נשמת אפה של העצמאות

איור: freepik
איור: freepik
המושג 'עצמאות מדינית' הולך ומתמוסס. המגמות, כמו שהן נראות, נעות לקראת סגירת מעגל עם נקודת המוצא של הארגון החברתי

מאת: הרב ד"ר מיכאל לייטמן, 'קבלה לעם'

יותר משנה חלפה מאז פרצה הקורונה אל חיינו, ושוב כל הארץ דגלים-דגלים והרחובות מוצפים אזרחים מבלים. למרות החיסונים והתחלואה היורדת אנחנו פועלים ביתר זהירות, כי הבנו שגברת קורונה גישתה היא אוניברסלית. היא אינה בוחלת באף מדינה או אומה, לא מבדילה בין אף יבשת לעם. כולם בעיניה שווים כאחד. אנשים הם אנשים.

אם בשנים קודמות היה אפשר לקחת את המושג 'עצמאות מדינית' ולדבר עליו בצורה ממוקדת – להשוות, לנתח ולמדוד – היום המושג הולך ומתמוסס. המגמות, כמו שהן נראות, נעות לקראת סגירת מעגל עם נקודת המוצא של הארגון החברתי. כלומר, חזרה למבנה הבסיסי והקדום של האנושות האחת, אל החמולה שהתקיימה בבבל לפני 3,800 מאות שנה.

אנחנו כבר לא קרובים לטבע כמו שהיינו, בכל אחד תפח ה"אני" – הרכוש, הכבוד, ההון – והם לא ייתנו לנו בקלות להודות שאנחנו אורגניזם אחד ששייך לטבע אחד כיחידה עצמאית אחת. האגו שבר אותנו לרסיסים וכל רסיס חי בעולמו פועל לטובתו.

אין ספק כי אחדות ושיתוף פעולה הם כורח המציאות לתפקוד חברתי נכון, עולם שאין בו גבולות, עולם שפועל במערכת חברתית כלל-עולמית שמטפלת בכולם. כמה נוח היה כאן אם היינו דואגים באופן שווה לכולם ובחיבור אנושי שכזה. הקורונה, הראשונה בין נגיפים רבים שבדרך, מעמידה אותנו מול עובדה פשוטה: האנושות אחת. היא נוצרה להיות אחת. תכלית זו דורשת מאיתנו להתבגר עכשיו ולהתאחד על פני הדחייה, לא בגלל שכדאי לנו כלכלית, אלא מפני שכך נועדנו להיות. זו התוכנית של הטבע.

מפרספקטיבה של 73 שנות עצמאות מדינית יש מקום לשאול: מה תפקידה של מדינת ישראל? מה מקומה וייעודה של המדינה הקטנה והשנויה במחלוקת בעין הסערה הגלובלית הנוכחית?

התשובה נעוצה ביום שנוסדה עוד בימי בבל העתיקה, בימים בהם התחילה האנושות לחיות כמשפחה אחת מאושרת, כאשר לפתע פרץ וגבר בה הרצון ליהנות על חשבון האחר. לאווירה העכורה שעודדה פירוד ושעבוד נולד אברהם, לימים אב האומה. אברהם גילה השיג ופיתח שיטה לטפס מעל חומות האגואיזם ולקפוץ אל אהבת הזולת.

את שיטת חיבור זו, חכמת הקבלה, ניגש אברהם להציע חינם לכל דורש. כך, בהדרגה, בתוך אוהלו של אברהם נוצרה קבוצה – עם ישראל. בשורשים של העם שלנו טמונה שיטת התקשרות מיוחדת בין בני האדם ובין האדם לכוח הכללי שבמערכת הטבע.

מאז החורבן והיציאה לגלות השיטה נעלמה ועברה מדור לדור בין יחידי סגולה, עד לזמן שבו אנחנו והאנושות נזדקק לה כמו אוויר לנשימה ואין זמן מתאים יותר מהיום. זה המסר שעל האומה הישראלית לחדש לעולם היום – לנער את האבק מיסודות שיטת אברהם ולהחיותם על בשרה. זה התפקיד שלנו במעשה האנושות – לאחד שוב את המשפחה המסוכסכת. זו ההצדקה היחידה להתקבצות שלנו כאן.

לא לחינם עלו ובאו לאדמת ישראל נציגים מכל אומה ואומה בעולם. בחברה מגוונת ומורכבת כמו החברה הישראלית ראוי להתקיים פיילוט של אהבה על פני כל ההבדלים, הדגמה לכך שהנה, זה לא בשמיים. זו המטרה היחידה שצריכה לעמוד לנגד עינינו היום ואיתה הגדרה מחדש של מושג העצמאות: עצמאות היא היכולת להתעלות מעל כל הפרעה שעומדת חוצץ בינינו לבין החיבור ועמידה על שיבה לאחדות העולם. בעולם הגלובלי של ימינו, הבולט יותר בקישוריות שלו מאז פרצה הקורונה, העצמאות מתבטאת רק בקשר טוב עם הזולת.