מקרה של חדלות פירעון

צילום אילוסטרציה: StartupStockPhotos, Pixabay
צילום אילוסטרציה: StartupStockPhotos, Pixabay
חברה לשיווק ישיר נקלעה לחדלות פירעון. משפטנים: לקוחות רבים הטוענים כי נעקצו על ידי החברה לאורך השנים פונים לנאמן להשבת כספם


לאחר שהרשות להגנת הצרכן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 5.2 מיליון שקלים על חברה, נודע כי זו הגישה בקשה להגנה מפני נושים, והיא התחילה בהליכי פירוק וחדלות פירעון. לחברה מונה נאמן.

עו"ד גיא סרוסי, המייצג מספר לקוחות שנעקצו, לכאורה, על ידי החברה, כבר פנה בעניינם אל הנאמן, תוך שהוא מבקש שהלקוחות, קשישים ברובם, יוכרו כנושים מובטחים, ולא ייזנחו מאחור. לדברי עו"ד סרוסי, מרשיו מספרים על חברה אשר נציגיה התקשרו ודרשו שוב ושוב חיובים חודשיים וחובות שכלל לא היו ונבראו. חלק מהקשישים התפתו לשלם, בין השאר, מהחשש להסתבך. 
לדברי עו"ד סרוסי הגיעה אליו לקוחה שטוענת כי נעקצה ע"י החברה, ולטענתה הזמינה לפני שנים מספר מוצרים, תמורתם שילמה מחיר גבוה. לדבריה, המוצרים שהגיעו אליה לא תאמו את הבטחות החברה, ולמעשה היא קיבלה מוצרים שונים לחלוטין ממה שהובטח. חרף כך הסכימה האישה להמשיך ולשלם מאות שקלים מדי חודש, לאורך שנים, רק משום שלא רצתה להסתבך. 
רק לאחרונה החליטה האישה לחסום את כרטיס האשראי, ואמרה לנציגי החברה שהם יכולים לתבוע אותה, ומאז לא שמעה מהם. 
על פי הרשות להגנת הצרכן החברה נקטה בפעולות של הטעיה בתהליך השיווק והמכירה של מוצריה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים. 
על פי פרסומי הרשות, נציגי 'החברה "פנו למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג), על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק. במהלך השיחות שווקו הצעות לקניית מוצרים שונים כגון: תכשיטי זהב ויהלומים, בשמים, כלי איפור, מכשירי חשמל קטנים וכלי מיטה. 
"שיחות המכירה שביצעו נציגי החברה התבססו על הצגת מצגי שווא שונים ומגוונים, במטרה להיקשר עם הצרכנים בעסקה. במקרים רבים טענו נציגי החברה כי לצרכן קיים חוב שטרם נפרע על רכישה קודמת מהחברה, כאשר בפועל, לא התבצעה כל עסקה כזאת בעבר.
"במקרים אחרים, טענו נציגי החברה כי הצרכן נהנה ממעמד של "חבר מועדון" ללא תשלום בתקופה קודמת וכעת עליו לשלם דמי חבר למשך זמן נוסף (המגולם בקניית מוצר). בפועל, כל לקוחות החברה היו שייכים למועדון חברות זה והחברה לא גבתה תשלום בעבור שיוך למועדון.
"בנוסף, החברה ביצעה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים על מנת להיקשר איתם בעסקה, כאשר נאמר לצרכנים כי צברו נקודות זכות בחברה או בחברת האשראי ויש באפשרותם לממש נקודות אלו בקבלת מתנה ללא תשלום, או בעלות משלוח בלבד. כחלק משיטות ההשפעה הפסולות בהן נקטה החברה, נהגו נציגה לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים, ובקשות הצרכנים לחדול מההתקשרויות הללו לא נענו".
לדברי עו"ד גיא סרוסי, המתמחה בגביית כספים עבור קורבנות עוקץ, תרגילי ההונאה כלפי קשישים הם מהתרגילים המכוערים והחמורים ביותר בתחום המשפטי. 
לא מדובר פה בקורבנות של השקעה כושלת, שנעקצו משום שרצו להרוויח כספים בקלות ובמהירות, אלא, ככל הנראה, באלפי קשישים חסרי ישע, ללא שום ידע טכנולוגי, המפחדים מרשויות החוק והגבייה, ולא זוכרים תמיד עם איזו חברה כרתו הסכמים ובאילו תנאים. 
לדברי עו"ד סרוסי, מסתבר, הן מסיפורי לקוחותיו, והן מהפרסומים אודות החברה כי זו עסקה בתרגיל עוקץ שיטתי וחמור, שעתה הגיע לקיצו, בעוד קורבנותיו נותרו וחרס בידם. 
עו"ד סרוסי אמר היום כי הוא "יהפוך כל אבן, ואף יגיע אל רכושם הפרטי של בעלי החברה על מנת להשיב למרשיו שנעקצו על ידי החברה, חלקם בעשרות אלפי שקלים  – את כל הכספים שנשדדו מהם". 
בעקבות בקשה שהוגשה ע"י הנאמן ובא כוחו, ניתנו צווי איסור דיספוזיציה על חשבונות הבנק של בעל החברה שם נתפסו למעלה מ-3 מיליון שקלים. הבקשה הוגשה לאור ממצאי חקירה סמויה שבוצעה ע"י הרשות להגנת הצרכן, המרכז לגביית קנסות וע"י הנאמן. בנוסף, ניתן צו איסור דיספוזיציה על ג'יפ יוקרה של בעל החברה.
עורך הדין גיא סרוסי ממשרד עורכי הדין גיא סרוסי https://www.sm-lawyers.co.il/ מתמחה בעקיצות נדל"ן, תביעות ייצוגיות, הליכי הוצאה לפועל, חדלות פירעון, ומו"מ מול בנקים ונושים אחרים על הסדרי חוב.