מטה יהודה למען המפונים

רוני עירון ואחותה יעל מנתיב העשרה (צילום: באדיבות המועצה)
רוני עירון ואחותה יעל מנתיב העשרה (צילום: באדיבות המועצה)
כ-3,000 תושבים מפונים מדרום הארץ ומצפונה נקלטו במהלך המלחמה במתקני הקליטה ברחבי המועצה האזורית מטה יהודה * עובדי המועצה במערך החירום היו שם, ניהלו את תהליך הקליטה ומשתפים בחוויה

עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', הופעל מערך החירום של המועצה ובעלי התפקידים במועצה החלו לעבוד ולעבור למתכונת חירום. כחלק מתרגולי מצבי החירום במועצה, מתרגלת המועצה גם מצבים שבהם הופכים המלונות בשטחי המועצה למתקנים לקליטת תושבים מפונים מבתיהם. במסגרת זו, מונו בעלי תפקידי שונים במועצה למנהלי מתקנים לקליטת המפונים, שנערכו לביצוע הקליטה. למעשה, נמשך תהליך הקליטה והשהות במתקנים גם היום.

זו ההזדמנות לעשות היכרות עם עובדת ועובד מועצה, שמונו להיות הפנים, היד החמה והאוזן הקשבת לתושבים שפונו מבתיהם, עברו טלטלה נוראית ונקלטו בבתי המלון שברחבי המועצה.

רוני עירון ממוצא עלית, משמשת בשגרה כמנהלת מחלקת התיירות והחקלאות במועצה. בימים אלה היא אחראית על ניהול מערך קליטת המפונים בכל המלונות במטה יהודה. היא מקיימת קשר רציף ותמידי עם מנהלי ועובדי המלונות במועצה, מה שנותן לה את היכולת המיידית להעביר יחד איתם את נוהלי העבודה לנוהל חירום וקליטה.

בימים הראשונים עסקה רוני עם צוות עובדי המועצה בהקמת מערכי קליטה לתושבי הדרום במלונות, בשיתוף פעולה הדוק עם היישובים הסמוכים. מערך הקליטה כולל הקמת צוותים, אשר נותנים מענה ראשוני ומתמשך לכל צרכי המפונים. בכל מלון מותאם מערך הקליטה למלון, לקהילה ולאנשים שנקלטו. בודקים מה הצרכים הרפואיים, הרגשיים והחינוכיים – ולכל אלה ניתנים מענים מעובדי מחלקת הרווחה במועצה שמלווים וכמובן פעילויות הפגה.

על בוקר ה-7.10 ועל הימים שאחרי מספרת רוני: "בשבת התעוררתי לריצת בוקר. התעוררתי קצת מאוחר, אז הרמתי את הטלפון בכדי להודיע לשותפות שיתחילו ואצטרף. פתאום קיבלתי הודעת הקפצה למרכז ההפעלה במועצה. לא הבנתי מה קורה. הדלקתי את הטלוויזיה והבנתי שיש בלגן בדרום. שעה אחר כך התחילו אזעקות במוצא. הלב ברגעים אלה מתכווץ נוכח הסיפורים אבל גם מיד מתרחב. אנחנו פוגשים בכל יום אנשים מדהימים שעוברים חוויה מאוד מורכבת, אך יחד עם זאת מנסים להפיק את המיטב ואפילו מחזקים אותנו. אנו במועצה ואני באופן אישי מלאים הערכה מעומק הלב לעובדי המועצה המסורים, מנהלי המתקנים במלונות, למנהלי המלונות ולעובדים המסורים שעובדים מסביב לשעון בכדי לתת מענה לכל בקשה ולכל יוזמה. תודה למתנדבים שפועלים אתנו יד ביד לאורך כל התקופה, וליישובים הקולטים אשר עושים הכול בכדי לתת מענה על כל הצרכים ואף מעבר".

בנימה אישית מספרת רוני, כי אחד הרגעים המרגשים שהיו לה הוא המפגש עם אחותה התאומה יעל, תושבת אחד היישובים בדרום שפונתה אף היא למלון במועצה.

טספאי בישאו מנווה אילן, משמש בשגרה כרכז נוער במגזר הכפרי. בימים אלה הוא מנהל את המתקן לקליטת המפונים מיישובי הדרום במלון נווה אילן. תפקידו הוא להיות במקום מסביב לשעון, לקלוט את התושבים המפונים מבתיהם, לדאוג להם לכל בקשה קטנה וגדולה ולהוות להם כתובת, פנים ויחס אישי חם – שיידעו שיש מי שדואג להם. "המבט בעיניים של המפונים מהדרום שנתלשו מביתם ומסביבתם הוא מטלטל", מספר טספאי, "אני פוגש משפחות רבות – אימהות, ילדים ותינוקות, לרוב ללא האבות. אני מנסה לתת לכל אחד ואחת יחס אישי חם, לפעמים רק אוזן קשבת, לפעמים רק לספק צורך בסיסי כמו חבילת חיתולים או מגבונים ולפעמים רק להיות שם ולתת להם תחושת בית. המפונים מאוד מעריכים את זה שאנחנו שם, שרואים אותם ושיש להם כתובת".

ואלה חלק מן התגובות של תושבי הדרום: "המועצה אזורית מטה יהודה על כל אגפיה קיבלה אותנו בזרועות פתוחות ויצאה מגדרה כדי לתת לנו את כל מה שאנחנו צריכים. אין עליכם". "נחשפתי מקרוב לעבודה המדהימה שעושים נציגי המועצה במלונות. ראש המועצה וחברי המושבים צריכים להיות גאים בכם".