מסע זיכרון ורוח

צילום: באדיבות תיכון 'הראל'
צילום: באדיבות תיכון 'הראל'
תלמידי י"ב בתיכון 'הראל' השתתפו במסע בן ארבעה ימים באתרים שונים בארץ אחרי שנתיים ללא טיולים עם לינה

אין ספק שהקורונה גזלה לנו לא מעט דברים. חלקם חזרו כפי שהם ובחלק מן המקרים קיבלו וריאציה אחרת של הדברים. המסע לפולין למשל, לא יצא לפועל. אך בתיכון 'הראל' הצליחו להעביר את המסר באמצעות 'מסע זיכרון ורוח' שמתקיים באתרים שונים בישראל סביב הנושא של השואה והתקומה.

בניצוחו של דורון, רכז השכבה, יצאו כ-80 מתלמידי י"ב למסע בן ארבעה ימים כאשר בשלושת הלילות הם לנו באכסניית נוער. תוכנית המסע הייתה מגוונת ועשירה. התלמידים, שכבר שנתיים לא יכלו לצאת לטיולים עם לינה, זכו לחוויה לימודית עוצמתית ממדריכות מנוסות בעלות ידע רב וכישרון הדרכה וגם לחוויה חברתית מאוד משמעותית. רכזי השכבות וצוות מחנכים ליוו את התלמידים במסע וזכו להיות שותפים לחוויות הרבות שהם עברו.

למעשה, כבר בשנה שעברה הוציאה סגנית המנהלת גלי כהן, את השכבה שלה ליומיים דומים ללא לינה ובכך יצרה פיילוט למסע. השנה הוא התפתח למסע של ארבעה ימים מלאים. בחלקו הראשון בעקבות השואה ואליו נוסף נושא חשוב לא פחות – התקומה – ובכך גם נוצק קישור גיאוגרפי לתכנים.

התלמידים העידו כי התוספת של נושא התקומה למסע הייתה הכרחית ומאוד משמעותית בראייה הכוללת של הנושא. הם הגדירו שיאים שונים במהלך המסע: אחד מהם הוא השיחה בתחילת המסע עם שורד השואה צבי כהן. התלמידים התחברו מאוד לסיפורו ולאישיותו המרתקת. תלמיד שיצא למסע מספר: "הפגישה עם צבי ניצול השואה הייתה השיא במסע. מתי יוצא לך לשמוע סיפור כה מרתק חשוב והיסטורי ועוד בגוף ראשון מניצול שואה? המפגש אתו היה מעורר השראה".

רבים דיברו על רגעי שיא בסיור במוזיאון לוחמי הגטאות, בו עברו הדרכה וקבוצות דיון לאורך יום מלא. שיא אחר היה באחד הערבים, בו הופיעו האחים יא יא ורן כהן-אהרונוב (יא יא הוא אחד מחברי להקת 'הדג נחש'). הם דיברו על היכולת ליצור שינוי, על מעורבות חברתית ועל לקיחת אחריות ויוזמה. התלמידים נהנו מאוד מהמופע.

חלק נוסף במסע זה היה 'ביקור וירטואלי' במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. חברת 'מול נבו' שלחה נציג מטעמה שהגיע למחנה. התלמידים צפו בסרט בו הוא מצלם באיטיות את מחנה ההשמדה תוך מעבר מביתן לביתן. הסרט הוגש לתלמידים עם הדרכה מפורטת ומרגשת על ידי מדריכות המסע. הסרט נעשה בצורה כה מוחשית עד כדי כך שלדברי אחד התלמידים "כמעט והיינו שם, כך הרגשתי".

סיור בכלא עכו חיבר את התלמידים לנושא 'משואה לתקומה' והמאבק שאחרי המלחמה לעצמאות. ביקור במחנות המעפילים בעתלית היה גם הוא נושא חשוב לא פחות. 

תלמיד נוסף כתב: "אומנם הטיול לא היה טיסה לפולין, אך הדגש החשוב בו היה משואה לתקומה. בשביל להבין את הנושא הזה עלינו לבקר במקומות כאן, בישראל. לכן אני חושב שהטיול הצליח בנושאים שאליהם הוא כיוון. הוא היה מעניין ומעשיר, מבגר ומלמד וכל התלמידים שיצאו אליו הרוויחו ובגדול".

הסיור הווירטואלי היה מוצלח מאוד, מעל ומעבר לציפיות. מסע 'זיכרון ורוח' הפך לדרך יצירתית שבה בחרו בתיכון 'הראל' להגיע אל התלמידים וללמדם את ההיסטוריה הכול כך חשובה של עם ישראל. אין דרך טובה יותר בימים אלה של מגפת הקורונה, למצוא דרכים להגיע אל לב התלמידים ולהעניק להם חוויות מעבר ללימוד סטנדרטי בכיתה.

הורי התלמידים הביעו את הערכתם במילים חמות שכתבו לצוות המורים המלווים: "המסע היה מרתק ומעצים. אני מאוד שמחה שבני יצא למסע. נראה שהמשתתפים עברו חוויה משמעותית ביותר – גם חברתית וגם בחיבור לשואה ולישראל. תודה רבה".

דורון, רכז השכבה: "אני שמח שהצלחנו בשילוב כוחות של גורמים שונים להרים מסע מאוד מוצלח שלא נוסה אף פעם בתיכון 'הראל'. הצלחנו לשלב בין תכני שואה, תוכנית תקומה וגם להגיע להרבה הישגים חברתיים. למעט בעיות בשוליים, ענה המסע על כל הציפיות ואף מעבר לכך. ימים יגידו מה יהיה עם המודל הזה בשנים הבאות".

בתיכון 'הראל' ביקשו להודות "למדריכות טללית קצוני, שירה בנארי ושירי בלכר מחברת 'מול נבו'; למנהלת בית הספר ליאת שגב שתמכה ברעיון לאורך כל הדרך; לשרונה כאהן שסייעה רבות להצלחת המסע; לאוסי דרורי ודורון אורן רכזי השכבה; לסגנית המנהלת גלי כהן; לרונית גלבוע שניהלה את כל הפן הלוגיסטי מטעם 'אגד-תיור'; להורי התלמידים שסמכו עלינו ועל התהליך שעברו ילדיהם; ולתלמידים הנפלאים שגילו אחריות, בגרות ורצינות לאורך המסע כולו. חברת 'מול נבו' שנבחרה להוביל את הפן התוכני, איתה עבד בית הספר בעבר במסעות לפולין, הציעה מודל שהותאם ושופר על ידי דורון אורן רכז השכבה. בסיועה הרב של גלי כהן, סגנית המנהלת, ותרומתה של המנהלת ליאת שגב, קרם המסע עור וגידים. הפרויקט כלל יומיים של הכנה – אחד ב'יד ושם' בו השתתפו כלל תלמידי השכבה, ואחד ב'מסע זיכרון ורוח' לתלמידי י"ב בתיכון 'הראל'".