ממש לא הורידו הילוך…

צילום ארכיון
צילום ארכיון
חשבתם שהקורונה גרמה להורדת העומס בכבישים? המצב רק החמיר * על פי נתוני סקר של 'אור ירוק', 80 אחוז מתושבי אזור ירושלים עומדים בפקק בכל יום

כולנו מרגישים את העומס בכבישים בשעות הבוקר ואחר הצהריים, אך האם ההרגשה מוצדקת או שלכולנו זיכרון קצר ועומסי התנועה היו בדיוק כאלו לפני פרוץ מגפת הקורונה? סקר חדש של עמותת 'אור ירוק' באמצעות מכון המחקר 'מאגר מוחות', שנועד לבחון את מצב עומסי התנועה בישראל וחלופת התחבורה הציבורית כפתרון לעומסי התנועה, עונה על השאלה.

המחקר בוצע בסוף חודש אפריל 2021 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 523 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 419 יהודים ו-104 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4 אחוז.

אלה הם הנתונים מהסקר באזור ירושלים, הכולל בתוכו את מבשרת ציון ואת היישובים הסמוכים:

80 אחוז העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. רק באזור הדרום (75 אחוז) ובאזור השרון (78 אחוז) נרשם שיעור נמוך יותר.

20 אחוז מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום. רק באזור הדרום (13 אחוז) נרשם שיעור נמוך יותר.

45 אחוז העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית. זה השיעור הגבוה ביותר בארץ.

38 אחוז טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים. שיעור דומה נרשם באזור השרון ורק באזור המרכז (45 אחוז) נרשם שיעור גבוה יותר.

70 אחוז מהנשאלים משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי. רק באזור הצפון (73 אחוז) נרשם שיעור גבוה יותר.

79 אחוז מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים. זה השיעור הגבוה ביותר בארץ.

64 אחוז מהנשאלים העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית. רק באזור השרון (50 אחוז) ובאזור הצפון (43 אחוז) נרשם שיעור נמוך יותר.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "המצב בכבישים בלתי נסבל. הסקר מראה שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהעברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. במשך שנה שלמה הייתה לנו הזדמנות גדולה לשפר את מערך הסעת ההמונים, דבר שלא רק שלא קרה, אלא שהמצב היום חמור משהיה בעבר ואנשים מבזבזים זמן יקר בפקקים. המשק הישראלי מפסיד הרבה כסף מעומסי התנועה ולכן חייבים להשקיע יותר בשיפור מערך הסעת ההמונים כדי לחסוך כסף, לצמצם את זיהום האוויר ולהפחית את תאונות הדרכים. זו השקעה שתחזיר את עצמה מהר מאוד".

ממצאים מעניינים נוספים: נשים נוסעות פחות (בשיעור גבוה יותר לעומת הגברים) בתחבורה ציבורית בעקבות משבר הקורונה. גברים משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי התחבורה העיקרי בשיעור גבוה יותר לעומת נשים. ככל שגיל המשיבים עולה, כך הזמן בו הם נמצאים בפקקים יורד. ככל שרמת ההכנסה עולה, כך עולה השימוש ברכב הפרטי כאמצעי התחבורה העיקרי.