מחווה למיכל בת אדם

מיכל בת אדם. צילום: יוני בן המנחם
מיכל בת אדם. צילום: יוני בן המנחם
יום העצמאות בסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים במחווה לכלת פרס ישראל מיכל בת אדם

סינמטק ירושלים – ארכיון הסרטים הישראלי, מתרגש מאוד לרגל זכייתה של מיכל בת אדם בפרס ישראל על תרומתה הייחודית לתחום אמנות הקולנוע ויציג מעבודותיה בשבועיים של קולנוע מופת נשי.

מיכל בת־אדם היא במאית, תסריטאית ושחקנית. בת־אדם החלה את דרכה כשחקנית בתיאטרון ובקולנוע. היא הרבתה לשחק בסרטים שיצרה ובסרטים שיצר בעלה, הבמאי משה מזרחי, שהלך לעולמו ב-2018. בין סרטיה כשחקנית: "אני אוהב אותך רוזה" (1972), "אבו אל־בנאת" (1973), "הבית ברחוב שלוש" (1973), "איש רחל" (1976), "רגעים" (1979) ו"המאהב" (1986). ב-1979 ביימה את סרטה הראשון, "רגעים", שהשתתף במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן. הסרט השתתף בשורה של פסטיבלים בינלאומיים נוספים, בהם פסטיבלי מונטריאול וסן־סבסטיאן. בשנות ה-80 הפכה בת־אדם לקול הנשי הפורה והמייצג בקולנוע הישראלי. בין סרטיה כבמאית: "על חבל דק" (1980), שזכה בשלושה פרסי כינור דוד, בהם פרסי הסרט והבימוי הטובים ביותר, "בן לוקח בת" (1982), "המאהב" (1986), "אלף נשותיו של נפתלי סימן־טוב" (1989), "איה – אוטוביוגרפיה דמיונית" (1994), "חיים זה חיים" (2002) ו"ריטה, שם זמני" (2007).

בארכיון סינמטק ירושלים נמצאים מרבית הנגטיבים המקוריים של סרטיה של בת אדם. בנוסף, מיכל עבדה עם צוות הארכיון על החידוש והדיגיטציה של סרטיו של בעלה המנוח במאי הקולנוע משה מזרחי ביניהם – אני אוהב אותך רוזה והבית ברחוב שלוש. גם עותקי הנגטיב של סרטים אלו נשמרים בארכיון סינמטק ירושלים.

סרטיה של מיכל בת-אדם – "על חבל דק", "בן לוקח בת", "אלף נשותיו של נפתלי סימן-טוב", "איה – אוטוביוגרפיה דמיונית", "הדרך לאן" יהיו זמינים לצפייה אונליין באתר  סינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים לצד עבודות בימוי נוספות בתאריכים 11-24.04.2021

לצפייה>https://jfc.org.il/course/tribute-to-michal-bat-adam/

15 ₪ לסרט ו-50 ₪ לכל סרטי התוכנית

הפלטפורמה החדשנית מבית סינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים, נועדה לפתוח את אוצרות הקולנוע הישראלי וקטעי היסטוריה אודיו-ויזואליים נדירים בפני קהל בארץ ובעולם. 

"המבט האמנותי" – פלטפורמה ייחודית לצפייה בסרטי הקולנוע הישראלי לדורותיו. מאות כותרים שלא היה ניתן לראות עד היום בשום מקום  – ניתנים מעתה לצפייה מיידית, מכל מקום ובכל זמן, הודות למצאי האדיר שנאסף ונשמר בארכיון (כ-90% מעותקי המקור של הקולנוע הישראלי) ) – שבפעם הראשונה בהיסטוריה יוצא מקופסאות הפילם אל המסך הביתי, באיכות גבוהה.

לצד פלטפורמת VOD, הציבור הרחב מוזמן לצלול אל אסופות סרטים שנאצרו ע"י מיטב אנשי התוכן הפועלים כיום, ומאירים את הסרטים השונים והיוצרים בהקשרים רחבים יותר, ביניהם ליאור דיין על סרטי אביו, אמיר קמינר על סרטי עמוס גוטמן ועמוס גיתאי, ועוד. בכך מהווה הפלטפורמה נדבך מהותי ממוסד הקולנוע הוותיק סינמטק ירושלים ומאפשרת תרומה למחקר הקולנועי והתרבותי, כמו גם לריענון הקאנון, וליצירת מחקרים חדשים בתחום.

לצד אוסף קולנוע ישראלי עלילתי, המקיף את מרבית הסרטים שנוצרו בארץ בפורמטים אנלוגיים (פילם 16 מ"מ, 35 מ"מ, קלטות ביטא, יומטיק ועוד רבים מהם בעותק יחיד בעולם), שהופקו החל מסוף המאה ה-19 ועד ימינו, נמצא בארכיון אוסף הכולל אלפי סרטים תיעודיים שהופקו בישראל מאז קום המדינה. אלה הן אבני דרך בעשייה התיעודית הישראלית: יומני חדשות שונים מן השנים 1972-1927, הכוללים את האוסף המקיף של אולפני הרצליה – יומני כרמל מ-1954-1935, יומני גבע מ-1972-1954, יומני נתן אקסלרוד ועוד רבים.