לפגוש את האחים פרנקל

צילום: פיליפ בלאיש
צילום: פיליפ בלאיש
'אנו - מוזיאון העם היהודי' יקיים הקרנה מיוחדת של הסרט הדוקומנטרי 'בוכרא פִי (א)למִישמִיש'

'אנו – מוזיאון העם היהודי' יקיים אירוע מיוחד במסגרת סדרת מפגשים חדשה: "בארץ הנילוס – מבטים על יהודי מצרים" ובו יוקרן סרטה הדוקומנטרי של טל מיכאל “בוכרא פִי (א)למִישמִיש”  שבמרכזו עלייתם ונפילתם של האחים פרנקל, חלוצי האנימציה במצרים ויוצריו של “מישמיש אפנדי” (ה”מיקי מאוס” של העולם הערבי). עורכת הסדרה: רבקה אדרת. יועצת אקדמית: אריאלה אמר.

ההקרנה תתקיים ביום שני, 21.3, בשעה 16:15, ותלווה בהרצאה של טל מיכאל יוצרת הסרט ובנוכחותו של דידייה פרנקל, בנו הצעיר של שלמה (סלומון) פרנקל מ'האחים פרנקל'. דידייה יספר על האחים פרנקל ועל גילוי הארכיון הענק של האנימציה שיצרו במצרים.

סרטה של טל מיכאל, 'בוכרא פִי (א)למִישמִיש', הוא סיפור אישי משפחתי, סיפור היסטורי יהודי ערבי וסיפור על הגירה ויצירה שבתוכו קטעים נדירים שהתגלו במקרה.

זמן קצר לאחר מות דודיו המשונים, יורד דידייה פרנקל למרתף ביתם של דודיו האחים פרנקל ומוצא בו אוצר: ארכיון של סרטי אנימציה עתיקים ממצרים, בהם מככב "מישמיש אפנדי", המקבילה הערבית ל"מיקי מאוס" – סרט אותו יצרו דודיו. את הפרק המפתיע הזה בחייהם כחלוצי אנימציה הם שמרו תחת מעטה של חשאיות. דידייה מעביר את גלגלי הפילם למעבדת שיחזור, שם נחשף סיפור עלייתם ונפילתם של הדודים.

דידייה לא ידע שהוא מצא ארכיון סרטי אנימציה שרבים בעולם הערבי חיפשו במשך שנים וגם לא שיער שאותם דודים,  שחיו בדלות ובצמצום, היו יחד עם אביו שלמה, מוכרים בשם Frères Frenkel, חלוצי האנימציה בעולם הערבי ובאפריקה.

הסרטים שבמרתף נלקחים למעבדה, מתוארכים והסכר נפרץ: בין השנים 1935-1951 יצרו האחים פרנקל – פליטים יהודים ממזרח אירופה שבקושי ידעו ערבית –  עשרות סרטים מצוירים.

עד לשנת 1951 יצרו האחים כ-25 סרטונים. בכמה סרטים שולבה אנימציה לצד דמויות מפורסמות בשר ודם, כמו השחקנית לילה מוראד, הזמרת סבאח והרקדנית תחיה קריוקה.

הקמת מדינת ישראל ב-1948 ולאחר מכן מהפיכת 'הקצינים החופשיים' במצרים הביאו להתפוררות הקהילה היהודית העתיקה וגדעו את מעלליו של 'מישמיש אפנדי', גיבור סרטיהם.

כשעזבו את מצרים ב-1951, הבריחו אתם האחים פרנקל את סלילי הפילם ואת מכונות האנימציה והגיעו לנמל מארסיי, למחנות המעבר שהוקמו בעיר עבור הפליטים. האחים  תכננו להמשיך אל מדינת ישראל הצעירה, אך אנשי המוסד לעלייה סירבו להעלות את הארגזים הרבים עם ציוד האנימציה על האונייה והפרנקלים היגרו שוב – הפעם לפריז.

בצרפת ניסו הפרנקלים להפוך את 'מישמיש אפנדי' לדמות חדשה ופריזאית. הם החליפו לו את התרבוש בברט, כינו אותו בשם 'מימיש' וציפו לאותה הצלחה שידעו במצרים. אבל הסרטים היו עניים מדיי, סוריאליסטים מדיי, עצובים מדיי וערביים מדיי עבור צרפת של אחרי המלחמה. את המחצית השנייה של חייהם חיו האחים פרנקל בעוני ואנונימיות אם כי עד סוף חייהם המשיכו ליצור סרטי אנימציה ולחכות שהגורל יאות להתהפך בשנית. הסרטים שיצרו מבטאים את שבר ההגירה הגדול שהביא אותם לחיי דלות ולניתוק.

הסרט התיעודי 'בּוכְּרא פִי א(ל)מִישמִיש' מתרחש בישראל, בצרפת ובמצרים. דרך כלים של יצירה באנימציה, משלבת יוצרת הסרט דרמה משפחתית בצל ההיסטוריה של יהודי ארצות ערב ומסע הגירה חוצה יבשות.

היום, כמעט 80 שנה אחרי ההצלחה הגדולה, וכשכמה מבני פרנקל מתכוננים לעלות לישראל, מובא סיפורם של חלוצי האנימציה במצרים ובעולם הערבי שניסו לגשר בין אנימציה למאורעות ההיסטוריים, אך הגשר התמוטט על ראשם.

לפרטים ולרכישה: https://bit.ly/3A2ldQx.