צבע השנה 2024

צילום: אסף אמברם
צילום: אסף אמברם
צובעים את השנה החדשה שבדרך באמפטיה, חמלה ושלווה * הצבע שנבחר: אפרסק בהיר

על רקע המלחמה הקשה והכאוס העולמי, ההכרזה השנתית לה חיכו בשקיקה מעצבי האופנה, הביוטי ועיצוב הבית אודות צבע השנה הנבחר שיצבע את שנת 2024 הבאה עלינו לטובה, הגיעה מבית ענקית הצבעים העולמית פנטון, המכתירה לקראת כל שנה אזרחית חדשה את צבע השנה שיסמל אותה. בעוד שבשנת 2023 כיכב האדום מג'נטה, יורשו הוא האפרסק הבהיר!

פנטון היא חברה אמריקאית ותיקה וידועה אשר תחום התמחותה מזה למעלה משני עשורים הינו בייצור צבעים. בעוד שבמשך כל השנה מספקת החברה מניפות צבעים שונות, הרי שבסוף כל שנה ב-25 שנים האחרונות בחודש דצמבר (מאז 1999), בוחרת ומציגה לראווה את צבע השנה. במהלך השנים בחירת צבע השנה הפכה לעניין תרבותי אייקוני בכל העולם, בשל היותה מנסה לשקף ולמשוך באמצעות שפת הצבעים את מה שמתרחש בתרבות הגלובאלית, להעביר ביקורת ולהביא לשינוי בדרכה. אכן, ההחלטה על צבע השנה משפיעה על תחומים רבים. עם בחירתו ולאורך השנה כולה, מושפעים עמוקות ומיישמים אותו בעבודותיהם ומוצריהם חברות ומעצבים רבים בתחומי עיצוב הבית, האופנה, הביוטי, העיצוב התעשייתי, הגרפיקה ועוד, שרוצים להישאר טרנדיים ועדכניים.

בניגוד למה שניתן לשער, בחירתו של צבע השנה אינה שרירותית וקשורה אך ורק בעולמות העיצוב והלייף סטייל, אלא בעלת קשרת עמוק ורלוונטי לסביבה הנוכחית בה אנו חיים ובה אנו שואפים לחיות בראייה לשנה קדימה. אי לכך לבחירה השנתית מתווספים נימוקים מפורטים ולעיתים גם מתפלספים להליך שהוביל לבחירת הצבע והגוון המדויקים, כאשר ניכר כי בחברה מנסים באמצעות הצבעים לעודד שיח עמוק בין אזרחי העולם ברמה הפוליטית והסביבתית, בכדי ליצור סביבה גלובאלית שנעים יותר לחיות בה, לעיתים גם על ידי העברת ביקורת.

מדוע אפרסק בהיר?

גוון האפרסק הנבחר הנע בין הכתום לורוד ומתואר כרגיש, אך מתוק ואוורירי, נקרא לפי החברה פיץ' פאזז (PANTONE 13-1023 Peach Fuzz) הוא צבע שלטענת החברה משדר רכות, חמלה ומטפח אדיבות לבבית. בחירת הצבע באה על רקע טלטלה בהיבטים רבים שחווים אזרחי העולם בימים אלו, השאיפה לעתיד שליו ורגוע יותר והרצון להעביר מסרים של אכפתיות, קהילתיות ושיתוף פעולה, בתקווה שאלו יעזרו ליצור ריפוי ופריחה.

לייטריס אייסמן, המנהלת התפעולית של חברת פנטון, מנמקת את בחירתו של צבע השנה, "בחיפוש אחר הגוון שמהדהד את הכמיהה שלו לקרבה וחיבור, בחרנו צבע זוהר עם חמימות מודרנית אלגנטית. גוון שמהדהד חמלה, מציע חיבוק ומגשר ללא מאמץ בין הצעירים לנצחיים".

לדברי מאיה טיטו- שועה, מנלת השיווק של קבוצת טי אנד איי, היבואנית הבלעדית של מותגים בינלאומיים, כדוגמת שעוני ג'ישוק, בייבי ג'י, לדרמן, זיפו, הפיל היפני ועוד, "במיוחד בתקופה זו של כאוס ומלחמה מקסים לראות חברה שמנסה באמצעות כוחה הרב וההשפעה שיש לה על הצרכנים לקרוא לסבלנות, אכפתיות וקהילתיות ואף להציע בתחום התמחותה דרך להגיע לשלווה בין אדם לחברו ובין אדם לעצמו בכדי לשאוף ולהתקדם לעולם טוב יותר בעתיד".

