מי משקיע יותר באהבה?

אילוסטרציה: Kerstin Riemer, pixabay
אילוסטרציה: Kerstin Riemer, pixabay
לקראת ט"ו באב, חג האהבה: מה אומרים המחקרים על ההבדלים בין המינים בכל הקשור למתנות חג האהבה?

השקעה כספית אשר גדלה משנה לשנה, הבדלים בין שכבות גילאים שונות וגובה ההשקעה, וחוסר שוויון מגדרי בקניית מתנות זוגיות על ידי נשים מול גברים. מחקרים שפורסמו לאחרונה ובוחנים את הרגלי הצריכה של הזוגות האוהבים מגלים פערים משמעותיים בתפיסת האהבה הכלכלית שבין שני המינים. במה שונים הישראלים מהאוהבים בעולם? כמה מאיתנו בישראל מתכננים לחגוג את ט"ו באב? וכיצד משפיעות שנות הזוגיות על היקף ההשקעה?

מאז ומעולם הייתה האהבה דבר מורכב ולא ברור. חוקרים תהו כיצד נתפסת המחווה הרומנטית כלפי בן או בת הזוג, כאשר רכישת מתנות הפכה ברבות השנים למדד נוח לבחינת מגמות חברתיות, הבדלים בין המינים, בין שכבות גיל שונות ואפילו כמדד המסמל במשהו את השלב בקשר הזוגי.

מחקר אשר בחן הרגלי צריכה של אמריקאים מצא כי בוולנטיין 2020 הוציאו האמריקאים בממוצע 142 דולר על מתנות לחג האהבה, עם הבדלים משמעותיים בסכום שהושקע על ידי שכבות הגילאים השונות: צעירים בגילאי 18-23 הוציאו כ-82 דולר בממוצע, מחיר המתנה הממוצע עולה ל-113 דולר בגילאי 24-39, האוהבים בגילאי 40-55 מתבררים כשיאני ההשקעה עם ממוצע של 293 דולר, ונפילה משמעותית נרשמה בגילאי 56-74 אשר הוציאו רק 55 דולר בממוצע. המחקר מצביע על כך שההוצאה הכספית מהווה לא פעם אתגר כלכלי של ממש, כאשר אחד מכל עשרה נשאלים הודה כי הוא נכנס לחובות על מנת לממן יום אהבה רומנטי.

למרות הבעיות הכלכליות, ניתן לראות מגמת עלייה בסכומים המושקעים כאשר בוולנטיין 2021 הוציאו האמריקאים 163 דולר בממוצע. דוח שפרסם ה- NRF (National Retail Federation) מראה כי 73% מהנשאלים הרגישו שחשוב לחגוג את יום האהבה גם בצל מגבלות הקורונה. 41% מהאמריקאים תכננו ארוחה או בילוי ביתי מיוחד בעוד ש- 24% תכננו לצאת לבלות מחוץ לבית (לעומת 34% שתכננו לצאת מהבית בשנת 2020).

הדוח של NRF מתייחס גם לפלטפורמת רכישת המתנות המועדפת על הקהל האמריקאי. בעוד ש- 38% העדיפו לבצע רכישות אונליין, 62% העדיפו להגיע לחנויות ולבצע קנייה פיזית. 28% מאלו שהגיעו לחנות הפיזית העדיפו מבצעים, 17% העדיפו לבקר בחנויות ייעודיות בעלות קטגוריה מובילה ו-17% העדיפו מתנות ייחודיות ומקוריות.

סכום ההשקעה אינו תלוי רק בגיל, אלא גם מצב מערכת היחסים. מחקר מהשנה האחרונה שפורסם על ידי RetailMeNot מצא כי ההבדלים בסכום המושקע בבני או בבנות הזוג נובע ממצב מערכת היחסים. זוגות מאורסים השקיעו כ- 243 דולר, זוגות שנישאו לאחרונה השקיעו 317 דולר בממוצע ואילו זוגות הנשואים מעל לעשור השקיעו 467 דולרים. 

ההבדלים בסכומי ההשקעה מתחלקים גם לפי מגדר. בוולנטיין 2020 השקיעו הגברים 249 דולר בממוצע לעומת 57 דולר בלבד שהשקיעו בממוצע הנשים במתנה.

למרות ההשקעה המרובה של הגברים במתנת האהבה, נתונים מצביעים על כך שנשים אמריקאיות לא בהכרח מעריכות הוצאה כספית. 67% מהנשים העדיפו לחגוג את יום האהבה בארוחת ערב  רומנטית, 47% קיוו לאינטימיות עם בן הזוג, 47% קיוו לקבל פרחים ו- 43% מהנשים בחרו בבונבוניירה או תכשיט כמתנה מועדפת ליום האהבה.

ומה קורה בישראל? ההשקעה במתנות ליום האהבה נמצאת במגמת עליה מתמשכת אותה נראה כי גם הקורונה לא הצליחה לעצור. בשנת 2019 הוציאו הישראלים 205 שח' בממוצע על מתנה ליום האהבה, סכום שעלה בשנת-2020 ל- 216 שח'. גם את חג האהבה המקומי – ט"ו באב שיצוין השנה ביום שישי 23 ליולי, מתכוונים 74% מהזוגות לחגוג, כך עולה מנתוני סקר שביצעה לא מכבר רשת המתנות ג'נטלמן, כאשר מרבית המשיבים נמצאים ב-5 השנים הראשונות לקשר. ובמה ישקיעו האוהבים הישראלים?

34% מעדיפים לרכוש לבן או בת הזוג מתנה אישית דוגמת שעון או תכשיט, 14% מעדיפים משחקי אהבה זוגיים – משחקי קלפים רומנטיים או משחקי אלכוהול, 12% מתנות שימושיות כמו עט או מצית, 13% פרטי עור כגון ארנקים וחגורות, ו-27% מן הנשאלים השיבו שישקיעו במיוחד במתנות עם חריטה אישית.

"תחום ההקדשה והפיכת המתנה לאישית הפך בשנים האחרונות למועדף על ידי הצרכנים הישראליים עם העדפה לחריטת שמות חיבה, בדיחות זוגיות ומשפטי מפתח שרק הם מבינים והופכים בכך כל מוצר למתנה יחידה במינה", מספר טל רז מבעלי רשת ג'נטלמן. "אנו חווים גידול משמעותי בשנה האחרונה בתחום החריטות ובהתאם הקמנו מערך לייזר מיוחד המאפשר חריטה כמעט על כל מוצר", מסכם רז.