נתונים קשים

צילום: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על מספר הפצועים קשה בתאונות דרכים * מה המצב אצלנו?

2,607 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2022 לעומת 2,458 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2021 – עליה של 6%. על פי ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, שנת 2022 הייתה שנת שיא במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בהשוואה לשניםהאחרות בעשור האחרון (2022-2013).

לפעמים ההבדל בין תאונה קטלנית עם הרוגים לבין תאונה שבה נפצע אדם באורח קשה יכול להיות כחוט השערה. המדד המקובל והראשי הוא בחינת מספר ההרוגים בתאונות דרכים, אך בשנים האחרונות החלו במועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) למדוד ולבחון גם פצועים קשה, מתוך הבנה כי זהו מדד נוסף שניתן ללמוד ממנו רבות על מגמות בתחום תאונות הדרכים.

כאשר בוחנים את מספרם של הפצועים קשה בערים עולה תמונה דומה ומדאיגה. 1,522 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בערים בשנת 2022- שיא של שש שנים ב. קו המגמה מצביע על עליה הדרגתית בפצועים קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון בערים וביישובים.

ומה המצב אצלנו? 21 פצועים קשה במבשרת ציון במהלך העשור האחרון, מתוכם חמישה במהלך השנתיים האחרונות. 11 באבו גוש, שלושה מתוכם במהלך השניים האחרונות, שניים בהר אדר (שניהם מהשנתיים האחרונות) ושני מקרים בהר אדר (אחד מהם במהלך השנתיים האחרונות).

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות הדרכים הן מכת מדינה. חשוב גם לבחון את אלו אשר נפצעו קשה בתאונות דרכים, חלקם הגדול יישארו נכים לכל ימי חייהם או יאלצו לעבור תקופת שיקום ארוכה וקשה. מדינת ישראל משתרכת מאחורי כמעט כל מדינות אירופה בשיפור מצב הבטיחות בדרכים ומציגה עלייה במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון. זו התוצאה הישירה של צמצום משאבים ותקציבים שהיו אמורים לעבור לטובת הצלת חיי אדם בכבישים והאחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. במקביל גם לראשי הרשויות יש  אחריות לבטיחות התושבים ועליהם להציב את איתור נקודות התורפה בכל עיר וישוב והטיפול בהם בראש סדר העדיפויות כך שלא יהוו סכנה לתושבים. בפעולה משולבת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות ניתן לצמצם את תאונות הדרכים בערים ולהוריד באופן משמעותי את מספר הנפגעים קשה. בכך נוכל לחסוך סבל וכאב מפצועים רבים".

ישראל בהשוואה לאירופה:  מקום שני מהסוף

בשינוי מספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בין השנים 2022-2012 ישראל ניצבת במקום ה-28 מתוך 30 מדינות אירופה, כך עולה מדו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בחודש יוני 2023.

בעוד שמדינות אירופה הורידו את מספר הפצועים קשה באותן שנים בשיעור ממוצע של 13.9%, בישראל עלה מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור של 20.9%.

מחברי הדוח קוראים לממשלות לאמץ ולהטמיע את גישת ה-SAFE SYSTEM. גישה מערכתית כוללת של בטיחות בדרכים. כמו כן, יש לאמץ תכניות לבטיחות בדרכים כולל הצבת יעדים לירידה בפצועים קשה וזאת בנוסף לירידה בהרוגים.

הנזק הכלכלי למשק הישראלי

מעבר לחסכון בחיי אדם וחסכון של עצב וצער למשפחות שכולות רבות, צמצום תאונות הדרכים היא גם דרך טובה לחסוך כסף למשק הישראלי. לפי נוהל פר"ת האחרון (2021) הנזק הכלכלי הנגרם למשק כתוצאה מתאונות דרכים מתחלק ראשים לשני סוגים עיקריים: נזקי פגיעה בגוף ובנפש והשלכותיהם; ונזקי פגיעות ברכוש והוצאות נלוות.

כשכוללים את עלויות האשפוז, הטיפול, ימי המחלה, הליכי החלמה ומשתנים נוספים, עלות פצוע קשה אחד עולה למשק הישראלי היא ביו 2.28 מיליון שקלים ל-5.89 מיליון שקלים.