מזיזים את הנתיב

בשבוע שעבר אמור היה להיצבע נתיב לתחבורה ציבורית ושיתופית על כביש 1, על חשבון נתיב קיים, במקטע שבין מחלף דניאל (חיבור כביש 1 לכביש 6) לבין הכניסה לעיר ירושלים, שחלקו הגדול עובר באזורנו. בסופו של דבר לא נצבע נתיב זה. מדוע?

ועוד בכביש 1: מזיזים את הנתיב

ומכאן למושג תחבורתי אחר – נר"ת (נתיב רב תפוסה). מדובר בנתיב שמיועד לתחבורה ציבורית ולרכבים פרטיים שבהם שלושה נוסעים ומעלה. הרעיון: לעודד נסיעות במתכונת 'קארפול' שתפחית את מספר כלי הרכב על הכביש. על פי פרסום ב'כלכליסט', היה אמור בשבוע שעבר להיצבע נתיב שכזה על כביש 1, על חשבון נתיב קיים, במקטע שבין מחלף דניאל (חיבור כביש 1 לכביש 6) לבין הכניסה לעיר ירושלים, שחלקו הגדול עובר באזורנו. בסופו של דבר לא נצבע נתיב זה.

הסיבה לכך היא טענת נציגי משטרת התנועה, שלדבריהם קיימת מורכבות רבה באכיפה מצד שמאל ויש לכך בעייתיות בטיחותית. בין היתר, נטען כי במידה וירצו השוטרים לעצור אדם לבדיקה על כך שנסע עם פחות משלושה אנשים, אז הוא ייאלץ לחתוך שני נתיבים על מנת לחנות בשול הדרך. כמו כן נטען, כי בעיה זו קיימת גם בכל הקשור לפניות ימינה של אוטובוסים שייאלצו לפנות במחלף חמד ובמחלף הראל. מצד שני, טענו במשרד התחבורה, כי הבעיה עם נתיב רב תפוסה ימני היא שרכבים פרטיים שירצו לפנות ימינה בפניות השונות של כביש 1 ייאלצו להשתלב בו. יש גם כאלה שמתנגדים באופן גורף לקיומו של נתיב כזה ללא כל קשר למיקומו. לטענת אותם מתנגדים, אין אלטרנטיבה מספקת לנהגי הרכב הפרטי שנוסעים בכביש וצמצום הנתיבים הפנויים יוביל לגידול בעומסים. עוד נטען, כי עדיף לבצע מהלך שכזה לאחר תוספת רכבות בקו תל אביב-ירושלים ולאחר שיהיה ברור מה תהיה השפעת פתיחת כביש 16 החדש על העומסים באזור.

ואם כבר הזכרנו את כביש 16 ואת הנושא של נתיבי תחבורה ציבורית, יצוין כי כביש זה תוכנן ללא נתיב נפרד לתחבורה ציבורית. על פי פרסום ב-YNET, מסרה השרה מיכאלי כי הכוונה היא להוסיף נתיב כזה בהמשך, אולם הדבר יבוא על חשבון אחד הנתיבים הקיימים. האם יפגע צעד זה בקיבולת לרכב פרטי ויגרום לגודש? ימים יגידו.

בעקבות טענות המשטרה, התגמשו במשרד התחבורה והנחו את חברת 'נתיבי ישראל' לתכנן מחדש את הנתיב המדובר כך שיהיה בצד ימין. עלות צביעת הנתיב נאמדת במיליונים בודדים ובשלב הראשון צפוי הוא להיות מופעל רק בשעות העומס. אגב, מדובר בהבטחה של שרת התחבורה מיכאלי כך שלא מן הנמנע שעוד לפני הבחירות בתחילת נובמבר ניתן יהיה לברך על המוגמר.

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת תוכנית המיליון שהובילה שרת התחבורה מיכאלי, שאושרה פה אחד בממשלה, יבצע משרד התחבורה בשנה הקרובה 120 קילומטרים נוספים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית והשיתופית. המשרד פועל בהתאם לסמכויותיו ולאחריותו לתכנון ולביצוע הסדרי ההעדפה, בהיוועצות עם כלל הגורמים, לרבות המשטרה, שחלקה בפתרון משבר התחבורה קריטי ושהביעה מחויבות לאכיפת ההסדרים שיאושרו על ידי המשרד. עם השלמת העבודה המקצועית, יפורסם המידע לציבור".