מיטל רובין עובדיה, מנהלת השיווק של חברת סולתם מסבירה כי: "בחירת צבע השנה הפכה לאירוע כל כך משמעותי שהיא גוררת אחריה אפקט עדר ברור, כשמצד אחד החברות והמותגים מבקשים להישאר רלוונטיים ולעקוב אחר הטרנדים העכשוויים והעתידיים. מהצד השני הדרישה מגיעה גם מקהל הלקוחות המחפשים את הצבע. בחודשים שלאחר ההכרזה כבר אפשר לראות יותר ויותר פריטים עיצוביים ואופנתיים מכל התחומים ממלאים את החנויות וחלונות הראווה".

עמית זמיר, מנהל השיווק של חברת סיריוס אלקטרוניקה, יבואנית בלעדית של עשרות מותגי אודיו, גיימינג ואלקטרוניקה, מחזק את דבריה של עובדיה ומוסיף כי "כיבואנים של מותגים בינלאומיים רבים ובתחומים שונים, אנו ערים לשינויים ולמגמות העולמיות וכן לדרישות ולהתאמה לקהל הישראלי. אין ספק כי הקהל הישראלי מאוד מעודכן במגמות עולמיות ולכן חשוב לנו לספק את צרכיו ולאפשר לו אופציות בצבע המבוקש".

לדברי דניאל רבני, סמנכ"ל רשת חנויות ההנעלה הלב הכחול, "קהל הישראלי מבין בטרנדים ואינו נשאר אדיש אליהם ולכן בחירתו של צבע השנה היא מאורע מרגש וחשוב גם בקרב חברות ישראליות. הדרישה לצבע מורגשת כבר מרגע ההכרזה ונמשכת לאורך כל השנה. אנו שמים על העניין דגש הן בהנעלה המיוצרת על ידינו והן בבחירת הדגמים במותגי ההנעלה הבינלאומיים אותם אנו מייבאים בבלעדיות".

אסף זר, בעלים מותג הטיפוח והביוטי הישראלי- בינלאומי REBORN, מתייחס לנימוקים לבחירת הצבע בעבר ובהווה ומסביר כי "היה מסקרן במיוחד לחכות להכרזה על צבע השנה ולנימוקים השונים ולראות האם יגעו בנושא המלחמה שמעסיקה רבות את העולם בימים אלו או נושא אחר. הנימוק אומנם אינו מתייחס למלחמה באופן ישיר, אך הקריאה לאיפוק, סובלנות וכאוס עולמי בהחלט רומזים על כך. נשאר רק לקוות שלא רק הצבע יהפוך להיות טרנדי, אלא גם המסרים מאחוריו".

לילך קדמי, מנהלת הפרסום והשיווק בחברת אינטרסן, הכוללת את מותגי התינוקות NUBY, טוליפס והמותג הוסטס, בוחרת להתייחס למסר האנושי של בחירת צבע השנה וטוענת כי "כיבואנית ששניים ממותגיה המרכזיים הם מותגי תינוקות וילדים, חשוב לנו לראות שבחירת צבע השנה מתייחסת להווה ומסתכלת על דור העתיד, על הצורך באכפתיות, קהילתיות, באותו החיבוק וברצון להביא לעולם טוב יותר ומתוקן עבורם".

לילך סיני, סמנכ"לית השיווק של אתר דיל קוסמטיקס, המאגד בתוכו מאות מותגי טיפוח, מציינת כי גם בגזרת הביוטי ובמיוחד במותגי הטיפוח והאיפור, ניתן לראות את השינוי שחל בעקבות ההכרזה על צבע השנה, עם גווני פלטות צלליות חדשים, אודמים ושפתונים שיוצאים בגרסאות חדשות עם הגוון המדובר, הן בקרב החברות הבינלאומיות והן בקרב אלו הישראליות. אף אחד לא נשאר אדיש לטרנד".

רינת רוזנפלד מנהלת השיווק של רשת ההנעלה בי יוניק מתייחסת לאלמנט הטרנדיות בכל הנוגע לצבע השנה ומזכירה כי "כיף לעקוב וליישם טרנדים שונים בעולמות האופנה והעיצוב, אך חשוב לזכור כי טרנדים מטבעם גם לחלוף ולהתחלף באחרים מידי תקופה. אומנם לא מדובר בצבע ניאון זועק והאפרסק הבהיר הוא רגוע באופן יחסי ודומיננטי במידה, אך גם אותו רצוי ליישם בצורה מתונה. זכרו כי בשנה הבאה יוכרז צבע חדש. רצוי לבחור ולהתחדש במספר פריטים ולשלבם בבית ובלוק האופנתי".

לסיכום, צבע הוא אומנם עניין של טעם, אך המסר העומד מאחורי בחירת צבע השנה הנוכחית היא חשובה ונוגעת לכולם ללא הבדל דת, צבע ומין. את הממסרים שעומדים מאחורי הבחירה כל אחד ואחת צריכים לקחת לתשומת ליבם ונסו לבנות עולם טוב יותר ואמיתי עבורנו ועבור ילדינו. שנה טובה".