארוחה כי ״יש ארוחת חג״. המטרה היא לא להגיע מורעבים לארוחה ולאכול בכמות גדולה ממה שתכננתם. כאשר אנו מגיעים בתחושת רעב מתון, אנחנו שולטים בכמויות.

6. קינוחים: בדרך כלל אנחנו רוצים לטעום מכל קינוח בחג ולוקחים פה ושם ביס, כך שזה הופך לאכילה לא מבוקרת שמצטברת לכמות קלוריות שאנחנו אפילו לא יודעים להעריך. שימו לכם בצלחת קטנה פרוסה מהקינוח שהכי אהוב עליכם ותיהנו ממנה.

לסיכום, בחירות המזון שנעשה בחג ישפיעו על איכות המזון שנאכל ועל הערך הקלורי שיצטבר בסופו של דבר. אם נשלב במהלך ימי החג גם טיולים ופעילות גופנית מהנה, נעבור את החג גם ללא עלייה במשקל אך עם הרבה הנאה מארוחות חגיגיות בחיק המשפחה והחברים.