לעבור את יום כיפור בשלום

צילום: באדיבות 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
ביום כיפור בקושי נראים רכבים על הכבישים * את מקומם תופסים האופניים והקורקינטים * גם הם יכולים להיפגע * מה המצב אצלנו?

יום הכיפורים הפך בשנים האחרונות ליום רכיבה מרוכז שבו ילדים ובני נוער רבים מנצלים את הכבישים הריקים כדי לרכב על אופניים. מניתוח של  עמותת 'אור ירוק' לנתוני מד"א עולה, כי בכל שנה נפגעים בממוצע כ-250 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שרכבו על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, גלגליות וסקייטבורד במהלך יום הכיפורים.

עוד עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כי בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו 971 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 בתאונות דרכים כשהם רוכבים על אופניים, 29 נהרגו וקרוב ל-300 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו 81 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, עלייה בנפגעים בהשוואה לשנת 2019 וכן לשנת 2018.

מרבית הילדים ובני הנוער בעשור האחרון שנפגעו כרוכבי אופניים נפגעו בתחום העירוני – 932 נפגעים, מתוכם 22 הרוגים. העיר שבה נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים בעשור האחרון היא תל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 113 רוכבים, בירושלים נפגעו 83 רוכבים ו-45 נפגעו בבני ברק.

ומה המצב אצלנו? שלושה נפגעים באזורנו במהלך העשור אחרון: שניים נפגעו ב-2012 (במבשרת ציון ובקריית יערים) ופצוע נוסף בשנת 2016 (בית נקופה).

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ילדים ובני נוער רבים ינצלו את יום הכיפורים לרכיבה על אופניים וקורקינטים וחשוב מאוד להגביר את המודעות לסכנות שברכיבה על כלים דו גלגליים ביום הזה. תחושת הבטיחות ברכיבה ביום זה מטעה וגם בשל התחושה המוטעית רבים נפגעים ביום זה בתאונות דרכים. בהיעדר אמצעי מיגון ובטיחות כמו שלדת הרכב וחגורת הבטיחות – בכל מפגש בין הרוכב לרכב פרטי הרוכב תמיד ייפגע. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות הרוכבים לא רק ביום הכיפורים אלא בכל השנה. צריך להתחיל להתחשב ברוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה ייעודיים שיפרידו אותם מכלי הרכב על הכביש ויסייעו להגברת ביטחונם ולהפחתת מספרי הנפגעים. במקביל, יש להגביר את המודעות לחשיבותה של הקסדה כאביזר מציל חיים. האופניים הם כלי תחבורה ירוק, זול, נוח ומתאים לפעילות גופנית, אך הרוכבים חשופים לסיכון רב ועל כן חייבים לדאוג לתשתיות מתאימות עבורם שמצילות חיים".

בשנים האחרונות נוהגים בני נוער רבים לרכב ביום כיפור על אופניים וקורקינטים חשמליים. לפי החוק, הרכיבה על הכלים החשמליים מותרת החל מגיל 16 ומעלה ותוך חבישת קסדה בלבד. לאחרונה החליטו עמותת 'אור ירוק' יחד עם 'קרן עזריאלי', המשתפות פעולה באופן נרחב למען הפחתת התאונות במעורבות כלים חשמליים והגברת הבטיחות, לצאת בקמפיין לעידוד חבישת קסדה, במסגרתו פורסם שילוט בולט על גבי אוטובוסים בכל רחבי גוש דן הקורא לרכוב תוך חבישת קסדה בלבד. מן הנתונים עולה, כי 90 אחוז מנפגעי הראש ומנפגעי הראש הקשים שנפגעו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים לא חבשו קסדה.

כך תעברו את יום הכיפורים בשלום – טיפים לרכיבה בטוחה ביום כיפור:

חבישת קסדה: הקסדה היא שומר ראשו של הרוכב ויכולה להוות את ההבדל שבין פגיעה קלה לקשה. לכן, רוכבים רק עם קסדה המתאימה לראשו של הרוכב ורכוסה היטב בכל רכיבה.

רכיבה בשעות החשיכה: ברכיבה בשעות הלילה יש ללבוש בגדים בהירים שניתן לזהותם בחושך ולהשתמש בפנסי אופניים ובמחזירי אור.

שימוש במיגון: בכל רכיבה יש לרכוב עם מגינים לברכיים וכפפות.

רוכבים כחוק: לילד מתחת לגיל 16 אסור לרכב על אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי והוברבורד.

תחזוקת האופניים: בטרם תצאו לרכיבה, ודאו את תקינות האופניים: הצופר, הצמיגים, הבלמים, התאורה ומחזירי האור.

התאמת האופניים לרוכב: יש לוודא כי האופניים מתאימים לגובהו של הרוכב בצורה כזו שקצות האצבעות יגיעו לקרקע בעת עצירה.