צעירים בסיכון

צילום אילוסטרציה: עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על היפגעות צעירים (גילאי 15-24) בעשור האחרון * מה המצב אצלנו?

החופש הגדול כבר כאן, תקופה ארוכה של חופשה ממסגרות לימוד רבות כמו בתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות. צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים -כנהגים, כרוכבים על דו גלגלי או כהולכי רגל. לצעירים מאפיינים ייחודיים שמבדילים אותם משאר האוכלוסיות: הם לרוב פעילים יותר בשעות הלילה ובסופי השבוע בפרט. נהגים  צעירים מאופיינים בהיעדר ניסיון בנהיגה, אשר מתבטא בקשיי הבנה ויכולת לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב. בימי הקיץ והחופש הגדול, הסכנה של צעירים להיפגע בתאונת דרכים הולכת וגוברת.

בישראל ישנם 643 אלף נהגים צעירים עד גיל 24 (נכון לשנת 2019). נהגים צעירים מהווים קבוצת סיכון משמעותית להיפגעות בתאונות דרכים. מעבר להיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים, הם גם מעורבים בתאונות דרכים בשיעור ניכר. היפגעותם ומעורבותם הגבוהה בתאונות דרכים נובעים מהמאפיינים הייחודים לאוכלוסייה זו. נהיגה בשעות הלילה, בעייפות, תחת השפעת אלכוהול ובמהירות גבוהה הם רק חלק ממאפייני נהיגה הבאים לידי ביטוי בנהיגת הצעירים, אשר מובילה כאמור להיפגעות גבוהה בתאונות דרכים.

86 צעירים (15-24) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021, עלייה של 22 אחוז בהשוואה למספר הצעירים שנהרגו בשנת 2021 – כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).  עוד עולה מהנתונים, כי זה מספר ההרוגים הגבוה ביותר מזה ארבע שנים (2020 – 70, 2019 – 80, 2018 – 69). בכל שנה נהרגים בממוצע 74 צעירים בתאונות דרכים.

עוד עולה מן הנתונים, כי בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים קרוב ל-5,000 צעירים, מעל מחצית מהם נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני – 2,648 צעירים. מבין הנפגעים בתחום העירוני בשנת 2021, נהרגו 27 צעירים ו-291 נפצעו באורח קשה.

ומה המצב אצלנו? 45 צעירים נפצעו במבשרת ציון בעשור האחרון, מתוכם שניים במצב קשה והיתר קל (חמישה מתוכם ב-2021); 23 נפגעים צעירים ביישובי המועצה האזורית מטה יהודה שבאזורנו, מתוכם שלושה במצב קשה; 20 נפגעים צעירים באבו גוש, מתוכם שניים במצב קשה; ושמונה בהר אדר, מתוכם אחד במצב קשה (2021: שניים במצב קל).

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד ולכן נדרש טיפול נקודתי וייחודי בכדי לצמצם את מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה. בשיתוף פעולה של המשרדים השונים נוכל להציל חיים. חייבים להגביר את ההסברה בקרב הצעירים, להתאים אותה לשפה הייחודית שלהם ולמקד אותה למדיות שאותן הם צורכים. בנוסף, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי בכל הימים ולא רק בסופי שבוע. חייבים להעניק לצעירים פתרונות תחבורתיים כמו קווי לילה, כדי שרבים מהם יעדיפו להשאיר את הרכב בבית ולעשות שימוש בתחבורה ציבורית. במהלך שמשלב את הפתרונות הללו, בנוסף למתן אפשרויות הסעה שונות בשעות הלילה, ניתן לצמצם את מספר הצעירים שנהרגים ונפגעים בתאונות דרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בסיוע הרשויות המקומיות חייבים להוביל תוכנית אסטרטגית שתציל את חייהם של צעירים רבים".

נתונים מרכזיים מדו"ח של עמותת  'אור ירוק':

  • 48 נהגים צעירים עד גיל 24 נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020.
  • למרות הסגרים הארוכים, בשנת 2020 נרשמה עלייה של ארבעה נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בהשוואה לשנת 2019.
  • ·         2,574 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020 – שבעה בכל יום בממוצע.
  • שיעור הנהגים הצעירים ההרוגים מכלל הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2020 נאמד ב-15.7 אחוז  – הגבוה ביותר בעשור האחרון.
  • אחד מכל חמישה נהגים שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית – נהג צעיר.
  • נהגים עד גיל 19 מעורבים פי 1.6 יותר בתאונות דרכים חמורות מכלל הנהגים.
  • נהגים עם ותק של שנה אחת היו מעורבים בתאונות חמורות בשיעור כפול בהשוואה לנהגים בעלי ותק של 16 שנים או יותר.
  • נהגים בגילאים צעירים נוטים למעורבות בתאונות עצמיות ובתאונות חזית-צד.
  • יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
  • אחד מכל שני נהגים צעירים הרוגים – מהחברה הערבית.
  • ·         94 אחוז מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.
  • שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.
  • נהגים צעירים נהרגים פי חמישה יותר בתאונות עם אופנועים וקטנועים מחלקם בבעלי הרישיונות.
  • למרות חוק 0 אחוז אלכוהול – 68 נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע לאחר שנהגו בשכרות.