לנסוע מבלי לזהם

צילום אילוסטרציה: DariuszSankowski, Pixabay
צילום אילוסטרציה: DariuszSankowski, Pixabay
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע את הצו לצמצום זיהום האוויר בירושלים * הקנס לרכבים המזהמים: 500 שקלים לרכב בבעלות פרטית ו-1,000 שקלים לרכב של תאגיד * אישור הצו יפחית דרמטית את זיהום האוויר * עיריית ירושלים: "נבצע אכיפה באמצעות מצלמות"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה העוסק בעבירת קנס שנועדה לסייע בהסדרת התנועה של כלי רכב בעיר ירושלים לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה בעיר. התיקון נועד לאפשר לעיריית ירושלים לאכוף באמצעות קנסות את איסור הכניסה לעיר לרכב מזהם.

ראש צוות חקיקה בעיריית ירושלים, עו"ד שמואל שפט, הציג את התכנית ואמר כי "הכוונה היא לקנוס רכב מזהם שייכנס לירושלים ולבצע אכיפה באמצעות מצלמות. האכיפה תבוצע כלפי כל כלי רכב במדינת ישראל שרשום ברישיון הרכב שהוא מזהם. קיימים בישראל כ-30 אלף רכבים כאלה ובכניסה לעיר יוצבו תמרורים שיודיעו על כך. רכב מזהם מוגדר כרכב דיזל ישן, שיוצר לפני שנת 2005 ושיש בו פליטה מוגברת של חלקיקים. עיריית ירושלים עדכנה את התוכנית התחבורתית, הרחיבה את התוכנית לכל ירושלים וקבעה כי הקנס לרכב בבעלות פרטית יעמוד על 500 שקלים ועל רכב בבעלות תאגיד 1,000 שקלים".

מנהל הפרויקט מטעם העירייה, תומר שנהר: "ייצאו מכתבים רשומים לכל בעלי הרכבים המזהמים, המעדכנים אותם על כך שהם נדרשים לפעול בהתאם לחוק ולהתקין מסנן. את התקנת המסנן יסבסד המשרד להגנת הסביבה בסכום של 3,000 או 6,000 שקלים".

ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג: "יש תשתית של חקיקה ארצית שעליה מסתמכת ירושלים. עבירות הקנס קבועות ואין פה מצב שכל עירייה קובעת גובה קנס אחר. אנחנו מסייעים לעיריית ירושלים וגם מסייעים לבעלי הרכב הישן להפחית את הזיהום, בין היתר דרך סבסוד של יותר ממחצית העלות. נכון להיום, הותקנו במדינת ישראל כ-7,000 מסננים על רכבי דיזל מזהמים. במידה ופקח עוצר לבדיקה רכב מזהם, הוא בודק במסופון את מספר הרכב ולפי זה הוא רואה אם ברכב המזהם מותקן מסנן או לא. בחיפה ובירושלים מדובר בתכניות שצריכות לצאת לפועל, אך זה לא על שולחן הדיונים באף עירייה אחרת. בשנים האחרונות הירידה בזיהום האוויר היא מתונה. אני מקווה שהפרויקט שאנחנו מדברים עליו יפחית דרמטית את זיהום האוויר".

ח"כ אורי מקלב, שמילא את מקומו של היו"ר, הציע לבצע תוכנית להורדת כלי הרכב המזהמים מהכביש לגמרי, באמצעות גריטה. הוא ביקש ממשרד התחבורה לבחון לתקצב את התכנית ולאפשר לבעלי רכבים ישנים לקבל 6,000 שקלים תמורת העברת הרכבים המזהמים לגריטה. זלצברג השיב, כי "הייתה  תכנית לגריטת רכבי דיזל, אך הנתונים היו מאכזבים, ב-7,000 כלי רכב התקינו מסננים ורק אלף הגיעו לגריטה". ח"כ מקלב אמר כי הוא מעדיף שלבעלי הרכבים תהייה אופציה להחליט בין גריטה להתקנת מסנן.

בתום הדיון, אישר ח"כ מקלב את התקנות כאמור, אך ביקש להמתין עם היישום מספר ימים כדי לקבל תשובה סופית מהמשרד להגנת הסביבה באשר לאפשרות הגריטה. התיקון צפוי להיכנס לתוקף בעוד כחודש.